В Україні вже дев'ять областей у "червоній зоні". Як у нових умовах працюють рітейлери, кінотеатри і заклади громадського харчування

23.10.2021
19591

З настанням осені ситуація з захворюваністю коронавірусом в Україні почала погіршуватися. Станом на 23 жовтня, сім областей України (Дніпропетровська, Донецька, Запорізька, Одеська, Херсонська, Сумська, Чернігівська) знаходяться у "червоній" карантинній зоні. З 26 жовтня у "червону зону" увійдуть Рівненська та Миколаївська області. Готується в цю зону потрапити і Київ, оскільки, за словами мера Віталія Кличка, ситуація із захворюваністю у столиці посилюється щодня.

Retailers з'ясував у ТРЦ, закладів громадського харчування та рітейлерів, як вони працюють або планують працювати у"червоній" зоні.


Як працюватимуть кафе та ресторани?

У кафе і ресторанів у червоній зоні є два виходи з ситуації, що склалася: працювати на винос або продовжити роботу, забезпечивши повну вакцинацію персоналу та перевірку COVID-сертифікатів у відвідувачів на вході.

Директор аналітичного центру "Ресторани України" Ольга Насонова вважає, що для роботи у "червоній" зоні ресторани повинні мати документи про вакцинацію всіх працівників, і не допускати до роботи невакцинованих співробітників. За її даними, більшість ресторанів вакцинували своїх співробітників на 60%.

Проблема, яку також викличуть нові обмеження, пов'язана з відвідуванням ресторанів гостями. За словами Насонової, для перевірки деякі можуть надавати "липові" COVID-сертифікати. Ще один момент - для багатьох людей неприємно піддаватися перевіркам під час відпочинку у ресторані - перевіряючі "можуть бути не зовсім ввічливими, втручатися у відпочинок людей".

За словами юриста компанії Poster Дмитра Кондратьєва співробітники закладів не можуть вимагати у гостей пред'явити сертифікати, а запропонувати показати - так. «Показати або не показувати свій сертифікат про вакцинацію співробітнику закладу - це добровільне рішення гостей. Якщо гість не хоче показувати сертифікат добровільно, співробітник не має права пустити його у середину закладу, адже іншого способу упевнитися, що гість вакцинований у нього просто немає », - зазначає Кондратьєв (пост з роз'ясненням був розміщений у Telegram-каналі Poster" Реве та стогне ресторатор "- ред.).

В цілому, за словами Насонової, у "червоній зоні" відвідуваність закладів громадського харчування з-за обмежень може знизитися на 70-80%, на стільки ж знизиться і виручка.

Так, деякі ресторани вибирають опцію працювати тільки на винос - наприклад, "Чорноморка" в Одесі. Інші вибирають дотримуватися постанов МОЗ. Наприклад, відвідувачі ресторанів Сави Лібкіна повинні будуть надавати документ про вакцинацію або негативний тест на COVID, зроблений не пізніше ніж за 72 години до візиту.

«Я не придумав ці правила - це директива, отримана від державних установ. Але як відповідальний бізнесмен, маю намір дотримуватися цих правил. Я розумію, що це зашкодить моєму бізнесу. І я сподіваюся, що інші власники ресторанів також дотримуються правил. Вони не будуть красти, хитрувати або купувати несправжні сертифікати на вакцинацію своїм працівникам (до речі, у моїй мережі прищеплено 100% персоналу) », - зазначив Сава Лібкін у своєму пості на Facebook.

Як працюватимуть ТРЦ і магазини?

Згідно з офіційними постановами, у "червоній" зоні заборонена робота ТРЦ і інших розважальних закладів (кінотеатрів, театрів і т.д.), а також робота непродовольчих ринків і магазинів. При цьому дозволена робота автозаправок, ветеринарних аптек та продовольчих магазинів. Варто відзначити, що всі заборони у "червоній" зоні "знімаються для вакцинованого персоналу і відвідувачів.

Провідний експерт у сегменті нерухомості Colliers Ukraine Ігор Заболоцький зазначає, що зростання захворюваності COVID-19 і нові обмеження у роботі ТРЦ однозначно матимуть негативний вплив на товарообіг рітейлерів і ускладнять роботу самих об'єктів.

За його словами, трафік ТРЦ буде відображати більш низькі показники, враховуючи останні офіційні дані про кількість вакцинованого населення України (за станом на 23 жовтня в Україні прищеплено 8 760 924 людей). У свою чергу, це призведе до зниження відвідуваності, і відвідувачі будуть більш усвідомлено і цілеспрямовано підходити до візиту ТРЦ.

Заблоцький передбачає, що буде потрібно створення 1-2 пропускних пунктів, на яких буде відбуватися посилена перевірка підтверджуючих документів на наявність вакцини або діючих ПЛР-тестів. «Цієї осені рітейлери набувають нового досвіду локдауна, при якому ТРЦ і магазини не закриті, але схильні до ряду обмежень, при цьому наслідки на даний момент незрозумілі», - резюмує експерт.

Серед опитаних ТРЦ практично всі стверджують, що дотримуються всіх карантинних норми. Зокрема, у торгових центрах є у достатній кількості маски, санітайзери, проводиться санітарна обробка всіх приміщень.

У ТРЦ "Вавилон" (Дніпро) і ТРЦ "Караван" (Київ, Харків, Дніпро) повідомляють, що весь персонал має COVID-сертифікати для роботи у торгових залах. У ТРЦ "Аврора" (Запоріжжя) у коментарі Retailers повідомили, що вакцинований ще не весь персонал.

