Сервіс доставки Menu Group – розвиває Eda.ua і Меnu.ua – йде з ринку України. Бліц-інтерв’ю із засновником групи Ваганов Керобяном

03.06.2020
6903

Фото: із архіву фотографій Вагана Керобяна у Facebook

Минає рік без одного місяця, як на ринок України вийшов сервіс Menu Group шляхом купівлі агрегатора замовлень Eda.ua. За цей час Menu.ua почав працювати у Києві та в Дніпрі, також внісши значні зміни у роботу програми Eda.ua (працює у 25 містах).

Видання Retailers дізналося від двох партнерів сервісу, що Menu не виплачує їм гроші за замовлення вже кілька місяців. Ми звернулися до засновника і СЕО Menu Group Вагана Керобяна, щоб дізнатися, на якому етапі розвитку знаходиться їх сервіс в Україні і які у них стосунки з партнерами. За його словами, рада директорів вирішила зупинити інвестиції в Україну і зараз розглядають два варіанти подальшого розвитку подій – закриття компанії або її продаж. Остаточне рішення з цього питання буде прийнято 8 червня. Але в будь-якому випадку, запевняє Ваган, всі борги перед партнерами у розмірі $ 220 000 будуть погашені. Хоча не одразу, а протягом кількох місяців.

Чому Menu Group не зміг закріпитися на ринку України і йде слідом за ще одним міжнародним гравцем UberEats, читайте у бліц-інтерв’ю з Ваганом Керобяном.


— Два ваших партнера, які працюють у Києві розповіли мені, що у Menu.ua є заборгованості перед ними. У Києві не видно кур’єрів сервісу, на противагу кур’єрів конкурентів. Не видно агресивної реклами. В якій точці зараз знаходиться Menu Group за планами розвитку в Україні?

— Борд (рада директорів, – ред.) компанії вирішила призупинити інвестування у ринок України.

Ми вийшли у кінці червня 2019 року "купивши" Eda.ua за близько $ 1 млн внаслідок обміну акцій. Після цього ми інвестували у розвиток сервісів в Україні – Eda.ua і Menu.ua – більше $ 1,5 млн. Сюди входять також витрати на погашення боргів, які були у Eda.ua.

Свій сервіс Menu.ua запустили у жовтні 2019 року, стартувавши з Києва. У лютому цього року він запрацював і в Дніпрі. Кількість партнерів ресторанів у цих двох містах була близько 200. Зараз Menu займає менше 1% ринку доставки їжі. Велика частка (понад 50%) знаходиться у руках ресторанів, у яких є власна служба доставки.

За даними Eda.ua – агрегатор працює у 25 містах. З моменту купівлі кількість замовлень незначно просіла, але середній чек не змінився.

У нас дійсно є заборгованість перед деякими партнерами у розмірі $220 000, через що частина з них припинила роботу з нами (на сайті сервісу зазначено, що кількість доступних ресторанів у Києві – 31, у Дніпрі – 15, – Ред.).

Коли трапилася ситуація з коронавірусом, ми зрозуміли, що для подальшого розвитку в Україні у нас немає необхідних ресурсів. Так, було суттєве зростання у Вірменії і Білорусії – на 50%, це за лютий і березень. Ми потрапили в 1% компаній у всьому світі, у яких зростали продажі під час карантину. В Україні теж був незначний ріст, але в той же час компанія була збитковою – щомісяця ми інвестували більше $100 000 у зростання бізнесу.

— Які ваші подальші кроки?

— Ми розглядаємо два сценарії розвитку подій – це продаж бізнесу або закриття компанії.

З приводу продажу. Ми спілкувалися з 30 потенційними покупцями. На фінішну пряму у перемовинах вийшли з 3-4 компанії. Також спілкуємося з консалтинговими компаніями з приводу закриття Menu.

