Краще “червона зона”, ніж карантин вихідного дня: як ритейлери та заклади пережили обмеження у Києві та Україні

10.12.2021
1618

Фото: Depositphotos

З жовтня 2021 року багато регіонів України стали переводити у “червону” зону у зв'язку зі збільшенням захворюваності на коронавірус. Проте цього року умови карантинних обмежень м'якіші — наприклад, заклади та ТРЦ повністю не закривали, їх можна було відвідати за наявності "зеленого" (дві дози вакцини) сертифікату або експрес-тесту.

Станом на початок грудня 2021 року дев'ять регіонів вийшли із “червоної” зони. Retailers дізнався у закладів та ритейлерів, як вони пережили цей період у Києві та областях.


За словами експерта у сегменті торгової нерухомості Colliers Ukraine Ігоря Заблоцького, порівняно з 2020 роком, цього року споживачі більш охоче витрачають гроші з чітким розумінням, що обмеження тимчасові. "У даний час падіння трафіку не так критично, як минулого року, тому що відвідуваність ТРЦ можлива із зеленим COVID-сертифікатом, негативним результатом ПЛР-тестування або експрес-тестуванням на антиген", - зазначає він.

На думку експерта, для українських ТРЦ більш збитковим був карантин вихідного дня 2020 року, тому що більший відсоток покупок припадає саме на вихідні, а не на будні дні. А у “червоній зоні” 2021 року відвідувачі мають можливість здійснювати покупки офлайн у ТРЦ та враховуючи чіткіше розуміння тимчасових рамок “червоної зони”, споживачі охочіше витрачають гроші, ніж у період карантину вихідного дня у 2020 році.

За даними Colliers Ukraine, у період відсутності жорстких карантинних обмежень трафік у ТРЦ стабілізувався порівняно з докарантинним періодом. Покупці не перейшли повністю в онлайн і не стали менше відвідувати ТРЦ, як передбачалося. Наприклад, внаслідок осіннього локдауну різке падіння трафіку у ТРЦ припало на перший тиждень дії посиленого карантину. У деяких об'єктах, зокрема й у регіонах, показник становив 70%. Але вже протягом другого тижня падіння трафіку здебільшого скоротилося — становило від 20 до 30%.

Ресторани втратили приблизно 30% доходів

Директор аналітичного центру “Ресторани України” Ольга Насонова каже, що за листопад 2021 року ресторани у “червоній зоні” втратили у середньому 30% доходів. За її словами, особливо "неприємними" були перші дні після введення "червоної зони" - всі чекали перевірок відвідувачів, що відлякало у перші дні "червоної зони" до 50% клієнтів. «Ресторани спочатку перевіряли дуже старанно своїх гостей, відповідно ті ображалися або влаштовували скандали», — додає експерт.

Протягом другої половини листопада бізнес пристосувався до перевірки сертифікатів, але попри це частина невакцинованих клієнтів не повернулася. За словами Насонової, доставка у листопаді не зросла — ті, хто не пішов у ресторани, не користувалися послугою доставки їжі, на відміну від минулого року, коли у результаті локдаунів доставка, за оцінками Glovo, за рік зросла у 6-7 разів.

Ольга Насонова зазначає, що карантин вихідного дня спричинив втрату близько 20% обороту ресторанного ринку, а “червона зона” – близько 30%. Відповідно, "червона зона" призвела до більших втрат, ніж карантин вихідного дня.

Співзасновник мережі Salateira та член Національної ресторанної асоціації України Олександр Савілов каже, що відвідуваність мережі Salateira знизилася приблизно на 20%. Він зазначає, що для того, щоб перевіряти COVID-сертифікати у відвідувачів, мережа змушена була укласти контракт з охоронною компанією та поставити охоронців біля кожного входу до закладу, що спричинило фінансові витрати. При цьому, за його словами, охорона не завжди якісно працює — в одному із закладів охоронець через неуважність пропустив відвідувача з жовтим сертифікатом. На це звернула увагу поліція та було складено адміністративний протокол.

Крім того, Савілов зазначає, що за період "червоної зони" доставка з ресторанів Salateira зросла на 20-25%.

Маркетинг-директор мережі кінотеатрів “Планета Кіно” Анатолій Козловський уточнює, що набагато гіршим для мережі був карантин вихідного дня, ніж обмеження “червоної зони” у 2021 році. У цьому відвідуваність мережі знизилася на 40% у порівнянні з роботою мережі у “зеленій зоні”.  

Ритейлери менше постраждали від “червоної зони”

У прес-службі Eldorado Retailers повідомили, що карантинні обмеження 2021 вони пережили краще, ніж у 2020 році. У компанії зазначили, що почали готуватися до можливих нововведень щодо посилення карантину ще влітку та проводили інформаційну кампанію на підтримку вакцинації. У торгових залах магазинів Eldorado, що знаходилися у “червоній зоні”, працював лише вакцинований персонал.

Генеральний директор Moyo Валентин Івакін зазначив, що у листопаді 2021 року відвідуваність магазинів мережі знизилася через карантинні обмеження на 7%, але при цьому продажі зросли більш ніж на 20% завдяки, зокрема, онлайн-продажам.

Івакін резюмує, що у “червоній зоні” опинилося близько 40 магазинів мережі, але при цьому Moyo вдалося відкрити три магазини: у Кривому Розі, Хмельницькому та Лубнах (Полтавська область).

Автор: Олександр Шаріпов

Фото: Depositphotos

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.