"Розвиток у період постпандемії". Думки українських ритейлерів про 2021 рік

31.12.2021
3397

Якщо у 2020 році був пік пандемії коронавірусу, то у 2021 році багато компаній та ритейлерів пристосувалися та звикли до карантинних обмежень.

Напередодні завершення року компанії підбивають підсумки та будують плани на новий рік. Retailers опитав топ-менеджерів компаній VolWest Group, Intertop, "Ашан", Moyo, Foxtrot, "Алло" "Нової пошти" та "Епіцентру" - що змінилося за другий рік пандемії та які плани щодо розвитку у компаній у 2022 році?


Як змінився український ритейл?

Зняття обмежень позитивно вплинуло на торгівлю

Провідний експерт Colliers Ukraine у сегменті торгової нерухомості Ігор Заболоцький стверджує, що за показниками продажів 2021 був більш продуктивним для ритейлерів. У році, що минає, споживачі охочіше витрачали гроші (або заощадження) з чітким розумінням, що карантинні обмеження — тимчасові. Падіння трафіку відвідуваності фізичних магазинів або ТРЦ не було критичним як у 2020 році, тому що клієнти могли відвідати торгові точки з COVID-сертифікатом або негативним результатом ПЛР-тестування.

Поява на ринку нових брендів

Не лише у 2021-му, а й за останні кілька років найяскравіший вихід – це IKEA. Також в Україну вийшли Carter's, KIKO Milano, Off White, Bork, Bimba Y Lola, Love Stories та повернувся MEXX.

Як зазначає Заболоцький, пандемія провокує зміну настроїв у клієнтів і спонукає ритейлерів відкривати нові формати, щоб слідувати цим змінам. Так, деякі оператори масштабували асортимент товарів, але більшість ритейлерів почала відкривати Pick up point — магазин ближче до споживачів. Наприклад, мережа Auchan відкрила Pick up point у різних районах для покриття зон свого охоплення, а Comfy відкриває пункти видачі у street retail (магазини формату біля будинку).

ТРЦ стають не тільки місцем для покупок, але й простором для проведення часу

Ігор Заболоцький каже, що у 2021 році ТРЦ за цей період взяли курс на велику соціальну відповідальність — вони проектують чи виділяють великі зони на соціальні простори та замість масштабних святкувань все частіше перераховують кошти на підтримку соціальних проектів. За словами Заболоцького, у 2021 році у багатьох орендних договорах з'явився “карантинний” пункт, який регулює взаємини між ТРЦ та орендарями у цей період, чого дуже не вистачало у попередньому році.

Тенденція, характерна для України – наявність великої частки entertainment у торговельно-розважальних центрах. Цей тренд розвиватимуться і надалі.

Надалі, наголошує експерт, у Києві на тлі збільшення пропозиції та насиченості зростатиме конкуренція між торговими центрами. При цьому найскладніше буде проектам, які не мають можливості вмістити мінімальний набір необхідних функцій та fashion-орендарів.

Київ – одне з небагатьох міст України, у якому, незважаючи на складні часи, всі заявлені проекти відкрилися. За оцінками Colliers Ukraine, з урахуванням другої черги Piramida, Respublika Park, третьої черги Blockbuster Mall та XIT Mall показник насиченості досяг 605 кв.м на 1000 осіб. Із масштабних перспективних проектів, які значно вплинуть на підвищення показника насиченості ринку столиці, зокрема Ігор Заболоцький виділяє такі ТРЦ як «Верлиця», Lisova Mall, Hippodrome Mall.

Фото: Colliers Ukraine 

Успіхи

Генеральний директор VolWest Group (Spar та “Наш край”) Віктор Мольченко каже, що у 2021 році вони запустили нову спільну для двох мереж програму лояльності Druzi з додатком, Viber-ботом та особистим кабінетом для клієнтів. У цьому додатку можна використовувати електронну карту лояльності, пошук магазинів, можливість відслідковувати накопичені/витрачені бонуси та історію покупок, переглядати акції кожного магазину.

Крім того, ритейлер випустив колективну монографію “Анатомія ритейлу” за редакцією Віктора та Романа Корсакових.

CMO Intertop Марія Самплавська зазначає, що для них важливою подією у 2021 році стало відкриття першого офіційного магазину бренду Kiko Milanо та запуск його сайту. Станом на грудень 2021 року офлайн-точок бренду по Україні вже шість. Також у році, який минає, ритейлер запустив новий формат офлайн-магазину Intertop у ТРЦ Respublika Park.

СЕО “Ашан Україна” Вікторія Луценко каже, що у 2021 році ритейлер сконцентрувався на розвитку “магазинів біля будинку”, щоб бути ближчими до клієнта. За рік, який минає, “Ашан” відкрив 16 своїх Pick up Point. Крім того, "Ашан" відкрив магазини у нових форматах - "проксі" (площа 200-600 кв.м) та тестовий автономний міні-магазин, доступ до якого клієнт може отримати за допомогою електронного ключа.

