Знижки для вакцинованих, падіння трафіку та виклик поліції. Як пройшов перший тиждень роботи бізнесу у "червоній" зоні у Києві?

09.11.2021
4682

Фото: Kufer Media

З 1 листопада Київ перейшов до “червоної” зони. Відповідно, вже більше тижня діють обмеження для бізнесу, у тому числі для ТРЦ, непродовольчих магазинів та закладів громадського харчування. Вони не застосовуються лише в тому випадку, якщо у всіх відвідувачів та персоналу є "зелені" сертифікати, негативний ПЛР/експрес-тест, або довідка про одужання. Retailers вирішив дізнатися, як працюють заклади та чи вплинули обмеження на відвідуваність.


Як працюють ТРЦ, ТЦ та магазини?

За інформацією, яку опублікували київські ТРЦ та ТЦ у соцмережах (Ocean Plaza, Lavina Mall, ЦУМ, Gulliver, Dream Town, Sky Mall, “Даринок”, Art Mall та “Караван”), всі вони дотримуються обмежень, які передбачені у “червоній” зоні, та надають вільний доступ до закладів, які не потрапили під заборону. Окрім цього, у деяких з них можна зробити щеплення від COVID-19.

Окремі ТРЦ створюють власні правила для відвідувачів. Наприклад, у ТРЦ Dream Town відвідування закладів, які не потрапили під заборону, дозволяється за умови добровільного проставлення тимчасового штампу на руці охороною ТРЦ, та за умови дотримання загальних карантинних та санітарних норм. А у ТРЦ Sky Mall для полегшення перевірки сертифікатів пропонують одягнути браслет. 

Фото: скріншот із відео Facebook. У Sky Mall відвідувачу одягають браслет 

Окрім того, у ЦУМ пропонують пройти експрес-тестування вартістю 350 грн. на антиген у спеціальній зоні Universum Clinic. Така ж послуга доступна і у ТРЦ Gulliver, вартість якої 300 грн.

За минулий тиждень у “червоній” зоні у Києві у деяких ТРЦ просів трафік. Наприклад, у ТРЦ Gulliver у коментарі для Retailers зазначили, що є невелике відхилення від звичайного трафіку — коливання становлять у радіусі 10–15%, але зазначають, що при цьому збільшилася конверсія — візит до ТРЦ став цільовим.

Дещо інша ситуація у ТРЦ “Караван”. Тут зафіксували певну "стриманість" відвідувачів у перший день “червоної” зони, а другого і третього дня відвідуваність неухильно відновлювалась.

Щодо рітейлерів, то вони теж зазначають, що дотримуються обмежень “червоної” зони, а також перевіряють відповідні документи на вході у відвідувачів, але все залежить від магазину. Так, на вихідних журналіст Retailers здійснив покупку у магазині Jysk у ТРЦ "Аркадія" на Осокорках. Співробітник попросив надати сертифікат лише на касі для отримання додаткової знижки у 10%, яка передбачена для вакцинованих відвідувачів. На вході ж до самого ТРЦ співробітники не перевіряли сертифікати — покупці показують їх при вході до конкретного магазину (крім супермаркета “Сільпо”).

На вході до ТРЦ River Mall у журналіста Retailers охоронець перевірив наявність сертифікату щодо вакцинації. Інші магазини вибірково перевіряли наявність сертифікату. Наприклад, у H&M — його подивилися, а у LC Waikiki, що стоїть поруч, — ні.

У мережі “Фокстрот” повідомили у коментарі для Retailers, що працівники мережі можуть запросити сертифікат або результат тесту/довідку про перенесену хворобу у покупців. Обов'язковими правилами для відвідувачів є дотримання маскового режиму, а персонал вакцинований та знаходиться у масках. «У середньому трафік у столичних ТРЦ впав на 40%. Глобального перерозподілу продажів між онлайн та офлайн каналами поки не відчули», — зазначили у мережі. 

Інші ж рітейлери, магазини яких не потрапили під обмеження, працюють у звичному графіку. Наприклад до магазинів мережі Eva відвідувачі можуть зайти без сертифікатів, оскільки продукція представлена в асортименті відноситься до категорії “товари першої необхідності”. Відповідно, відвідуваність магазинів та показники виручки не змінилися за минулий тиждень, повідомляють у мережі.

Як працюють кафе та ресторани?

