Нові даркстори, магазини без касирів та зростання e-grocery. Що сталося у ритейлі у 2021 році?

30.12.2021
2905

2021 рік став для українського ритейлу стабільнішим і зрозумілішим, ніж попередній 2020-й. Пандемія стала драйвером розвитку e-grocery, нових ритейл-форматів, зростання онлайн-продажів, а також запуску нових сервісів.

Retailers публікує головні події, які формують стан українського ритейлу у 2021 році.


Ймовірне відкриття магазинів німецької продовольчої мережі Lidl

У жовтні німецькі ЗМІ повідомили, що Schwarz Group виходить на ринок України та розвиватиме продуктову роздрібну мережу Lidl.

Експерти зазначали, що поява такого дискаунтера як Lidl в Україні може змінити конкуренцію серед ритейлерів та потіснити вже існуючих гравців — таких як "АТБ" та "Сільпо".

У самому Lidl заявили, що постійно вивчають потенційні цілі розширення та аналізують місцеві ринкові умови та можливості клієнтів. Ритейлер уточнив, що не може коментувати вихід до нових країн.

У грудні мер Івано-Франківська Руслан Марцінків повідомив, що Lidl планується відкрити у їхньому місті та "про це ведуться переговори". Проте конкретних дат посадовець не назвав, а сам ритейлер не прокоментував цю інформацію.

Загалом інформація про вихід Lidl в Україну схвилювала ринок ритейлу, проте жодної конкретики сам ритейлер не надає.

Відкриття IKEA

1 лютого 2021 року шведський ритейлер відкрив свій перший офлайн-магазин формату city-store, площею 5000 кв.м у ТРЦ Blockbuster Mall у Києві. Відкриття відбулося трохи більше ніж 15 років з того моменту, як IKEA вперше заявила про плани виходу на український ринок.

При цьому інтернет-магазин IKEA, який раніше запустився, встиг обурити клієнтів високими цінами на доставку. Вони також скаржилися на роботу з перебоями та тривалі терміни доставки. У IKEA говорили, що поточні ціни на доставку відображають збільшені операційні витрати на цю послугу.

За цілий рік IKEA більше не відкрила жодного фізичного магазину. У ТРЦ Respublika Park вже висять банери IKEA на одному із торгових приміщень. Проте, за словами комерційного директора ТРЦ Лілії Міненко, вони все ще перебувають на стадії переговорів із компанією.

Відкриття ТРЦ Nikolsky

У травні у центрі Харкова відкрився ТРЦ Nikolsky компанії "Будхаус Груп". У ньому працює понад 150 магазинів, ресторани, кінотеатр Multiplex, боулінг, SportLife та ін. Торговий центр будувався з 2012 року на місці котловану, який був виритий за попереднього власника.

Площа торгового центру 106000 кв.м, торгова – 53000 кв.м. "Бюджет "Нікольського" становить €110 млн, з яких €53,5 млн - це кредитні гроші", - заявив на відкритті торгового центру операційний директор "Будхаус Груп" Максим Гаврюшин. Термін окупності об'єкта – 8 років, очікуваний річний трафік – 12 млн. осіб.

У день відкриття працювало 92% від усіх очікуваних орендарів, а станом на липень 2021 року заповнюваність орендарями підвищилася  до 98%. Варто зазначити, що для українських ТРЦ це хороша цифра, адже коли відкривався ТРЦ Blockbuster Mall у Києві, вакантність (вільні площі) становила 91%.

Відкриття Respublika Park

Наприкінці року, 12 листопада, у Києві (Кільцева дорога, 1, біля ст.м. Теремки) відкрився найбільший торгово-розважальний центр України Respublika Park. Його будівництво розпочалося у 2012 році, а дата відкриття постійно переносилася через переривання будівництва, починаючи з 2014 року.

Заповнюваність ТРЦ у день відкриття становила 61%. За словами CEO Respublika Park Юлії Щасливої, не всі орендарі змогли відкрити свої магазини одразу через карантинні обмеження “червоної зони”. До кінця 2021 року вакантність торговельного центру має знизитися до 21%. Загальна площа ТЦ – 300 000 кв.м, а орендна – 135 000 кв.м, що робить його найбільшим в Україні.

