Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.
“Ашан”, можливо, закриє свої гіпермаркети у Житомирі, Дніпрі та Запоріжжі, зосередившись на розвитку малих форматів
Arricano
"Ашан Україна" може закрити свої гіпермаркети у регіональних торгових центрах "Глобал UA" (Житомир), City Mall (Запоріжжя) та в одному з ТРЦ Дніпра, де є гіпермаркет (ТРЦ "Дафі" або "Караван"), повідомило джерело Retailers на ринку комерційної нерухомості, що попросив залишитися неназваним.
Опитані Retailers експерти на ринку комерційної нерухомості та постачальник сказали, що відхід ритейлера з трьох регіонів можливий, зокрема, через вартість логістики та відмову від формату “гігантоманії”.
У самому "Ашані" заперечують цю інформацію. Retailers розібрався у тому, чи може французький ритейлер закрити деякі локації у регіонах та зосередитись на нових форматах, які розвиває останнім часом.
Дорога логістика та відмова від гіпермаркетів
За словами джерела Retailers, причиною закриття "Ашана" у Житомирі, Дніпрі та Запоріжжі є проблема з операційним менеджментом, внаслідок чого сталося падіння продажів у розрахунку на 1 кв.м.
Співзасновник компанії Retail.Pro Артем Ретін зазначає, що закриття магазинів "Ашана" є логічним. За його словами, найімовірнішими претендентами на площі ритейлера є мережа супермаркетів "Сільпо", і з меншою ймовірністю, торгова мережа Varus, які можуть, у тому числі, претендувати на локацію у ТРЦ City Mall у Запоріжжі. Retailers звернувся до прес-служби "Сільпо", проте там утрималися від коментарів.
За словами Ретіна, “Ашан” вже давно не є «бажаним якорем» через застарілий формат торгівлі, великі площі та орендну плату, яка нижча, ніж у конкурентів. Експерт додає, що з великою ймовірністю така ж ситуація складеться і щодо інших торгових комплексів у регіонах, орендарем яких є «Ашан».
"Дуже логічним рішенням була б така ротація у ТРЦ "Караван" (Харків), який нещодавно закінчив реконструкцію та ТРЦ "Караван" (Дніпро), реконструкцію якого компанія DCH планує розпочати найближчим часом", - резюмував Артем Ретін.
Директор компанії GT Partners Ukraine Ігор Гугля додає, що для іноземних ритейлерів, які працюють в Україні, закриття магазинів у віддалених від столичного регіонах – нормальна практика. Гугля нагадує, що в Україні вже є прецеденти, коли "Ашан" залишав "насиджені" місця — наприклад, з київського ТРЦ Skymall або харківського ТРЦ "Магеллан".
За словами експерта, причиною відходу "Ашана" можуть бути непорівнянність фінансових показників роботи магазинів у периферійних регіонах з Києвом та високе логістичне навантаження.
Менеджер з продажу "Фабрики Здорово" Михайло Репех, яка постачає продукцію "Ашану", у коментарі Retailers також припустив, що велика вартість логістики та знаходження розподільчого центру у Києві може вплинути на рішення "Ашана" залишитися у Житомирі, Дніпрі та Запоріжжі. При цьому уточнив, що ритейлер не порушує платіжну дисципліну.
Як "Ашан" розвивався в Україні
Свій перший гіпермаркет французька мережа “Ашан” відкрила в Україні у 2008 році. У 2009 році ритейлер зайняв площі 4 магазинів мережі "О`кей", яка пішла з ринку. У 2017 році французький ритейлер купив мережу "Караван", до якої входило 9 магазинів на момент угоди. Покупка “Каравана” експертами оцінювалася позитивно – “Ашан” тоді практично подвоїв кількість нових магазинів, вперше зайшовши до Харкова та Дніпра.
У результаті сумарна торгова площа французького ритейлера підвищилася до 160 600 кв.м (20 об'єктів), що дозволило йому вийти на 4 позицію у топ-10 продуктових ритейлерів по GLA.