У "Каравані" і "Вавилоні" також зазначають, що не мають засобів і способів для перевірки сертифікатів. За словами представників цих ТРЦ, перевірка COVID-сертифікатів на вхідних групах ТРЦ не є доцільною, оскільки частина трафіку припадає на магазини, відвідування яких не вимагає COVID-сертифіката або ПЛР-тесту (продуктові магазини, аптеки, банківські установи). Оператори, торгова діяльність яких не увійшла до переліку винятків, самостійно здійснюють контроль відвідувачів.

В "Аврорі" відзначають, що персонал торгового центру на вході до магазину перевіряє наявність сертифікатів або інших документів. І додають, що близько 10% магазинів, яким обмежили діяльність, тимчасово закриті, тому що виявилися не готові виконати вимоги 100% вакцинації персоналу і інші вимоги МОЗ.

У "Фокстроті", "АТБ", Varus і Comfy в коментарі Retailers відзначили, що велика частина персоналу вакциновані. Наприклад, в "АТБ" таких вакциновано 85% співробітників. У "Фокстроті" відзначили, що працівники мережі можуть запросити сертифікат або результат тесту/довідку про перенесену хворобу у покупців.

Трохи інша ситуація з відвідуваністю магазинів спортивних товарів Decathlon. Магазини рітейлера можна відвідати тільки за наявності сертифіката вакцинації, негативного результат тестування на COVID-19 (яке проведено не більше ніж за 72 години до дати відвідування магазину) або сертифікат про одужання від COVID-19. На вході у клієнтів COVID-сертифікати перевіряє персонал, який "пройшов тренінг по доброзичливості від юридичного департаменту", відзначили у компанії (25.10 в компанії уточнили, що працівники компанії пройшли тренінг від юридичного департаменту по всім необхідним правилам карантинних вимог в "червоній зоні" - ред.)

Робота кінотеатрів

Щоб потрапити на сеанс до "Планети Кіно" у "червоній зоні", відвідувачеві також потрібно надати на вибір: сертифікат повної вакцинації, негативний ПЛР-тест на термін до 72 годин, негативний експрес-тест, довідку про одужання не пізніше шести місяців тому. При цьому відвідувачі у віці до 18 років можуть приходити до "Планети Кіно" без обмежень.

Як забрати своє замовлення у відділенні логістичного оператора?

Прес-секретар "Нової пошти" Оксана Тарасенко у коментарі Retailers повідомила, що внутрішні процеси компанії налаштовані так, що зазвичай клієнти "Нової пошти" знаходяться у відділенні не більше 1-2 хвилин. За даними Тарасенко, станом на 22 жовтня вакциновано більше 3500 співробітників "Нової пошти". Вона також додала, що поштовий оператор не планує перевіряти COVID-сертифікати у відвідувачів.

Наскільки законна перевірка сертифікатів про вакцинацію у відвідувачів у "червоній зоні"?

З 21 жовтня співробітники Патрульній поліції, Госпродспотребслужби і Центру контролю і профілактики хвороб повинні були почати перевірку сертифікатів про вакцинацію від коронавіруса по QR-коду з програми "Дiя" або паперового варіанту.

Перевірка стосується закладів, ринків і торговельних майданчиків. У разі виявлення помилкового сертифікату особі загрожує штраф до 850 грн або обмеження волі на строк до 2 років. Відзначимо, що з опитаних компаній ніхто чітко не зміг відповісти на питання, як вони перевіряють чи будуть перевіряти у відвідувачів COVID-сертифікати.

Ситуація з перевіряючими теж неоднозначна, відзначає юрист компанії Poster Дмитро Кондратьєв. Інформація про вакцинацію - це конфіденційна інформація про здоров'я людини, яку може змусити оприлюднювати тільки суд. «Тому у перевіряючих немає повноважень вимагати у гостей пред'явити сертифікати всередині закладу», - говорить він.

У той же час поліція і інші відомства, які будуть проводити перевірки, повинні контролювати правильність дотримання карантинних обмежень. Це означає, що під час рейдів перевіряючі будуть змушені просити гостей надати документи про вакцинації, проте імунізація від коронавіруса сьогодні абсолютно добровільна процедура, тому відсутність сертифіката у гостя всередині закладу не є для нього адміністративним правопорушенням, резюмує юрист.

Зчитати код сертифіката ресторатори не можуть через звичайні рідери на телефоні або планшеті, зазначив в коментарі Retailers Дмитро Кондратьєв. За його словами, щоб вважати код сертифіката гостя або співробітника, ресторатор повинен зайти в додаток "Дія" та зчитати QR-код сертифіката QR-сканером "Дії". Це зроблено для того, щоб не допустити уразливості конфіденційних даних про вакцинацію, зазначив він.

Небажання співробітників вакцинуватися може вплинути на зростання безробіття

Згідно з жовтневим опитуванням, проведеним OLX Робота, обов'язкова вакцинація, стане бар'єром для 41% працюючих українців. При цьому, за даними опитування, 18% ще планують зробити щеплення, 9% отримали першу дозу, а кожен п'ятий - вже повністю вакцинована. Майже стільки ж людей, 19%, ще не визначилися, навпаки 35% - не планують робити щеплення взагалі.

Аналітики OLX відзначають, що небажання українців вакцинуватися може сильно вплинути на ринок праці, створивши дефіцит робочих фахівців. «Якщо людей почнуть масово звільняти від роботи без збереження заробітної плати, може вирости безробіття».

Автори: Олександр Шаріпов, Вікторія Лаврентій

Джерело: Depositphotos

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.