Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.
Автоматичне прогнозування продажів та замовлень для гастромаркетів. Інтерв’ю з директором з логістики WINETIME Русланом Шептицьким
WINETIME — українська мережа винних та гастромаркетів у 14 містах України. Рік тому компанія переналаштувала систему автозамовлення та інтегрувала систему прогнозування MySales. Після цього точність прогнозування покращилася на 10-15%, а непродуктивний товарний запас скоротився на 3-5% в залежності від категорії. Поповнення магазинів відбувається в автоматичному режимі, з урахуванням сезонності, промоакцій та інших факторів, що впливають на продажі. Завдяки цьому кількість помилок через людський фактор суттєво знизилась. Про це розповів Руслан Шептицький, директор з логістики WINETIME
— Розкажіть, будь ласка, про бізнес WINETIME нашим читачам? Скільки магазинів у мережів і в якому форматі працюєте?
— WINETIME — це гастро і винні маркети у 14 містах України, це територія однодумців, об'єднаних однією ціллю — сповнювати життя новими cмачними враженнями.
Наразі мережа нараховує 31 гастромаркет. WINETIME представлений у різних форматах: від магазинів невеликої площі у 100 кв. м, до маркетів площею 1 200 м.кв. У багатьох маркетах є фудхоли, де гості можуть перепочити та насолодитися улюбленими стравами французької, середземноморської та японської кухні. А також попросити професійно приготувати будь-які продукти з полиці.
Основа асортименту — власний імпорт із десятків країн Старого та Нового Світу, величезний вибір овочів та екзотичних фруктів, делікатесні види м’яса та риби, продукти від локальних фермерів, свіжовипечений хліб з дров’яної печі. А ще — осередок здорового харчування, безлактозної та веганської продукції.
Активно працюємо з 600 виробниками алкоголю та з 200 виробниками продуктів харчування. Всі виробництва проходять обов’язковий контроль якості нашого внутрішнього аудиту, щоби ми та наші гості, були впевнені у незаперечній якості та свіжості продукції, яка потрапляє на полиці. Крім мережі магазинів, до бізнесу входять фермерське господарство TROSTYNKA та крафтова пекарня ЖОРНОВА.
— У якому ціновому сегменті працюєте?
— Мережа гастромаркетів WINETIME працює у середньому, “середній плюс” та преміальному сегменті. У нашій мережі можна підібрати товари як для щоденного вживання, так і для святкового столу.
— Які фактори впливають на продажі вашого бізнеса і як вони враховуються при прогнозуванні та автозамовленні?
— Як в усьому ритейлі, основні фактори, що впливають на продажі – це сезонність продукції, активності по суміжних категоріях у інших мережах та проведення активностей всередині WINETIME.
Всі ці фактори враховує система прогнозування MySales, яку ми нещодавно запустили у свою модель ланцюга постачань, та підключили до власної системи автозамовлень.
— Як часто ви проводите промоакції?
— Як правило, у нас є довгострокове планування на визначні дні у календарі, такі як Восьме березня, Чорна П’ятниця, Новий рік тощо, так і короткострокові акційні пропозиції на кожен місяць у різних категоріях товарів.
— Яка частка продажу припадає на акційни пропозиції? За якими показниками оцінюєте ефективність їх проведення?
— У кожен період по різному. Загалом ця частка коливається від 10% до 15% в залежності від періоду проведення, та залежить також від узгоджених з виробником маркетингових планових заходів.
Ефективність проведення промо ми оцінюємо за показниками приросту продажів, кількості чеків та економічного ефекту від вкладених ресурсів до отриманого доходу.
— За яким принципом було побудовано прогнозування замовлень?
— До старту роботи з системою прогнозування MySales ми користувались власною доробкою у модулі автозамовлення, та експертною оцінкою наших шефів-сомельє у магазинах. До якоїсь міри та часу нас це влаштовувало, але з ростом кількості магазинів, та збільшенням асортименту і виробників, з якими ми почали працювати, це стало складною задачею, що давала не зовсім очікувані результати. Тому ми розпочали пошуки більш прогресивного рішення для прогнозування продажів та замовлень.