Старший агент департаменту торгової нерухомості Cushman & Wakefield Тетяна Хома тоді зазначала, що при розширенні географії в Україні, “Ашан” зіштовхнеться зі специфікою міст із населенням до 300 000 осіб, що вимагатиме адаптувати формат для таких міст як Житомир та Чернівці.
Проте через рік “Ашан” уперше ухвалив рішення про закриття свого гіпермаркету у столичному ТРЦ Sky Mall. Керівництво торговельного центру вирішило не продовжувати контракт із ритейлером через те, що виник “первний дисонанс” між цільовою аудиторією галереї, розважальною зоною та цільовою аудиторією “Ашана”. За словами співрозмовника Retailers, який прокоментував цю ситуацію на правах анонімності, у ТРЦ орендарі переважно працюють у ціновому сегменті "середній", "середній плюс", тоді як "Ашан" є дискаунтером.
Інфографіка: Retailers
"Ашан" та експерти заперечують закриття
У прес-службі "Ашана" відреагували на запит Retailers, назвавши інформацію про закриття гіпермаркетів у Житомирі, Запоріжжі та Дніпрі такою, що не відповідає дійсності. У компанії повідомили, що у 2022 році у магазинів у Кривому Розі та Запоріжжі закінчується контракт оренди і мережа зараз працює над альтернативними локаціями. В "Ашані" додали, що ритейлер націлений на розвиток та збільшення кількості торгових точок і водночас веде переговори про можливість покупок інших мереж магазинів.
На запитання журналіста Retailers, чи можуть гіпермаркети “Ашан” переїхати до інших ТРЦ Житомира, Дніпра, Запоріжжя, у прес-службі зазначили, що переговори з цього питання ще продовжуються і цього варіанту ритейлер не виключає. //оновлення від 25.12.2021// у прес-службі "Ашана" уточнили, що рітейлер не планує переїжджати зі своїх локацій до Житомира та Дніпра. Там, як і в інших містах, "Ашан" планує шукати нові приміщення для відкриття магазинів різних форматів, у тому числі великих/
У той же час директор з розвитку “Ашана” Ігор Ковальов додав, що у Житомирі, Дніпрі та Запоріжжі компанія розвиватиметься та відкриватиме додаткові магазини у цих містах у трьох форматах – гіпермаркет, Pick Up Point та магазини “Мій Ашан”.
Невеликі торгові точки площею близько 50 кв. "Ашан Pick Up Point" ритейлер почав розвивати у січні 2020 року, а магазини "Мій Ашан" - з липня 2018 року. На кінець 2020 року компанія об'єднувала 26 магазинів різних форматів. А нещодавно “Ашан” відкрив у Києві також свій перший автономний магазин – туди можна потрапити за допомогою QR-коду.
У коментарі Retailers представники "Української торгової гільдії", ТРЦ "Глобал UA" (Житомир), ТРЦ "Дафі" та "Караван" у Дніпрі повідомили, що вперше чують про відхід продуктового ритейлера з приміщень ТРЦ і не підтвердили цю інформацію. Зокрема, у “Каравані” зазначили, що у всіх своїх гіпермаркетах вони продовжують співпрацю з ритейлером.
У Colliers Ukraine у коментарі Retailers також не підтвердили цю інформацію, уточнивши, що “Ашана”, наприклад, у запорізькому ТРЦ City Mall не має жодних проблем.
Раніше Ігор Ковальов заявляв, що "Ашан" зосередиться на розвитку нового формату магазинів, які будуть повністю інноваційними та діджиталізованими. Він зазначав, що ритейлер скорочує "гігантоманію" — нові торгові точки, які незабаром відкриватиме ритейлер, за площею будуть близькі до формату супермаркетів, тобто менше від нинішніх гіпермаркетів.
Автор: Олександр Шаріпов