Андрій Глушко, “Свій Маркет”: “Зараз можна скористатися моментом для автоматизації бізнес-процесів меншим коштом”

03.04.2023
3202
Директор з інформаційних технологій “Свій Маркет” Андрій Глушко
Партнер проекта

Директор з інформаційних технологій “Свій Маркет” Андрій Глушко, колаж RetailersUA

 

Велика війна — не привід відкладати впровадження важливих проєктів. Мережа продуктових магазинів “Свій Маркет” у 2022 році реалізувала проєкт з інтеграції автоматизованої системи MySales. Це дозволило на 99%  позбутися ручної праці при формуванні автозамовлень на товари, підвищити ефективність проведення промо-акцій. Війна внесла багато невідомих факторів у процес прогнозування, таких як екстремальне збільшення попиту, порушення ритмічності поставок, зміна асортименту, списання через перебої з електропостачанням. Це все ускладнює роботу програми. Проте в довгостроковій перспективі автоматизація дозволить зменшити списання та підвищити продажі. Про це в інтерв’ю RetailersUA розповів директор з інформаційних технологій “Свій Маркет” Андрій Глушко

 



— Розкажіть, будь ласка, про “Свій Маркет”. В якому форматі працює мережа?

— “Свій Маркет” — мережа магазинів формату “біля дому” або convenience store. Площа нашого форматного магазину становить 100 кв. м, асортимент налічує приблизно 2 500 SKU продовольчих і промислових товарів. У деяких магазинах представлене на вітринах свіже м’ясо, яке продається на ваги, а у деяких — фасоване. 

Ми маємо  власне виробництво — це окремий цех, з якого ми доставляємо продукцію до торгових точок. У більшості маркетів є виробництво піци, хот- догів, кави. Найменший магазин займає 50 кв. м, найбільший - 400 кв.м, але таких великих зараз не відкриваємо.

— Загалом, скільки магазинів працює на сьогодні?

— Станом березень 2023 року під брендом “Свій Маркет” працює 49 торгових точок, 10 з них — по франчайзингу. За минулий рік ми закрили два магазини, оскільки вирішили, що не будемо тримати у мережі не рентабельні магазини, які тягнуть нас донизу. Закрили ми два  магазини, але відкрили тільки один, зараз шукаємо локацію, щоб перевезти обладнання. Наша мережа працює у Львові та Львівській області, її обслуговує власний розподільчий центр.

— На кого ви орієнтуєтеся?

— У нас є торгові точки, які розташовані поруч з навчальними закладами, біля студентських гуртожитків, є маркети у спальних районах. Ми хочемо залучати  молоду аудиторію, оскільки  вона має більшу купівельну спроможність. 

— Асортимент відрізняється, в залежності від розташування? 

— Є асортиментні кластери, але ми навряд чи знайдемо два магазини з повністю однаковим асортиментом. 

 

Свій Маркет

 

— Чому ви вирішили звернутися до MySales?

— Ми мали на меті повністю автоматизувати процес автозамовлення товарів через центральний офіс замовлень. Як працює наша логістика? Є постачальники, які доставляють товари напряму у магазини, без заїзду на розподільчий склад. В більшості випадків — це товари груп “фреш”: молоко, хліб, ковбаса. Решта товарів їздить через розподільчий центр. До інтеграції MySales у нас близько 90% SKU було забрано на центральний офіс замовлень. Зараз цей показник становить 99%. Тобто, майже увесь асортимент для всіх магазинів замовляє програма MySales. За деякими виключеннями, ми не дозволяємо магазинам вручну коригувати замовлення. Ті замовлення, що прорахувала MySales, ми й відправляємо постачальникам. Зараз ми на фінальній стадії інтеграції MySales по замовленнях звичайних товарів, і співпрацюємо, щоб перевести на автозамовлення MySales власне виробництво. Програма вирівняла свої алгоритми розрахунку, і ми бачимо, що це працює. 

— Чому вам, взагалі знадобилося змінювати систему автозамовлення?

— Зараз такий момент, коли постачальники програмного забезпечення розуміють, що попит на впровадження зменшився, відповідно вони йдуть на поступки впровадження. Тому можна скористуватися моментом, щоб автоматизувати свої бізнес-процеси меншим коштом. Ми зараз також впроваджуємо CRM-систему.