— З якою задачею ви звернулися до MySales?
— До команди MySales ми звернулись саме з задачею прогнозування поповнень наших торгових майданчиків, що у підсумку привело до переналаштування існуючої системи автозамовлення. Наша потреба була саме у покращенні якості, швидкості, та можливості роботи з великим масивом інформації про поповнення як під регулярні продажі, так і під акційні, що включають фреш продукцію.
Також читайте: Як у мережі “Чудо Маркет” довели доступність товарів на полиці до 97% та збільшили оборотність на 20%
— Що змінилося у процесах прогнозування та автозамовлення після впровадження MySales?
— Ми прийняли рішення не розробляти у власному модулі автозамовлення блок по прогнозуванню, та вирішили підключити зовнішню систему, яка б дала можливість отримувати більш коректні дані. Для цього були проведені пошуки можливих підрядників, які змогли б запропонувати нам необхідне рішення. Свій вибір ми зупинили на системі MySales. У процесі тестування, яке тривало близько року, ми змінили структуру системи управління товарними залишками, і зараз вона складається з системи прогнозування MySales, власного модуля автозамовлення, та транспортної системи. Всі вони пов’язані в одну структуру, направлену на коректне та якісне поповнення товарами наших магазинів.
— Наскільки збігаються показники прогнозування та реальних продажів?
— Ми не так давно запустили систему прогнозування MySales, але якість прогнозування, яка була досягнута після промислового використання вже у перші місяці сягнула 75-80%. До цього цей показник коливався на рівні 60-65%. Таким чином ми збільшили доступність товарів для наших гостей. Мета, яку ми хочемо досягнути у найближчі півроку — це точність прогнозу понад 90% по основних категоріях мережі.
— На який термін будується прогноз?
— Ми робимо прогнозування на різні строки, в залежності від мети використання. Наприклад, є прогнозування побудоване на 6 місяців наперед, а є — на найближчий тиждень. Більш далекий період прогнозування ми використовуємо для формування наших замовлень імпортним виробникам. Адже якщо йдеться про товари на інших континентах та сезонне виробництво вина, то виконання таких замовлень може тривати до півроку. Більш короткий термін необхідний для поповнення магазинів з розподільчого центру.
— Як часто і за яким принципом поповнюються запаси у магазинах і на складі?
— На складі і в мережі загалом, поповнення відбувається за принципом EOQ (економічно обґрунтоване замовлення), якщо немає особливих контрактних умов з виробником. Ми вираховуємо об’єм партії відносно вартості логістики та фінансування терміну зберігання, до отриманого прибутку від її реалізації. У магазинах ми більше орієнтовані на представленість товару на поличках згідно асортиментних матриць та планограм, а також продаж між циклами поставок з розподільчого центру.
— Як довго відбувався процес інтеграції MySales? Які ІТ-системи бізнесу потребували інтеграції?
— Сама інтеграція тривала недовго. Ми протягом декількох місяців налаштували необхідний обмін, сервери та структуру необхідних даних. Більше часу знадобилося для адаптації та налаштувань під різну специфіку асортименту, циклів поставок, даних по різним типам акцій, та власне самого тестування на декількох майданчиках у мережі. Загалом знадобилося близько 9 місяців до повноцінного старту з уже налаштованою системою та повною інтеграцією з власним автозамовленням.
— Якими результатами інтеграції MySales ви могли б поділитись?
— Ми маємо управління прогнозами практично всіх категорій. Наразі йде процес налаштування та адаптації під товари суперфреш, що мають строки зберігання до 7 днів. Наш рівень точності прогнозування покращився на 10-15% і далі збільшується. Оборотність товарних залишків виросла на 3-4%, що при тривалому імпорті є суттєвим. Непродуктивний товарний запас скоротився на 3-5% в залежності від категорії.
Текст та фото: WINETIME