"Родзинка" ТРЦ - це живий парк під дахом (2000 кв.м), а також парк розваг Neopolis площею 11 000 кв. м. У торговій галереї Respublika Park розташовано понад 500 орендарів, серед яких, зокрема, продуктовий якірний орендар - "Сільпо" (10 000 кв.м), найбільший 15-зальний кінотеатр Multiplex та 50 ресторанів.

Першого дня ТРЦ відвідали 64 000 осіб, а за підсумками перших десяти днів ця цифра зросла до 550 000 осіб.

Відхід з ринку продуктової мережі "Фуршет"

У січні 2021 року стало відомо про те, що мережа "Фуршет" (ДП "Ритейл Центр") Ігоря Баленко заявила про банкрутство і незабаром закриються всі її магазини, про це заявили постачальники. Ритейлер не зміг розплатитися з постачальниками за вже поставлений товар. Одночасно проти "Фуршету" йшло кілька судових процесів.

Пізніше Антимонопольний комітет дозволив компанії "Сільпо-Фуд" (розвиває "Сільпо" - ред.) купити "Фуршет" та відкрити магазини у деяких українських містах. Так, на місці "Фуршету" відкрилися магазини у Києві, Хмельницькій, Чернігівській, Житомирській областях.

"Нова пошта" купила iPost

У серпні 2020 року співвласники "Нової пошти" В'ячеслав Клімов та Володимир Поперешнюк через ПАТ "Закритий недиверсифікований венчурний інвестфонд "Прайд" придбали сукупно 81,46% статутного капіталу компанії "Айпост Прогрес", яка володіє сервісом. Про це стало відомо лише у січні 2021 року.

Засновники iPost Сергій Жмудь та Максим Плющов залишилися співвласниками компанії. Їм належить по 9,27% у статутному капіталі "Айпост Прогрес". А фінансовим радником операції виступила компанія Capital Times.

Експерти припускали, що "Нова пошта" купила iPost для того, щоб отримати доступ до IT-рішень та процесів компанії для покращення власного сервісу.

В інтерв'ю Retailers засновник iPost Максим Плющев говорив, що надалі йому цікаво масштабувати свою компанію майже по всьому світу — спочатку потренуватися на ближньому зарубіжжі, потім Європа та США.

Foodex24 став Goodex

Український онлайн-супермаркет Foodex24 поглинув сервіс доставки продуктів Fresh Food за $300 000. Стартап отримав клієнтську базу, складське обладнання, залишки товару та команду конкурента. З вересня 2021 об'єднана компанія продовжила роботу під новим брендом Goodex.

До кінця 2021 року засновник стартапу Владислав Савченко планував вийти на 500 доставок та 2000 грн. Далі – запуск мережі в Одесі, Львові, Харкові та Дніпрі.

Cпір між Miniso и Usupso

Китайська мережа товарів Miniso звинуватила іншу китайську мережу Usupso у порушенні прав інтелектуальної власності, посилаючись на візуальну схожість в оформленні вивісок та назві магазинів в Україні. Схожість могла ввести споживачів в оману, вважали у компанії.

Miniso звернулася до Госпсуду Києва і вимагала заборонити Usupso використовувати спірні елементи у назвах та оформленні магазинів, а також визнати недійсними торгові марки Usupso. При цьому Usupso наполягали, що порушень немає.

У результаті, у грудні компанія "Атамі" (розвиває мережу Usupso в Україні) ухватила рішення про закриття магазинів Usupso. На їхньому місці до вересня 2022 року з'явиться власний бренд O!some.

Інвестиції "АТБ" в Україну у розмірі 12 млрд грн

Корпорація "АТБ" запланувала у 2021 році інвестувати в економіку України близько 12 млрд грн. "АТБ-маркет" планує у 2021 році збільшити мережу на 120 торгових точок та відкрити нові логістичні центри.

За перше півріччя 2021 року мережа відкрила 43 нових магазини та провела капітальну реконструкцію у 14 супермаркетах. Загальна торгова площа "АТБ", включаючи зали та прикасові зони супермаркетів, склала 70 000 кв. м. За результатами року, експерти Colliers у своєму звіті ExCEEding Borders дійшли висновку, що мережа "АТБ" налічує приблизно 1270 торгових точок.

