Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.
Навіщо Kaspi.kz має намір придбати гравця з ТОП-5 українського e-commerce? Думки експертів
З 2021 року казахська фінтехкомпанія Kaspi.kz почала активно купувати українські проекти, зокрема, вона вже придбала платіжний сервіс Portmone та "БТА-Банк". У жовтні поточного року стало відомо, що компанія планує купити українського гравця у сфері e-commerce. За інформацією видання AIN – це Rozetka, проте Forbes повідомляє, що Kaspi може цікавити інший маркетплейс – Kasta. Засновники обох маркетплейсів – Владислав Чечоткін та Андрій Логвін відповідно – заперечують покупку своїх бізнесів Kaspi.
Retailers поговорив з експертами та спробував з'ясувати, що дасть придбання Kaspi.kz українського гравця в e-commerce і на кого впаде її вибір.
Від "Каспійського банку" до Kaspi.kz
Kaspi.kz виникла від "Каспійського банку", який у 2002 році купив алма-атинський бізнесмен В'ячеслав Кім.
У 2020 році Kaspi.kz розпочала публічне розміщення акцій на Лондонській фондовій біржі. Завдяки цьому казахському фінтех-проекту вдалося залучити $870 млн, а його капіталізація склала до $6,5 млрд. Станом на листопад 2021 року компанія оцінюється у $27,5 млрд.
Сьогодні Kaspi.kz позиціонує себе як “супердодаток”, який включає:
- платежі - перекази за номером телефону, з картки на картку, оплата за QR-кодом;
- один із найбільших маркетплейсів у Казахстані Kaspi.kz;
- споживче кредитування;
- сервіс онлайн-бронювання та продажу квитків, бронювання готелів Kaspi Travel;
- доставка товарів;
- держпослуги.
Фото: скріншот сайту Kaspi.kz
Плани Kaspi з розвитку в Україні
Kaspi.kz планує міжнародну експансію, зокрема, на такі ринки як Азербайджан, Узбекистан та Україна. В Азербайджані компанія володіє трьома сайтами оголошень, а в Узбекистані - агрегатором оголошень про продаж авто. В Україні, де Kaspi.kz почала нарощувати свою присутність, влітку 2021 року компанія придбала платіжну систему Portmone, що дозволило отримати ліцензію на платежі від Національного банку, акредитацію Visa та Mastercard. Експерти припускають, що сума операції може становити у діапазоні від $10 млн. до $20 млн.
На цьому Kaspi.kz не зупинилася і вже у жовтні 2021 року стало відомо, що компанія купує український “БТА Банк” для отримання банківської ліцензії в Україні. Угоду, ймовірною вартістю $5-6 млн, планують завершити у першому півріччі 2022 року.
На початку листопада в українських ЗМІ з'явилося повідомлення про третю покупку Kaspi.kz в Україні — цього разу одного із гравців українського e-commerce. Яка саме компанія цікавить Kaspi.kz – невідомо. У зв'язку з чим у медіа почала з'являтись різна інформація — спочатку передбачалося, що це Rozetka, але практично одразу ж СЕО маркетплейса Владислав Чечоткін спростував цю інформацію.
Пізніше експерти у коментарі Forbes припустили, що Kaspi.kz придивляється до маркетплейсу Kasta. Однак CEO компанії Андрій Логвін повідомив, що його бізнес не веде жодних переговорів із казахською компанією, а "в даних по обігу експерти помилилися як мінімум у 50 разів... про оцінку вартості експертами мовчу". У матеріалі Forbes вказувалося, що оцінка компанії - $1,3-1,8 млн.
У коментарі Retailers у прес-службі Kasta зазначили, що прогноз GMV (загальний обсяг обороту товарів) на 2021 рік у маркетплейса — $100 млн, а капіталізація невідома, оскільки Kasta — не публічна компанія.
Що представляє з себе український e-commerce на даному етапі?
За оцінкою групи EVO, 2020 року українці через інтернет придбали товарів та послуг на 107 млрд гривень — це більше на 40%, ніж у 2019 році. Минулого року в онлайні з'явилося багато нових гравців – від міні-виробництв до кав'ярень, а великі офлайн та онлайн-магазини посилили свої позиції. У результаті онлайн-ринок у рітейлі склав 9% проти 7% роком раніше.
