Як змінився ринок e-grocery в Україні та світі у 2021 році. Дані Zakaz.ua

04.01.2022
17201

Фото: iProperty

 

Світова пандемія змінила ставлення користувачів до онлайн-покупок, що суттєво вплинуло на розвиток ринку e-commerce. Закриття торгових центрів та оффлайн-обмеження у 2020 році змусили покупців набути нових звичок. В Zakaz.ua поділилися з Retailers даними та основними трендами на ринку e-grocery у світі та в Україні.


За даними Statista, на початку пандемії, а саме з лютого до квітня 2020 року, спостерігався спад купівельної активності. Це пов'язано з тим, що багато користувачів ще не звикли до нових умов самоізоляції та покупок в інтернет-магазинах. Проте з квітня 2020 року ситуація вже вирівнялася – частка онлайн-покупок почала збільшуватись, і до четвертого кварталу 2020 року кількість відвідувань інтернет-магазинів зросла майже на 13%, якщо порівняти з аналогічним періодом 2019 року.

Примітно, що за 2020 рік зросла саме частка покупців інтернет-магазинів, але не обороти торгівлі. Тобто користувачі перейшли в онлайн під впливом пандемії, але не купували більше, ніж раніше. А ось у 2021 році можна спостерігати зростання і трафіку, і самої купівельної активності. За період з січня по вересень 2021 року частка відвідувань інтернет-магазинів збільшилася на 7%, а оборот електронної торгівлі – на 34%, порівняно з 2020 року за той самий період.

Стрімке зростання e-commerce

Карантинні обмеження змінили звички споживачів: люди продовжують купувати продукти, напої, але тепер все частіше користуються сервісами доставки.Онлайн-покупки стрімко увірвалися у повсякденне життя, завдяки чому інтернет-магазини суттєво покращили свої позиції, а також отримали нових клієнтів – людей старшого покоління та тих, хто живе у невеликих населених пунктах. 

У першому кварталі 2021 збільшилися метрики залучення у порівнянні з цим же періодом минулого року — покупці стали проводити на сайтах більше часу та відвідувати більшу кількість сторінок на одному ресурсі. При цьому лояльність аудиторії скоротилася: у першому кварталі 2020 року 73% користувачів відвідали понад шість сайтів однієї тематики за добу, у першому кварталі 2021 року показник зріс до 76%. 

Можна сказати, що покупці стали ще ретельніше переглядати сайт при виборі товару, так як хочуть вивчити різні пропозиції перед оформленням покупки. 

Портрет споживача у 2021 році

За спостереженнями Zakaz.ua, у цьому році відбулися цікаві зміни й у портреті самого покупця. Наприклад, зросла кількість клієнтів у вікових категоріях 45-54 та 65+. Серед усіх користувачів Zakaz.ua у 2021 році категорія 45-54 років займає 14,4%, а минулого року ця цифра була 12,2%. Клієнти віком 65+ стали також частіше користуватися сервісом доставки. Якщо у 2020 році їх було 5,2%, то у 2021 році таких клієнтів вже стало 6,2%.

Щодо гендерних відмінностей, то тут ситуація практично не змінилася. Послугами доставки продовжують частіше користуватися жінки. Їхнє число становить 64%, а чоловіків, відповідно, – 36%. У 2020 році серед клієнтів сервісу Zakaz.ua жінок було трохи менше – 61%, а кількість чоловіків становила 39%.

Середній чек замовлення у 2021 році – 1783 грн, а у 2020 році він був 1710 грн. Частота замовлень 1 клієнта цього року зросла, зараз це вже 7,39 замовлень на рік, а 2020 року цифра була 6,94.

Зростання електронної торгівлі частково зумовлене збільшенням частоти використання мобільних пристроїв. Споживачі все частіше роблять замовлення зі смартфонів чи планшетів. За даними Statista, 2021 року близько 73% покупок у світі здійснювалося за допомогою мобільних пристроїв.

 

Як підтвердження популярності мобільних додатків, наводимо статистику замовлень компанії Zakaz.ua. У 2020 році серед усіх клієнтів сервісу оформляли замовлення через сайт 76,7%, а мобільний застосунок використовували 23,3%. У 2021 році ситуація змінилася на користь додатка, частка замовлень через нього підвищилася майже вдвічі та становить 46%. Звідси можна зробити висновки, що кількість замовлень через мобільні застосунки стрімко зростає, і, ймовірно, найближчим часом більшість клієнтів використовуватимуть саме їх.

 

Наведемо також дані Zakaz.ua, які відобразять частку клієнтів, які користуються Android та iOS. Цікаво, що хоч українці в цілому більше довіряють операційній системі Android, проте клієнти Zakaz.ua у 2021 році найчастіше роблять замовлення через iOS – 26,7%, а серед користувачів Android таких клієнтів – 19,3%. Зазначимо, що середній чек замовлення через iOS становить 1760 грн, а з Android – 1634 грн.

Висновки

  • У 2021 році на розвиток e-commerce впливав приріст кількості активних користувачів, покращення їхнього купівельного досвіду та підвищення довіри до замовлень в онлайні. Покупці стали частіше користуватися послугами інтернет-магазинів та сервісів доставки. Звичка робити покупки в онлайні, що з'явилася під час пандемії, зміцнилася та увійшла в повсякденне життя людей.
  • Користувачі довше вивчають сайт перед покупкою і рідко зупиняються на першому вибраному інтернет-магазині. Це позитивна тенденція для ринку e-commerce загалом, оскільки у маленьких та середніх гравців ринку з'являється можливість конкурувати з лідерами галузі за увагу покупця.
  • Основним інструментом вибору магазину є пошук, а частка органічного трафіку зараз становить майже 87%. Для бізнесу це сигнал до роботи над пошуковою оптимізацією сайту. Незважаючи на зростання мобільного трафіку загалом, у сфері e-commerce поки переважають десктопні замовлення. Але щороку кількість покупок через мобільні застосунки зростає, тому це дуже перспективний напрям для розвитку.

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.