Майже всі заклади вже більше тижня дотримуються обмежень і планують так працювати надалі. Наприклад, ресторани мережі  McDonald`s, де 100% вакциновані співробітники, працюють з відкритими залами для клієнтів, а ті, у яких ще не вакцинована вся команда — тільки “на виніс”, доставку та “МакДрайв”.

У мережі “Євразія” Retailers повідомили, що працювали повноцінно і у залах, і на виніс, оскільки весь персонал вакциновано. У коментарі зазначили, що кількість замовлень на виніс зросла на 10%, доставка залишилася на тому ж рівні, зменшився трафік у залі, і приблизно на 20% знизилася виручка. 

Про зниження виручки повідомив і ресторатор Pastateca Максим Храмов. Падіння склало від 30% до 50% в залежності від дня тижня і ресторану, незважаючи на те, що відвідувачам пропонують страви на виніс зі знижкою: «Тим хто приходив без документів, ми пропонували самовиніс з 20% знижкою. На це погоджувалися одиниці, більшість просто розверталися і йшли». За його словами людей, які приходили без дозвільних документів не багато — менше 10 відвідувачів на день.

Львівський холдинг !Fest теж не закрив ні один із своїх закладів у Києві. Зараз туди можна зайти або з сертифікатом про вакцинацію або ПЛР-тестом. «Відвідуваність точно впала. Частково це можна пов'язати з листопадом, коли зазвичай відвідуваність завжди падає — люди не ходять по кафе та ресторанах», — розповів  PR директор холдингу Тарас Маселко.

У First Point Espresso Bar теж знайшли рішення для людей без дозвільних документів, при цьому не порушуючи обмежень. «Якщо відвідувач не має сертифікату або тесту, йому ми можемо запропонувати їжу з собою, але він повинен почекати зовні, ми йому винесемо і розрахуємо», — розказали журналісту Retailers. Також у кав’ярні зазначили, що їхні гості дуже толерантні – показують сертифікати, а персонал майже весь вакциновано, хоча у деяких є лише одна доза, але вони кожні три дні здають тест.

Проте не у всіх закладах відвідувачі з розумінням ставляться до перевірки документів. У мережі “Пузата хата” було кілька випадків виклику поліції, але наряд все одно не приїжджає, розказали в одному із закладів мережі на Подолі. При цьому охоронець зазначає, що вони не мають права чіпати чи затримувати відвідувачів.

Із закладів які не дотримуються обмежень, є ресторан Nebos, який ще до запровадження “червоної” зони в Києві у дописі у Facebook зазначив, що буде працювати, не обмежуючи відвідувачів. У Nebos клієнт повинен розписатися під тим, що не матиме жодних претензій до закладу у разі, якщо захворіє на коронавірус. Також гостю закладу потрібно підписатися під тим, що ознайомлений з усіма карантинними заходами, але має особисту думку щодо цього. І підтверджує, що відвідуючи Nebos, несе особисту відповідальність за своє здоров’я та керується Конституцією України та власною совістю.

Як обмеження вплинули на бізнес?

Співзасновниця Національної ресторанної асоціації України Ольга Насонова у коментарі для Retailers повідомила, що відвідуваність ресторанів знизилася загалом на 50-60%, а у “суперуспішних” закладів — до 20%. У нових закладах та закладах для бізнес-аудиторії ще більше — до 80%. «Причому найважчі дні були понеділок і вівторок. Багато хто придивлявся, як поводитимуться перевіряльники, чи будуть облави на гостей ресторанів тощо», — каже експертка. За її словами, ресторани та кафе працюють повноцінно, але не з повними залами.

Також Насонова у дописі на Facebook зазначила, що багато ресторанів не заповнені навіть на 50%. Так само і з магазинами і ТРЦ, де потоків покупців не спостерігається. Вона вважає, що якщо “червона” зона буде саме такою, "м'якою", то ресторани і магазини вже через тиждень повернуться до стандартних оборотів.

За словами керівника Департаменту стратегічного консалтингу компанії UTG Костянтина Олійника даних по товарообігу та відвідуваністю ТРЦ ще немає: «Перші результати будуть зрозумілі після місяця-двох, ближче до кінця кварталу, щоб можна було порівняти масив даних. Суб'єктивно, можна відзначити помітне скорочення відвідуваності через неможливість потрапити до магазинів без двох вакцинацій. Однак зниження товарообігу операторів очікуються з меншим падінням через зростання конверсії за рахунок цільових покупців», — зазначили в UTG у коментарі Retailers.

Автори: Вікторія Лаврентій, Олександр Шаріпов, Людмила Будіна

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.