Мережа Mere відкрилася і відразу закрилася

Європейська мережа дискаунтерів з російським корінням Mere намагалася відновити свою діяльність в Україні — відкрити свої магазини спочатку у Миколаєві, Нікополі та Павлограді, а до кінця року — лише 40 магазинів по всій країні.

Проте після публікації новини, на роботу мережі звернули увагу до РНБО. Через кілька місяців, у жовтні, було введено обмежувальні санкції проти мережі та окремо проти керівників Mere. У результаті магазини мережі закрилися в Україні, сайт також неактивний.  

Скандал із Yaro

Засновниця бренду здорової їжі Юлія Привалова опублікувала на особистій сторінці в Instagram селфі із чоловіком у Москві. Згодом вона видалила пост через критику у соцмережах. Користувачі закликали до бойкоту її бренду, а товари почали зникати з онлайн-магазинів.

Серед критиків дій Привалової був активіст Сергій Стерненко, який у своєму пості на Facebook звернув увагу, що продукцію ТМ Yaro продають багато українських компаній і закликав їх відмовитися від співпраці з брендом. Першу продукцію ТМ Yaro зняла з продажу Rozetka, потім від продукції також відмовилися "Сільпо" та кав'ярня Idealist.

У жовтні бренд опублікував у соцмережах пост із вибаченнями та своїм баченням ситуації. У ньому наголошується, що з початку свого створення бренд ніс у собі українську ідею.

Банківська картка від "АТБ"

Корпорація "АТБ" спільно з "Райффайзен Банк Аваль" та Visa запустила кобренд-проект власної платіжної картки - АТБ-Pay. Компанія планує спрямовувати на додаткові вигоди для покупців-власників карток понад 2 млрд грн на рік.

При оплаті карткою у магазинах мережі "АТБ-маркет" на деякі акційні товари (позначені спеціальними цінниками) йде додаткова знижка у розмірі 5%. Банківською карткою можна проводити розрахунки в Україні, за кордоном, безкоштовно знімати готівку та поповнювати картку. Усього за перші два місяці програми кобрендингу власниками карток АТБ-Pay стали понад 150 000 українців.

В "АТБ" зазначали, що потенціал випуску карток становить близько 20 млн штук, з урахуванням того, що покупцями магазинів (які хоч раз на рік зробили покупку у мережі) є до 95% населення України.

Запуск необанку "Власний рахунок" від Fozzy Group

У червні Fozzy Group спільно зі своїм банком "Схід" запустила необанк "Власний рахунок".

Користувач картки зможе накопичувати бали за покупки, а потім використати їх для оплати у “Сільпо”. Розрахунок відбувається таким чином: 1 бал за 1 витрачену гривню у будь-яких магазинах. Крім того, за покупки у "Сільпо" та LeSilpo кількість балів потроюється.

Домовленості між Спектором та Алієвим

Антимонопольний комітет України (АМКУ) дозволив компанії бізнесмена Олександра Спектора отримати контрольну частку у столичному ТРЦ Blockbuster Mall, а також контроль над розважальним центром "Галактика" у Lavina Mall та кількома земельними ділянками девелопера Вагіфа Алієва.

Після завершення угоди, яку експерти оцінювали у $70-80 млн, структури Спектора отримали контроль над розважальними центрами "Галактика" (у ТРЦ Blockbuster Mall та Lavina Mall) та кількома земельними ділянками.

Fozzy Group відкрила спортзали

Fozzy Group вийшла на нову сферу, запустивши мережу спортклубів Apollo Next.

Перші спортклуби мережі відкрилися у вересні-жовтні у Києві - у ТРЦ Dream Town 1, "ХарьОК" та "Арена Сіті".

Dream Town став Dream

Торговий центр Dream Town у рамках ребрендингу змінив свою назву на Dream. Крім того, обидві черги торгового центру пофарбували у різні кольори. Будівля черги, розташованої між станціями метро “Оболонь” та “Мінська”, була пофарбована у жовтий колір (Dream Yellow), а черга на “Мінській” та “Героїв Дніпра” – у фіолетовий (Dream Berry). Станом на вересень було завершено реконструкцію 80% екстер'єру будівель, ще 20% планується здійснити у 2022 році.