Ми не хочемо довго тягнути з рішенням, тому 8 червня борд прийме остаточний вирок – продати або закрити компанію. Але в обох цих випадках борги будуть погашені. Відразу не вийде розрахуватися, але ми або новий покупець погасимо борг протягом 2-3 місяців, можливо, трохи більше. Не маємо наміру піти з ринку, не розрахувавшись. Ми дорожимо своєю репутацією.

— 3-4 компанії, з якими ви перебуваєте на останній стадії переговорів, хто вони?

— Потенційні покупці – це супер-гучні імена, стратегічні інвестори, які працюють в Україні. Всі ці компанії хочуть стати е-commerce гравцями. Імен розголошувати не можу, але один із потенційних покупців – це одна з найбільших мереж супермаркетів в Україні. Якщо угода відбудеться, то на ринку України з’явиться третій, досить сильний гравець у сегменті доставки їжі.

— У скільки ви оцінюєте свій український підрозділ з урахуванням витрат у трохи більше $ 2,5 млн?

— Ми підемо зі збитками з України. Інше питання – з якими. Хоча до березня у нас і думки не було йти з ринку. Ми були близькі до великого раунду інвестицій у розмірі $15 млн. Велика частка повинна була спрямуватися на розвиток сервісу в Україні, а також на відкриття в усіх країнах нового напряму – dark stores – це магазини, які працюють тільки на доставку. Приклад, "Яндекс Лавка" і "Самокат" у Росії. Але через ситуацію з поширенням вірусу ринки США впали – і потенційний партнер втратив там частину інвестицій. Тому він не зміг інвестувати у нас.

Ми не бачимо в найближчій перспективі прибутковості в Україні. Можливо, це пов’язано з тим, що ми погано знаємо цей ринок. Але я не буду зараз судити, чому у нас не вийшло.

З одного боку, дуже шкода, що нам доведеться піти. Але з іншого боку – можна будувати бізнес і без України, хоча ми планували, що вона стане короною Menu Group. Подібно ми вчинимо і на ринку Грузії, який під час карантину просів через комендантську годину (починалася о 19:00), коли ресторани не могли працювати і на доставку. Йдемо з цієї країни. Так ми позбудемося залежності від зовнішніх інвестицій, зосередившись на ринках Вірменії та Білорусі, де компанії прибуткові і заробляють гроші.

— Саме з цієї причини, наскільки я розумію, з України пішов і UberEats.

— Так. Зараз сервіси доставки стали більш прагматичними і дивляться на прибутковість, а не на зростання. Glovo в кінці минулого року залучив $ 150 млн, а на початку цього пішов з 5 ринків. UberEats закрив сервіси на 7 ринках, а в ОАЕ віддав бізнес дочірній компанії. Модель Uber вже не працює, коли компанія для зростання за останні десять років спалила мільярди доларів.

Зараз немає іншого шляху розвитку, окрім як заробляння грошей. І в цьому компаніям допоможе ситуація з карантином. До пандемії таксі-індустрія своїми високими зарплатами сильно тиснула на ринок доставки їжі. Тобто, щоб залучити кур’єрів, потрібно було платити хороші зарплати. Тому сервісам доставки не виходило прибутково працювати, навіть з урахуванням високої ефективності (кількість замовлень на годину).

З початку поширення вірусу ринок таксі просів на 95%, що надало можливість сервісам заробляти. Наприклад, Glovo в квітні знизив заробітні плати кур’єрам на 30%. А Uber веде переговори про купівлю найстарішого сервісу доставки на ринку США – Grubhub. Умови угоди – обмін акціями. Grubhub – прибутковий на відміну від Uber, але за рахунок цієї угоди може таким стати.

— Ви плануєте повернутися на ринок України, якщо закриєте компанію?

— У мене зараз немає відповіді на ваше запитання. Але нічого не можна виключати.

Автор: Вероніка Гаврилюк

Переклад на українську: Михайло Лук’янов

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.