У Moyo наголошують, що у 2021 році темпи розвитку мережі зросли на 50% порівняно з 2020 роком — станом на грудень 2021 року мережа налічує 56 магазинів. Ритейлер запустив і експрес-авіадоставку товарів щодня між Києвом та найбільшими містами України.

CEO “Фокстрота” Олексій Зозуля каже, що за 2021 рік ритейлер збільшив частку онлайн-продажів до 25% та відкрив 10 нових та 20 модернізованих магазинів. Зозуля зазначає, що вперше за три роки не відбулося стрімкого зростання онлайн – він залишився на торішньому рівні – 31%.  

За його словами, більше за середній приріст ринку показали кілька категорій:

  • техніка для навчання чи віддаленої роботи – на 30%;

  • товари для підвищення комфорту або спрощення щоденного побуту (сушильні машини – +77%, відпарювачі – +56%, посудомийні машини – 41%);

  • кавомашини – на 30%.

За період “Чорної п'ятниці” товарообіг “Фокстроту” виріс у 4 рази, а в онлайні – у 3 рази. Порівняно з “Чорною п'ятницею-2020” середній чек зріс із 3500 грн до 5000 гривень.

СЕО “Алло” Максим Раскін розповів, що у 2021 році їхня компанія відкрила 50 нових магазинів різних форматів, а у п'яти містах відкрила шоуруми. Крім того, у листопаді "Алло" відкрив найбільший свій магазин за площею - флагман "Алло Мах" у київському ТРЦ Respublika Park.

Прес-секретар “Нової пошти” Оксана Тарасенко сказала, що за 2021 рік поштовий оператор відкрив понад 1600 нових відділень (більшість із них у селах) та встановив понад 9000 поштоматів у різних містах. Також "Нова пошта" почала тестувати доставку безпілотниками з Києва до Харкова та Львова.

Крім цього, дочірня компанія Nova poshta Moldova відкрила вже 28 відділень у Молдові. У 2021 році зростання доставки посилок у 2021 році склало 18%, а користування фінансовими послугами зросло на 38%.

Генеральний директор “Епіцентр К” Петро Михайлишин резюмує, що за 2021 рік ритейлер відкрив 13 нових та оновлених торгових центрів у різних регіонах країни. Крім того, відкрилися і нові формати shop in shop: Food Market та Аптека 100+. Усього за 11 місяців 2021 року продажі  "Епіцентру" зросли на 12%.

Потрясіння

Більшість ритейлерів зменшилася відвідуваність їх фізичних магазинів. Це сталося, наприклад, у VolWest Group. При цьому їх покупцям знадобилося достатньо часу, щоб перестати здійснювати панічні закупівлі та перейти до нормального споживання. Також у ритейлера зросли витрати на транспорт та на придбання санітарно-гігієнічних засобів.

В “Епіцентрі” стверджують, що через карантинні обмеження восени 2021 року було зафіксовано спад продажів у середньому на 30% у регіонах, які потрапляли до червоної зони карантину.

Для "Нової пошти" негативною подією став штраф від Держспоживслужби на 326 млн грн, який, за словами компанії, був несумірним із можливим порушенням поштового оператора. У результаті його було скасовано. У “Новій пошті” вважають, що штрафи мають накладатися лише за рішенням суду, а не за бажанням конкретного посадовця контролюючого органу.

Плани на 2022 рік

У "Ашан" основний план - нові відкриття. Зокрема, ритейлер планує запустити четвертий магазин у Львові та розширити свою географію присутності в Україні не лише у тих містах, де вони давно працюють, а й за наявності доступних рентабельних площ входити до нових регіонів.

Для VolWest Group розширення франчайзингової мережі залишиться головним вектором розвитку. Але при цьому компанія планує впроваджувати формати Spar to Go та Spar Caffe.

Moyo у 2022 році хоче відкрити ще вдвічі більше магазинів, розширити географію авіадоставки, а у програму лояльності запровадити елементи гейміфікації.

Ритейлер "Алло" у наступному році сфокусується на розвитку маркетплейсу та покращенні сервісу для клієнтів та мерчантів. Зокрема, буде впроваджено нові опції для купівлі товарів партнерів меркетплейсу – можливість оплатити карткою онлайн та доставити товар мерчанта у точки видачі в магазинах “Алло”.

“Нова пошта” планує запустити автоматизовані термінали, зокрема у Дніпрі та Одесі та відкрити ще 1000 нових відділень. Крім того, 2022 року поштовий оператор запустить доставку безпілотниками.

Також планується запуск їхньої власної авіакомпанії Supernova Airlines, яка доставлятиме міжнародні вантажі “Нової пошти”.

Автор: Олександр Шаріпов

Джерело:  Depositphotos

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.