За словами керуючого директора Романа Ємця, реконцепція була пов'язана зі змінами в уподобаннях споживачів та змін напрямів ритейлу. У планах менеджменту торгового центру — вирівняти трафік між двома чергами шляхом створення унікального концепту та tenant-mix: у Dream Yellow зібрати бренди середній/середній плюс, а у Dream Berry — середній/середній мінус.

Glovo відкрив свої dark store в Україні

З літа 2021 року сервіс доставки їжі Glovo почав відкривати свої дартори у найбільших українських містах — перші точки почали з'являтися у Києві, а восени такий магазин відкрився у Львові. Загалом, у столиці та регіонах, включаючи Харків, Одесу, Львів та Дніпро, Glovo планувала відкрити до 30 таких точок.

Незважаючи на насичений міський трафік, кур'єри доставляють замовлення на мопедах. Один кур'єр зможе забрати 4,6 одиниць товару, а час доставки становить до 10 хвилин.

Відкриття дарксторів - одна з головних тенденцій 2021 року. Крім Glovo, експрес-доставку продуктів із дарксторів запустив Turbo.ua та білоруський Bazar. В останнього доставка відбувається за 15 хвилин і можлива лише на території ЖК "Комфорт Таун" без обмеження за мінімальним замовленням.

Rozetka відкрила свою офлайн-аптеку

У вересні найбільший маркетплейс України Rozetka відкрила свою першу офлайн-аптеку, що знаходиться у флагманському магазині маркетплейсу біля станції метро "Почайна" у Києві. В аптеці можна купити ліки та аптечні товари.

Експерти на ринку аптечного ритейлу говорили, що відкриття аптеки "дивним чином співпало" зі змінами у законі про доставку ліків. Цей закон передбачає, зокрема, що аптеки матимуть змогу продавати ліки через свої сайти, але для цього вони мають отримати відповідні ліцензії.

Зазначалося, що потенціал Rozetka дуже великий і може скласти конкуренцію на аптечному ринку. Але наскільки конкуренція буде серйозною – рано судити.

"Епіцентр" відкрив свій продуктовий магазин Food Market

У квітні в «Епіцентрі», що знаходиться поруч із ТРЦ Lavina Mall, відкрився власний магазин Food Market. У магазині, площею 3000 кв.м працює фуд-корт із 106 посадковими місцями. Крім того, всередині працюватиме власна кондитерська, пекарня повного циклу, сироварня та зона м'ясних продуктів власного виробництва.

Генеральний директор групи компаній "Епіцентр" Петро Михайлишин говорив, що Food Market компанія відкриватиме у всіх діючих ТЦ. Також у планах відкриття і за їх межами.

Comfy відкрив новий формат "Comfy-точка"

У листопаді ритейлер побутової техніки та електроніки Comfy почав розвивати новий формат "Comfy-Точка" - це невеликі магазини площею 50 кв.м зі складом площею 100-150 кв.м. Усередині точки також є можливість купити найпопулярніші товари: електроніка та комп'ютерна периферія, дитячі іграшки, побутова хімія та товари для дому, товари регулярного споживання та розхідники. Асортимент товарів на вітринах у різних точках відрізнятиметься виходячи з попиту з боку локальних покупців.

У Києві вже працює три точки у такому форматі — поряд зі станціями метро "Політехнічний інститут", "Дарниця" та на Троєщині. До кінця року планується, що ще чотири "Comfy-точки" відкриються у різних районах столиці.

Автоматизований магазин "Ашан"

У грудні "Ашан" відкрив в Україні перший автономний цілодобовий магазин - без касирів, на цифровому замку та повністю на самообслуговуванні.

Це формат - "резиденс", орієнтований на товари широкого вжитку. Їх в асортименті понад тисячу. Площа магазину складає 45 кв. Магазин розташований за адресою: вул. Регенераторна, 4 у ЖК "Комфорт Таун".

Для того, щоб потрапити до автономного магазину, потрібно мати додаток "Ашан". На нього покупець отримує QR-код, який є ключем до магазину. Далі клієнт самостійно робить покупки та розплачується на касі самообслуговування.

Автор: Олександр Шаріпов

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.