Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.
Чорна п'ятниця 2021 в Україні: рітейлери пропонують знижки до 90% і очікують зростання онлайн-продажів
Напередодні "Чорної п'ятниці-2021" Retailers опитав українських рітейлерів про те, як вони підготувалися до розпродажів і чого від них очікують.
Тенденції
Провідний експерт Colliers Ukraine Ігор Заболоцький каже, що “період підвищених знижок” вселяє оптимізм для рітейлерів та перспективу наблизитись до планових оборотів за результатами листопада. За його словами, показник продажів цього року може бути вищим. Однак експерт припускає, що якщо просадка продажів внаслідок осіннього локдауну не буде компенсована підвищеним продажем під час “Чорної п'ятниці”, то рітейлери будуть змушені скоригувати свої плани на 2022 рік — зокрема, вони не зможуть виділити кошти на відкриття нових локацій.
Керівник групи з рітейлу та дистрибуції Deloitte Ukraine Олександр Ямпольський стверджує, що цієї “Чорної п'ятниці” для розпродажів традиційними товарами залишаться одяг, товари для дому та гаджети (мобільні телефони, планшети). При цьому Ямпольський зазначає, що через вже згадану кризу напівпровідників будуть вищими ціни на техніку та електроніку. Він припускає, що якщо знижки на гаджети і будуть, то, швидше за все, тільки на неліквід.
Ще одна тенденція, яку виділяють у Deloitte Ukraine, — це початок новорічного шопінгу вже наприкінці листопада. Це пов'язано з тим, що під новорічні свята очікуються значні терміни доставки.
Покупці
Згідно з дослідженням компанії 4Serviсe Group 30% опитаних українців планують покупки, тоді як минулого року показник готовності до покупки становив 70%. Витратитись на техніку планує (побутову та цифрову) 67% опитаних, на одяг та взуття – 57%, товари для дому – 38%, на косметику та парфумерію – 22%. Товари для дітей та меблі планують купувати переважно покупці від 25 до 34 років (44% та 18% відповідно).
Істотних відмінностей у зміні ставлення українців до "Чорної п'ятниці" не виявлено, як і у 2020 році, у більшості покупців переважає негативне ставлення до цієї події: 36% вважають, що це вигадана нагода для збагачення рітейлерів (2020 року так вважали 37%) , а 10% згодні із твердженням, що "Чорна п'ятниця" – це обман (2020 року так вважали 13%).
Діапазон оптимальної знижки у 2021 році порівняно з попереднім роком дещо розширився і становить 37%-47% (2020 рік – 44%-47%). Зниження нижнього порогу відбувається за рахунок чоловіків, для яких прийнятна знижка цього року становить близько 37% (проти 46% у 2020 році).
Очікування рітейлерів
Усі опитані Retailers рітейлери чи бренди планують брати участь у “Чорній п'ятниці”. Більшість із них запустили головні маркетингові "механіки" 4-5 днів - з 22 листопада по 26 листопада.
Головним привабливим для клієнта елементом традиційно стануть знижки. Так, у "АТБ" - це 40%, Rozetka - 60%, "Фокстроту", "Інтертопу" - 70%, Moyo - 80%, а у "Епіцентру" - 90% (не на всі групи товарів).
Середній чек за результатами “Чорної п'ятниці” може збільшитись – “Будинок іграшок” припускає, що він зросте до 1000 грн, Kacho Group (бренд Kachorovska) – до 2000 грн, “Фокстрот” – до 3800 грн, а Kasta вважає, що покупці можуть витратити від 3 000 до 20 000 гривень на одяг, взуття, техніку та подарунки.
В "АТБ", ISEI, Brocard, Intertop, "Ельдорадо" кажуть, що у 2021 році інтерес українців до розпродажів "Чорної п'ятниці" збережеться. За даними "Епіцентру", майже 70% усіх "мобільних" запитів сконцентровано у тимчасовому відрізку напередодні розпродажу. У 2020 році трафік інтернет-магазину epicentrk.ua на Black Friday зріс майже вдвічі у порівнянні з 2019 роком.
У “Епіцентрі” кажуть, що якихось суттєвих відмінностей у поведінці покупців у період “Чорної п'ятниці” цього року не прогнозують. Але відзначають, що споживач все частіше готовий купувати товари онлайн і дедалі охочіше здійснює покупки за допомогою мобільного телефону. Компанія додає, що українці вже не перший рік демонструють готовність купувати більше саме на “Чорну п'ятницю” — наприклад, 2020 року середній чек у період проведення акції зріс більш ніж на 18%.
У “Фокстроті” та Moyo роблять ставку на зростання продажів телевізорів, великої побутової техніки, смартфонів. У рітейлера також є очікування щодо зростання продажів корисних девайсів для дому та кухні: стікових роботів-пилососів, кавомашин, електрогрилів, мультиварок, блендерів та ін.
У Eva зазначили, що у рамках розвитку e-commerce вони приділили велику увагу логістиці, зокрема модернізації та підвищенню продуктивності складів у Броварах та Львові, які обслуговують інтернет-магазин.
Очікують і збільшення клієнтів у Kacho Group — у них є частина клієнтів, які спеціально чекають на розпродаж та “Чорну п'ятницю”, щоб придбати собі новий одяг, взуття та сумки.
У "Цитрусі" очікують велике зростання у продажах телевізорів та побутової техніки. За їх словами, це пов'язано з тим, що у цей період найвигідніші ціни за рік для купівлі цих товарів.
У маркетинг-відділі “Дом іграшок” кажуть, що антикоронавірусні заходи сильно вплинуть на відвідуваність їх магазинів ТРЦ та на товарообіг.
А на Kasta більшість клієнтів приходять за конкретними покупками з чек-листами і купують для себе, членів сім'ї, дітей, близьких. Крім того, на маркетплейсі відбулося зростання покупок подарунків: набори, аксесуари, постільна білизна, іграшки, посуд.
Особливості розпродажу
У “Епіцентрі” зазначають, що більше половини (60%) споживачів вивчають інформацію про товари онлайн, перш ніж визначитися з вибором, та проводять в інтернеті 51% часу, відведеного на покупки. Крім того, є ще категорія людей, які в офлайн-магазині порівнює ціни з онлайном.
В Isei beauty market кажуть, що в офлайн-каналі у 2021 році відбулося помітне падіння продажів через карантинні обмеження. Два роки поспіль у компанії бачать потенціал розвитку онлайн-каналу та зниження рентабельності в офлайні через високі витрати на утримання магазину та зниження трафіку у ТЦ. В онлайні рітейлер чекає до 35% зростання у порівнянні з минулим листопадом.
У Kasta резюмують, що незважаючи на карантин, клієнти більше, ніж минулого року, купують святковий одяг, товари для активного відпочинку, аксесуари та верхній одяг.
Автор: Олександр Шаріпов
Джерело: Depositphotos