Що робити, якщо на вас склали адміністративний протокол у "червоній" зоні. Рекомендації юриста для рестораторів

08.11.2021
4958

Фото: Влад Некрасов / Коммерсантъ

За дотриманням правил карантину у "червоній" зоні зараз стежать Патрульна поліція, Держпродспоживслужба та Центр контролю та профілактики хвороб. Співробітники цих органів уже почали штрафувати та зупиняти діяльність закладів у різних регіонах. Юрист компанії з автоматизації закладів Poster Дмитро Кондратьєв розповів, яка відповідальність чекає закладу за порушення карантину і що потрібно знати про адмінпротоколи.


 

Види відповідальності за порушення карантину:

• Адміністративну відповідальність передбачено ст. 44-3 Кодексу про адміністративні правопорушення. Штраф від 17 000 до 34 000 гривень для громадян та від 34 000 до 170 000 гривень – для посадових осіб.

• Кримінальну відповідальність передбачено ст. 325 Кримінального кодексу, йдеться про позбавлення волі до 8 років. Більшість випадків з кримінальною відповідальністю приватні і практично зустрічаються набагато рідше.

Також за порушення правил карантину комісія з питань ТЕБ ​​та НС може вжити заходів щодо припинення закладу.

Що робити, якщо до закладу прийшли перевіряльники

1. Попросити перевіряючого назвати посаду, звання, прізвище та пред'явити службове посвідчення.

2. Записати ці дані та сфотографувати службове посвідчення можна ще переписати номер нагрудного знака.

3. Вислухати причину та мету звернення. Якщо ви порушуєте щось, ввічливо уточніть, що саме та чим ця заборона передбачена.

4. Якщо перевіряючий відмовляється виконати ваші законні вимоги та не пред'являє службове посвідчення, ввічливо поясніть, що він порушує законодавство. Можна зателефонувати на лінію 102 або 112 і почати фіксувати факт порушення, знімаючи те, що відбувається, на особистий смартфон

Що треба знати про оформлення протоколу

• Якщо перевіряючі вважають, що ви щось порушили і хочуть на вас скласти протокол, то не слід панікувати та доводити свою правоту. Адмінпротокол не означає автоматичного покарання, рішення про накладення штрафу ухвалює суд. А суди, переважно, стають на бік бізнесу.

• Запросіть когось із співробітників, щоб вони були присутні під час розмови з перевіряючими. Згодом вони зможуть бути свідками у суді. Це буде корисно при доведенні порушень з боку правоохоронців.

• При складанні протоколу у вас попросять документи, які підтверджують вашу особу: паспорт чи права. Якщо у вас їх немає, то співробітники поліції мають право затримати вас для встановлення особи, але не більше ніж на 3 години!

• Ви не повинні знати всі юридичні моменти при складанні протоколу, тому не забувайте, що ви маєте право на правову допомогу. Для таких випадків рекомендуємо мати при собі телефон знайомого юриста.

• Під час складання протоколу ви маєте право не давати жодних пояснень усно, але при цьому рекомендуємо викласти свою позицію письмово. Коли ви надаєте пояснення на окремому аркуші, переконайтеся, що він додається до протоколу і про це зазначено у самому протоколі.

• Якщо ви не порушували, не йдіть на поводу у співробітників поліції та не пишіть у протоколі, що ви визнаєте свою провину.

• Після складання всіх паперів пам'ятайте, що ви повинні вручити вашу копію протоколу. Якщо ж копія нечитальна, оскільки її часто роблять під копірку, то обов'язково сфотографуйте оригінал протоколу.

• Перед тим як підписувати протокол, а ви його підписуватимете у декількох місцях, прочитайте і запитайте: «За що я розписуюсь?». Багато хто підписує протокол на автоматі — це неправильно. Наприклад, ви автоматично розпишитеся під пунктом, що ваші права вам роз'яснені.

• Поліцейські повинні розповісти вам ваші права та обов'язки перед тим, як ви поставите підпис. Якщо за фактом вам їх не роз'яснили, а ви розписалися у графі, що ознайомлені з ними, то суд вважатиме, що вам усе роз'яснили. І так із кожним пунктом.

Якщо ви виявили формальні порушення під час складання адмінпротоколу, не поспішайте вказувати на них співробітникам поліції. Надалі їхні помилки можуть бути підставою для винесення рішення суду на вашу користь.

На що звернути увагу під час оскарження протоколу

1. Звернути увагу, на кого складено протокол. Поширеною причиною відмови судами є складання протоколу на співробітника: офіціанта, бармена, а не на власника бізнесу. Суб'єктом ст. 44-3 КУпАП є суб'єкт господарювання, а не працівники.

2. Перевірити нормативний акт. Співробітники поліції часто забувають вказувати, яку саме норму ви порушили. Справа в тому, що ст. 44-3 КУпАП є бланкетною нормою — це означає, що сама стаття не може бути нормою, яку можна порушити. У протоколі слід посилатися на нормативний акт, який забороняє певні дії. Під час карантину таким актом виступає ухвала КМУ №211.

3. Перевірити чи коректно складено протокол.

Що має бути у протоколі

  • дата та місце складання протоколу;
  • посаду, ПІБ особи, яка склала протокол;
  • відомості про особу, яка притягується до адміністративної відповідальності;
  • місце, час скоєння та істота адміністративного правопорушення;
  • нормативний акт, що передбачає відповідальність за це правопорушення;
  • прізвища, адреси свідків та потерпілих;
  • пояснення особи, яка притягується до адміністративної відповідальності;
  • інші відомості, необхідних вирішення справи.

Які ще бувають помилки перевіряючих

1. Порушення підслідності

Суди не розглядають адмінпротоколи із порушенням підслідності. Це означає, що якщо ви провадите діяльність в одному районі, то вас повинен судити суддя цього району. Якщо вашу справу відправили до іншого району, це порушення підслідності. Часто перевіряючі відправляють справу помилково за місцем прописки, а не за місцем знаходження закладу. Якщо суд прийняв до розгляду такий протокол, то вносите клопотання про зміну суду.

2. Не відображення фабули порушення

Ще одна, найпоширеніша помилка перевіряльників — не відображення у протоколі суті (фабули) скоєного порушення. У законі передбачено, що у протоколі має бути чітко виписана суть правопорушення, яке допустила особа, яка притягується до адміністративної відповідальності.

3. Відсутність матеріалів, що характеризують

Часто суди відмовляють також через відсутність матеріалів, що характеризують, на порушника. Це означає, що при направленні протоколу до суду, перевіряючі зобов'язані зібрати матеріал, що вас характеризує. Наприклад, перевірити бази, чи складали на вас раніше протоколи, взяти характеристику з минулого місця роботи, дізнатися, які ви ведете інші бізнеси.

4. Відсутність доказів

Перевіряючі часто забувають вказати докази порушень у протоколі, що теж може зіграти вам на руку під час розгляду справи у суді. Кожна людина вважається невинною, поки її вина не буде доведена за допомогою допустимих та достовірних доказів. Винність людини не може ґрунтуватися на припущенні. Будь-які сумніви у винності людини трактуються на її користь.

Які можуть бути докази вини ресторатора:

  • відео,
  • фото,
  • показання свідків,
  • експертизи,
  • речові докази та ін.

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.