Рейтинг аптек: АНЦ лідирує за оборотом, але програє за кількістю точок. В онлайні пальма першості у "Аптека-911"

05.01.2022
1337

Фото: Depositphotos

Після локдауну посилилася консолідація аптечного ринку. Великі сітки ростуть за рахунок дрібних гравців. Посилення позицій великих гравців - "Подорожник", АНЦ і 911 - може призвести до того, що дрібніші будуть об'єднуватися в асоціації. І це, ймовірно, відбудеться у найближчому майбутньому. Про це йдеться у матеріалі apteka.ua.

Крім розвитку в офлайні, деякі ТОП-гравці, наприклад 911, інвестують в онлайн-напрямок, конкуруючи тут із сайтами з пошуку та бронювання ліків - Tabletki та Liki24.


Офлайновий ринок

Наприкінці грудня профільний сайт apteka.ua опублікував дані аптечного ринку України за 10 місяців 2021 року.

На кінець жовтня 2021 року в Україні працювало 20643 аптек, з яких 75% (15418) знаходилося у містах. У країни один із найвищих показників щодо доступності аптек на кількість жителів — на одну торгову точку припадає 1851 українець. Тоді як, наприклад, у Казахстані лише 2 605 жителів країни чи Білорусі 2 389.

Лідерство за кількістю аптек займає західноукраїнська мережа “Подорожник” – 1 286 пікселів. За нею слідують “Гамма-55” (“Аптека 911”) – 1185 та “Аптека-Магнолія” (АНЦ, “Благодія”, “Копійка” та “Шара”) – 1055.

До ТОП-5 входять також “Сіріус-95” (“Бажаємо здоров'я”) з кількістю аптек – 988 та “Фармастор” (“Аптека Доброго Дня”) – 531.

Проте за оборотом перша п'ятірка виглядає інакше (див. таб.). Перше місце у “Аптека-Магнолія”, друге у “Сіріус-95” та третє у “Гамма-55”. З 2017 року ТОП-3 мереж збільшили свою частку у загальному роздрібному товарообігу з 71% до 84%.

П'ятий рядок за оборотом займає асоціація невеликих аптечних мереж - "Аснова". Хто до неї входить, і чому вона включена до таблиці, у матеріалі apteka.ua не вказано. Немає інформації і у матеріалах видання опублікованих раніше. Лише в одному з них згадується "Аснова" як віртуальне об'єднання, її учасники отримують доступ до маркетингових договорів, єдиного модуля звітності та аналітики, електронного документообігу та центру навчання, а також мають більш сильні позиції при переговорах з виробником. При цьому аптека-учасник зберігає свою фінансову та юридичну незалежність. Контактів асоціації "Аснова" у відкритих джерелах немає.

У разі високої конкуренції націнка товару в аптеках продовжує знижуватися. І до листопада 2021 року у середньому становила 17%, тоді як останні п'ять років націнка була на рівні 19%. При цьому маржинальний дохід (він включає націнку, маркетингові відрахування та ін.) більшою мірою залежить від зростання ринку та взаємодій із виробником.

Йде жорстка конкуренція між лідерами аптечного ринку щодо його консолідації. Невеликим ритейлерам складно з ними конкурувати. У матеріалі apteka.ua наголошується, що, ймовірно, у найближчому майбутньому можуть бути створені асоціації невеликих мереж, які належать приватним підприємцям. Як приклад наводиться "Аснова".

Онлайн зростає

Covid-19 та карантинні обмеження спонукали розвиток e-commerce у фармацевтичному ринку. На час карантину дозволили продавати безрецептурні ліки в інтернеті, а поштовим операторам доставляти ліки.

У розпорядженні Retailers опинився звіт дослідницької компанії Proxima Research з фармацевтичного ринку України, який включає і e-commerce.

Під e-commerce у Proxima Research мають на увазі всі викуплені замовлення або бронювання ліків через інтернет на сайті аптечних мереж, маркетплейсів, прайс-агрегаторів, через мобільні програми та ін.

За перше півріччя 2021 року на інтернет-продажі ліків припало 7,6% від загального обсягу. До 2025 року, за прогнозами Proxima Research, частка сягне 11-13%.

На топ-10 аптечних мереж припадає 13% продажу ліків через інтернет. У звіті не вказано компанії. Два топ-менеджери у великих аптечних мережах розповіли Retailers, що серед прайс-агрегаторів абсолютний лідер - це Tabletki.ua, серед аптечних мереж - 911. У листопаді, за даними SimilarWeb, кількість відвідувань Tabletki.ua склала 8,68 млн млн, за ним йде Liki24 - 2,44 млн. За цей же період кількість відвідувань сайту 911 склала 7,3 млн, за ним, великим відривом за цим показником, йде сайт "Аптеки Доброго дня" - add.ua - 1,38 млн.

Для аптек вигода від онлайн продажів не настільки очевидна, оскільки мережі втрачають у маржі та націнці. “Ліки в інтернеті продаються з меншою маржою, ніж в офлайнових точках. І (частина від зниженої маржі – ред.) йде посередникам (прайс-агрегатори, кур'єрські служби доставки та ін. – ред.). Внаслідок нарощування частки на e-commerce ринку мережі змушені знижувати ціни у боротьбі за споживача”, — пояснюється у звіті. У середньому, при онлайн замовлення, вартість товару знижується на 7% (на квітень 2021 року) від офлайнової покупки.

Ринок e-pharmacy є досить перспективним. За прогнозами консалтингової компанії Grand View Research до 2025 року він щороку зростатиме у середньому на 18%.

Автор: Наталія Кухаренко

Фото: Depositphotos

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.