 

Автоматизація пронозування для свій маркет

 

— Скільки продажів у вашій мережі припадає на промо?

— Ми випускаємо акційну листівку з різноманітними пропозиціями, акціями вихідного дня, яка триває 2 тижні. До війни акційні продажі генерували на 15-17% доходу. Потім почалася війна, і десь до серпня ми, взагалі не робили ніякого промо, оскільки постачальники не були готові давати якісь акційні пропозиції. Якщо до війни листівка мала 250 пропозицій, то першу листівку влітку ми випустили з 50-ма найменуваннями. Зараз на промо припадає  близько 10% продажів.

— Чому вирішили встановити промо-модуль від MySales?

— До цього ми розраховували прогнози на промо-продажі в Excel, а при ручній роботі велика ймовірність помилок. Нам було потрібно автоматизоване рішення. Всю історію даних по промо-активностях за два роки ми завантажили в MySales. І зараз бачимо, що промо-модуль MySales згладжує статистичні випади, краще враховує еластичність попиту, можливу канібалізацію. 

 


 Також читайте: Drogas. Система прогнозування та автозамовлення в роздрібній торгівлі, яку обслуговують лише 4 особи


 

— 2022 рік, ймовірно, найскладніший час  для інтеграції нових систем, пов’язаних з  автоматизованим прогнозуванням, тому що все змінюється і з’являється багато зовнішніх факторів, які не підпорядковуються стандартним правилам сезонності,  свят, зміни погоди. Тобто, накладаються зовсім інші фактори, які будь-яким ІТ системам складно обчислити.  Як би ви оцінили, наскільки збігаються прогнози MySales з реальними продажами?

— В цифрах не готовий сказати, поясню чому.  По-перше, відбувалися шалені зміни попиту. Яскравий приклад — лютий 2022 року. 24 лютого у нас продажі  виросли втричі. Ми на Новий рік стільки не вторговували.  Відповідно, ми попросили MySales виключити продажі лютого з розрахунку взагалі,  тому, що зрозуміло, що це не релевантні дані для майбутніх розрахунків.

Починаючи з жовтня у всій країні були проблеми з електроенергією, і ми не завжди мали актуальні дані по продажу, що впливало на розрахунки. Змінилися ритмічність поставок. Багато списань було через відключення електроенергії, тобто, це не питання до системи MySales.

 Також треба відмітити, що для прогнозування продажів нових товарів MySales необхідно мати більшу історію.  Програма починає добре прогнозувати з 3 тижня. Функціонал аналогів не завжди працює, оскільки іноді складно знайти відповідник. А у нас за останній рік асортимент змінився на половину.

— З чим це пов’язано?

— Тривалий час деякі постачальники не відвантажували продукцію через руйнацію виробничих потужностей. Потім почалися торги, бо вони не хотіли йти на погіршення умов. Тож поки ми не погодили з постачальниками прийнятні умови, то це теж впливало на наявний асортимент.  Ми прийняли рішення деякі товари імпортувати самостійно. Відбуваються зміни на ринку постачальників і дистрибуції, дистрибутори укрупнюються. Дуже багато асортименту помінялося, що негативно впливає на замовлення.

 

— Які найважливіші результати впровадження MySales ви могли б виділити?

— Ми наблизилися до 100% централізації замовлень, при старій системі цього було б важко досягнути. Друге — це ефективний промо-модуль. Головна перевага в тому, що зараз ці процеси в автоматизованій системі, яка досить легко керується,  і нам не потрібно витрачати багато ресурсів на управління нею. Надалі плануємо використовувати парсінг цін конкурентів від MySales.

— Саме зараз складно проаналізувати результати впровадження MySales через фактори, які ви перелічили вищі. Які довгострокові цілі цієї автоматизації ви собі ставите?

— Наші довгострокові цілі від впровадження MySales — збільшити обороти на 5%  і зменшити списання на 15-20%. Цього можна досягнути шляхом зменшення запасів товару. Автоматизоване прогнозування та автозамовлення здатні збільшити продажі за умови збереження теперішнього  показника оборотності товару. В довгостроковій перспективі це цілком досяжні цілі.

Текст: Юлія Бєлінська

Фото: Свій Маркет

 

 

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.