Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.
Як великі китайські онлайн-платформи з доставки продуктів заробляють під час карантину
Фото: Technode
Більшість експертів прогнозують нову економічну кризу через коронавірус Covid-19. Навіть деякі українські компанії готують план "Б" в разі проблем з доставкою товарів і продуктів з Китаю. Але один сектор все ж виграє від ситуації, що склалася: на китайському ринку доставки продуктів спостерігається помітне зростання, а рітейлери шукають нові формати роботи. Про це пише Technode.
В останні тижні стрічка WeChat Moment була переповнена постами про домашню їжу. Оскільки більша частина Китаю знаходиться на карантині, люди стали присвячувати свій вільний час приготування їжі — наслідок нудьги і необхідності. Печиво, парові булочки і млинчики замінили ресторанне меню на китайських столах. Один з популярних мемів в Китаї звучить так: "Після початку карантину всі раптом стали відмінними кухарями".
Карантин по всій країні відкрив можливості для e-commerce і соціальних платформ, наприклад для онлайн-гіганта Meituan, що займається доставкою продуктів. Дані компанії показують, що продажі свіжих продуктів - овочів, морепродуктів і м'яса - підскочили в цьому місяці більш ніж на 200% ( станом на 20 лютого). Продажі морепродуктів перевищили графік майже в чотири рази. Тим часом, середній розмір замовлення за цей період виріс на 70%.
Meituan пережила кілька кризових моментів через спалах коронавируса. Основний бізнес компанії, включаючи продаж квитків і доставку їжі, сильно залежить від обстановки в країні. Заборона виїзду з Китаю сильно вдарив по курсу акцій компанії - 25 лютого він впав на 15% до $12,60. Хоча тільки в січні досяг історичного максимуму в $14,50. Зростаючий попит на продукти відкриває для Meituan нові можливості. Починаючи з січня компанія зареєструвала кілька торгових марок.
В останні десятиліття в індустрії електронної торгівлі продуктами харчування і свіжими продуктами в Китаї спостерігалося зростання, незважаючи на всі труднощі, пов'язані з швидкопсувними товарами і значними матеріально-технічними потребами, які сильно впливали на прибуток.
Починаючи з 2017 року, з появою «нового рітейлу», поряд з поліпшенням управління ланцюгами постачання й великою кількістю користувачів, стався черговий сплеск електронної торгівлі свіжими продуктами і продуктами харчування. Основні гравці у всіх секторах - Alibaba, Meituan, JD.com і Tencent, кур'єрська служба SF Express і мережі супермаркетів, такі як Yonghui.
Тим не менш, багато хто зазнав невдачу через витрати на логістику і придбання трафіку. У 2019 Meituan скоротив свою діяльність в супермаркетах Ella, хоча і збільшив інвестиції у власний проект Meituan Maicai.
Що придумали китайські рітейлери, щоб заробляти більше
Через епідемію коронавируса і подальшої самоізоляції жителів КНР в секторі доставки їжі з'явився ряд інновацій:
- Компанії використовують більш ресурсномісткий підхід, керуючи своїми складами і логістикою, що дозволяє забезпечити краще обслуговування клієнтів. Так сервіс Dingdong Maicai майже вдвічі збільшив число щоденних активних користувачів в період свят.
- Ряд мереж супермаркетів, включаючи Freshippo (Alibaba), Ella Supermarket (Meituan), 7Fresh (JD) і Super Specie (Tencent), використовує модель онлайн плюс офлайн. Вона націлена на роботу в автономному режимі і швидку доставку клієнтам в радіусі 5-6 км.
- Платформи для роздрібної торгівлі продуктами харчування на кшталт Meituan і Ele.me керують маркетплейсамі для офлайн-продавців і пропонують допомогу в доставці. Їх конкурент JD Daojia забезпечує широкий спектр опцій в автономному режимі і велику гнучкість для користувачів. З іншого боку, це може ускладнити контроль якості продукції та стандартизації цін.
- Багато продавців з місцевих ринків використовують групові чати в WeChat для продажу продуктів і м'яса. Замість платформ, які самі визначають вартість доставки, вони покладаються на незалежних водіїв, що беруть плату в залежності від відстані. Покупці отримують продукти дешевше, якщо купують їх в групових чатах у дрібних продавців, які знаходяться недалеко від них.
Джерела: Technode, vctr.media
Переклад: Людмила Будіна