Керуючий партнер GR Capital Макс Філіппов зазначає, що український ринок e-commerce характеризується високим рівнем проникнення смартфонів, але при цьому онлайн становить лише 8% всього рітейлу, що говорить про величезний потенціал зростання. СЕО Scallium та co-Founder HUBBER Андрій Павленко додає, що ринок знаходиться на самому початку свого розвитку. За його словами, зараз триває стрімке зростання і у найближчі три роки відбудеться зміна парадигми. За даними Nielsen зростання українського e-commerce у перспективі може становити 12% на рік.
За даними співвласника "Алло" Дмитра Деревицького за 2020 рік ринок українського e-commerce виріс на більш ніж на 40%, а за результатами 2021 року він очікує приблизно таку ж динаміку зростання. CEO Epicentr Marketplace Артем Шевченко наголошує, що капіталізація українського ринку e-commerce становить $4,5 млрд.
Андрій Павленко зазначає, що український ринок e-commerce має добрий фундамент для розвитку:
- Розвинена бізнес-екосистема – немає зовнішньої конкуренції від міжнародних гравців – AliExpress, Amazon, eBay;
- Хороша логістика: “Укрпошта” та “Нова пошта” – одні з найкращих у світі служб доставки міжнародної та внутрішньої, відповідно, на думку Беляка.
Хто може купити Kaspi.kz?
Макс Філіппов стверджує, що потенційна покупка Rozetka є логічним кроком, щоб зайняти домінуючу позицію на ринку України. Проте експерт додає, що чистий продаж Rozetka виглядає малоймовірним, оскільки це лідер українського ринку з величезними ресурсами та потенціалом для зростання. За його словами, ймовірніше поглиблене партнерство з потенціалом об'єднання.
Артем Шевченко наголошує, що варіантів не так багато. За його словами, це може бути будь-який гравець із ТОП-5 українського e-commerce. Джерело на ринку e-commerce, яке неофіційно надало коментар Retailers, додає, що якщо взяти великі інтернет-магазини, зіставити з критерієм мультикатегорійності і не брати до уваги Rozetka, список можливих кандидатів на покупку Kaspi.kz — це активи Dragon Capital: Kasta ( коментар був наданий 2 листопада, а 3-го CEO маркетплейса Андрій Логвін спростував цю інформацію), Parfums.ua та Pampik.com.
Дмитро Деревицький наголошує, що нинішня ситуація на українському ринку значно відрізняється від Казахстану на момент виходу Kaspi.kz в онлайн. Почавши з банківського бізнесу, компанія стала першим маркетплейсом та отримала синергію від злиття фінансової та e-commerce сфер як новатор галузі.
За словами Деревицького, сьогодні в Україні вже є сильні гравці фінтеху, роздрібного кредитування, онлайн-комерції та сильні маркетплейси, тому для Kaspi.kz реалізувати цю модель в Україні буде складніше. Співзасновник "Алло" припускає, що саме через це казахська компанія у нашій країні йде шляхом злиття або поглинання.
CEO Hubber Андрій Павленко каже, що для Kaspi.kz створювати проект з нуля буде дорожче і довше, тому компанія шукає проект, що вже реалізував себе на українському ринку, який має гарні задатки рітейл-екосистеми.
Нарешті, керуючий партнер GR Capital Макс Філіппов резюмує, що, ймовірно, Kaspi.kz розглядають невеликого гравця, "особливо враховуючи суми попередніх угод з Portmone та БТА Банком $10-20 млн".
CEO Kasta Андрій Логвін на останній конференції Promodo Partners зазначав, що Kaspi.kz єдина компанія, яка на теренах СНД змогла показати, що таке “екосистема”. «Сьогодні – це лідер електронної комерції у Казахстані та лідер логістики у Казахстані. Ми спостерігатимемо це в Україні теж. Тому що точка заробітку зміщується від прямого продажу продуктів до додаткових сервісів», - сказав він під час виступу.
Артем Шевченко зазначає, що поведінка покупця змінюється щодня. Дедалі більше клієнтів вибирають собі єдину точку продажів, де можуть купити все. І при цьому бажано, щоб усі покупки можна було оформити у телефоні. Шевченко наголошує, що сьогодні “виграють ті компанії, які можуть запропонувати клієнту у телефоні максимальну кількість товарів… та сервісів”.
Автор: Олександр Шаріпов
Фото: Depositphotos