Відновлення після пандемії, зростання доставки, діджиталізація та дискаунтери: експерти Colliers назвали основні тенденції в українському ритейлі

22.12.2021
3646

Фото: Depositphotos

Експерти Colliers у своєму отчете ExCEEding Borders про торгову нерухомість та ринок дискаунтерів регіону ЦСЄ проаналізували ситуацію на 16 ринках торгової нерухомості. Публікуємо висновки щодо України.


Стан роздрібної торгівлі на кінець 2021 року

Український ринок роздрібної торгівлі відновлюється після пандемії, реагуючи на підвищення купівельної спроможності та настрої населення.

В умовах зростаючої конкуренції торгові центри впроваджують сучасні концепції та інновації, приділяючи пильну увагу зручностям та розвагам, щоб відвідувачі могли робити покупки та проводити час максимально зручно та комфортно. За даними Colliers, зараз в Україні функціонує 101 торговий центр, а річна купівельна спроможність на душу населення становить 1734 EUR. Це один із найнижчих показників у регіоні. Наприклад, у сусідніх Польщі та Білорусі вона становить 7 082 EUR та 2 720 EUR відповідно.

Серед трендів омніканальний роздріб стає одним із напрямків, що підтримують життя бізнесу, у тому числі у період кризи. Торгові центри трансформують і розвивають свої об'єкти як місця спілкування, проведення часу, а не тільки шопінгу. Зростаюча конкуренція змушує існуючі торгові центри розбудовувати та модернізувати свої приміщення.

ТРЦ Respublika Park, Фото: bzh.life

Ринок дискаунтерів в Україні

В Україні продовжує активно розвиватися ринок продуктових та непродовольчих дискаунтерів. Тепер він насичений лише локальними операторами.

Враховуючи той факт, що у більшості міст рівень доходів нижчий, ніж, наприклад, у столиці, український ринок сприятливий для дискаунтерів. Наприклад, у липні 2021 року Emerging Europe Growth Fund придбав міноритарний пакет мережі дискаунтерів "Аврора" для її розвитку.

Мережі дискаунтерів продуктових та непродовольчих товарів відкриваються в основному у регіонах та невеликих містах, близьких до цільової аудиторії. Проте критерії залежать від формату конкретної мережі та розташування. Найбільша продуктова мережа "АТБ" як за обігом, так і за кількістю магазинів (приблизно 1270 магазинів) планує відкривати магазини у густонаселених районах, щоб охопити всі регіони.

Розвиток діджиталу та e-commerce

Пандемія посилила діджиталізацію всіх процесів, а також різко прискорила розвиток e-commerce. Згідно з опитуванням, проведеним Colliers Ukraine у травні 2021 року, онлайн-продажі покривають більш високий відсоток операційних витрат, ніж у весняний карантин 2020 року.

Також ряд операторів розширили продуктову лінійку та зробили ставку на імпульсні покупки з урахуванням зростання попиту на окремі групи товарів у період карантину.

Торгові центри стали ще більш цифровими та продовжують спілкуватися з відвідувачами за допомогою різноманітних додатків, розіграшів, комунікацій через блогерів та стилістів. Крім того, вони трансформують свої процеси та інтегрують різні моделі роботи. Наприклад, у зв'язку зі швидким зростанням онлайн-продажів, ЦУМ у Києві відкрив точку click & collect, яка є посередницькою зоною між покупками онлайн та офлайн.

У київському ЦУМ відкрився простір Click&Collect (фотоогляд) – Асоціація  рітейлерів України

Фото: ЦУМ

Пандемія та обмеження прискорили зростання доставки продовольчих та непродовольчих товарів. Ритейлери продуктових та непродовольчих товарів продовжують розвивати власні служби доставки. Є низка продуктових мереж, що працюють лише онлайн.

За останні кілька років значно виріс ринок послуг доставки, на якому працюють такі служби як Glovo та Rocket. Є також нові гравці, які вводять тенденцію працювати тільки онлайн, без будь-якої фізичної присутності, доставляючи з дарк сторів або дарк кітчен.

Фото: Depositphotos

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.