Як у мережі “Чудо Маркет” довели доступність товарів на полиці до 97% та збільшили оборотність на 20%

27.01.2022
6296
Партнер проекту

Впровадження автоматизованої системи MySales дозволило роздрібній мережі "Чудо Маркет" суттєво підвищити ефективність бізнесу. Точність прогнозування продажів становить понад 80%, працівники витрачають менше часу на оформлення замовлень постачальникам. Доступність товарів на полиці становить 97%, що означає, що ритейлер майже не має втрачених продажів і розчарованих покупців. Збільшення показника оборотності товарів на 15-20% дозволило звільнити додаткові кошти та зменшити списання. За рахунок чого це вдалося досягти?


Мережа “Чудо Маркет” працює у Харківській та Донецькій областях та налічує понад 30 магазинів, які працюють у форматі супермаркетів та “магазинів біля дому”. Мережа пропонує своїм покупцям широкий асортимент товарів щоденного попиту, кулінарію, товари власного виробництва. Основний фокус у розвитку мережі приділяється внутрішній ефективності процесів, пропозиції товарів високої якості та гідного рівня сервісу споживачам.

"Чудо маркет" приділяє особливу увагу клієнтському сервісу. А гарний клієнтський досвід неможливий, якщо потрібних клієнту товарів немає на полиці.

Прогнозування попиту та поповнення товарами – ключові процеси у бізнесі FMCG-ритейлу. На продаж впливають ціни, промо-активності, сезонність та низка інших факторів. Неправильні прогноз та замовлення призводять до втрачених продажів, списань та заморожування оборотних коштів.

MySales – це ІТ-система, яка допомагає ритейлерам в автоматичному режимі точно прогнозувати продажі в конкретних точках та автоматично поповнювати запас потрібних товарів у кожному магазині. З квітня 2020 року "Чудо Маркет" повністю перейшов на використання системи MySales для прогнозування продажів та автоматичного поповнення товарних запасів. Результати – вражаючі.

Автоматизація прогнозування

Перед будь-яким ритейл-бізнесом стоїть завдання — задовольнити потреби своїх клієнтів. “Найважливіше – це забезпечити присутність товару на полиці у потрібному місці у потрібний час, – розповідає співзасновник “Чудо Маркет” Олександр Удовенко. — Надлишки на складі забивають площі та ускладнюють роботу персоналу. А якщо товарів немає на полицях магазинів, то це втрачені продажі та незадоволений покупець”. І ще одне велике завдання – це передбачуваність у замовленнях, можливість планування закупівлі наперед. Так, імпортні товари мають досить велике плече постачання, тому потрібно заздалегідь прогнозувати попит на ці категорії товарів.

На продажі в ритейлі впливають такі фактори, як ціна на товар, наявність промо-акцій, сезонність, погода, карантин. Зробити вручну точний прогноз сотень тисяч комбінацій SKU для всіх магазинів, аналізуючи величезні масиви даних, практично неможливо. Система MySales робить цей складний розрахунок для “Чудо Маркет” автоматично.

Прогнози будуються навіть за новими магазинами, новими позиціями (з аналогом чи без). "Ми допомагаємо бізнесу замовити товару стільки, скільки потрібно, щоб він не зіпсувався, щоб його вистачило всім клієнтам", - зазначає засновник MySales Олексій Івасюк.

Ритейлер отримує автоматичний прогноз продажів на найдетальніших рівнях SKU-магазин, який включає такі важливі показники, як цінова еластичність, зміна цін у групі товарів, історію минулих продажів та погодні умови (температура, сніг, дощ).Також система аналізує канібалізацію товарів при зниженні або підвищенні цін. Прогнозуються промо-активності та налагоджений процес верифікації промо-прогнозів на випадок, якщо з'являються раніше невідомі фактори такі, як зміна ринкових умов.

Прогнози перераховуються щодня, бо надходить нова інформація, нові товари, змінюються ціни, заводяться акції. Щодня система розраховує сотні тисяч позицій прогнозів та замовлень. Прогноз будується на 52 тижні вперед, але коригується на 2 найближчі тижні з урахуванням продажів останніх днів, щоб система могла реагувати на ті фактори, про які не знає.

Після інтеграції MySales точність прогнозу продажів у "Чудо Маркет" становить понад 80%. Цей показник залежить від обсягу продажів – чим більший обсяг продажів тим точніший прогноз. Так, точність прогнозу від MySales за такими популярними товарами, як банани та цукор становить понад 95%.

Автозамовлення та промо

Промо-акції мають сильний вплив на продажі, а акції будь-який ритейлер проводить постійно. 70-80% покупців - промо-хантери, які полюють на знижки. У середньому на ринку частка промо у продажах становить від 30% до 80% обороту.

Під час проведення акцій  продажі деяких товарів можуть збільшитися вдесятеро. Якщо ритейлер не замовив під промо достатньо товару у постачальника, це призведе до розчарування покупців. Адже якщо клієнт прийшов спеціально за акційним товаром та не побачив його на полиці, він отримає негативні емоції. Перезамовлення товару призведе до затарювання площ, до списань та залишків, які доведеться ще довго продавати.

“При надмірному замовленні товарів групи “фреш” математематика проста: якщо ви списуєте 10%, то залежно від маржі, найімовірніше, працюєте у збиток, і краще так не торгувати взагалі” – каже Олексій Івасюк.

Крім промо-акцій, у FMCG-рітейлі існують яскраво виражені пікові збільшення попиту на окремі групи товарів – Новий рік, День Святого Валентина, 8 березня, літній період, 1 вересня. Відповідно, для кожного з цих піків потрібно зробити завчасне замовлення товарів у постачальників у потрібному обсязі.

MySales робить для “Чудо Маркет” автоматичне замовлення товару по всьому асортименту, у тому числі інгредієнти для власного виробництва. Система підтримує як прямі замовлення від магазинів постачальникам, так і замовлення через розподільчий центр. Завдяки MySales ритейлер завчасно завантажує магазини топовими позиціями напередодні високих продажів, і робить це згідно з прогнозом. Функціонал системи контролює термін реалізації товарів, що дозволяє знижувати списання. MySales враховує ефект вимивання товарів у магазинах при замовленні на склад, що дозволяє позбутися зачарованого кола відсутності товарів на складі.

Після впровадження автозамовлення від MySales в "Чудо Маркет" скоротився час навчання співробітників на формування замовлень, з'явилася можливість планувати канікули та свята постачальників, що дуже важливо у новорічні свята та тривалі вихідні.

Показники оборотності покращилися в середньому на 15 -20%. Показник доступності товару становить  97%, на неточне замовлення припадає менше 1%. Система MySales дозволяє більш точно вимірювати ці показники та автоматично аналізувати причини відсутності товару.

“Ми націлені на максимальну автоматизацію саме ланцюжка поставок: від замовлень та обробки до доставки в магазини, — розповідає Олександр Удовенко. Усе це дозволяє знижувати витрати, і, пропонувати найбільш конкурентоспроможні ціни покупцям”.

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.