Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.
Як пройшов OmniForum2021. Фоторепортаж
Фото: Анастасия Рожинская
24 вересня 2021 року Retailers.ua провів сьомий щорічний OmniForum - виставку і конференцію про технології у рітейлі. Пропонуємо вам подивитися фоторепортаж. Відеозаписи і презентації з OmniForum2021 можна купити за посиланням.
ЩО ВІДБУВАЛОСЯ В ОСНОВНОМУ ЗАЛІ КОНФЕРЕНЦІЇ
Під час першої секції пройшла панельна дискусія за участю лідерів омніканального рітейлу. У ній взяли участь виконавчий директор мультиканального роздробу «Алло» Олександр Пащенко, СЕО Hubber Максим Біляк, директор департаменту діджитал-маркетингу «Епіцентр К» Андрій Труш. Модератором дискусії виступала Юлія Белінська, СЕО Retailers.ua
Ключові висновки:
- за останні півтора року частка онлайн-продажів збільшилася на 30-40%, пандемія тільки прискорила розвиток цього і так зростаючого ринку. При цьому збільшився вплив онлайн-каналів на офлайн-покупки. Онлайн став рупором для офлайн-бізнесу і навпаки. Клієнтський шлях все частіше має гібридну форму і з цієї "гібридністю" потрібно навчитися працювати;
- пандемія стимулювала масовий вихід на онлайн-платформи постачальників і тих, хто раніше не продавав в інтернеті. В онлайн-магазинах почали продаватися ті товари, які раніше не продавалися. Для оцінки ефективності клієнтського шляху всі топ-менеджери "Алло", включаючи СЕО роблять покупки у своєму інтернет-магазині з різних пристроїв, за різними сценаріями доставки, з кредитом і без і це дозволяє знаходити помилки і пропонувати поліпшення у роботі.
- Для багатьох пандемія стала каталізатором того, щоб зробити покупку вперше. Обороти мерчантів платформи Hubber, які працювали з платформою і до пандемії, виросли більш, ніж у два рази. І це сталося за рахунок того, що ринок почав більше замовляти товарів онлайн, починаючи з пандемії платформа щомісяця фіксує 70% нових онлайн-покупців.
- У мережі "Епіцентр" ROPO-ефект (англійська абревіатура Research Online Purchase Offline), тобто офлайн-покупки, на які вплинули онлайн-канали, становить 40% бізнесу. Існує й інший ефект: 50% покупців, які приходять у точку забору замовлень роблять додаткову покупку у магазині.
- Основні труднощі, з якими доводиться стикатися у процесі впровадження інновацій, пов'язані з роботою з людьми. Технології вторинні, оскільки їх впроваджують команди і від рівня гнучкості, управлінської зрілості і готовності до змін людей, залежить чи буде успішним впровадження інновацій.
Розвиток технологій неминуче призводить до підвищення кіберзагроз та пов'язаними з цим втратами. Chief Information Security officer групи компанії "ФОКСТРОТ" Олексій Пащенко та Business Development Officer Octava Defence Олексій Севонькін розповіли про те як у групі компаній "ФОКСТРОТ" підвищили кіберстійкість у рази з мінімальним навантаженням на бізнес.
- Олексій Пащенко розповів, що в умовах пандемії звичні черги у магазинах змінилися інтенсивним онлайн-трафіком. У бізнес "ФОКСТРОТ" вже сьогодні на онлайн-продажу припадає 60%, сайт щодня відвідують 270 000 користувачів, +320% становило зростання онлайн-продажів за 2,5 місяці карантину у 2020 році. Масове переведення співробітників компаній на віддалену роботу також збільшив ризики, оскільки віддалених користувачів складніше "прикрити" існуючими рішеннями.
- Олексій Севонькін розповів про три типи кіберстійкості, при цьому на першому рівні можливо тільки реактивне реагування на загрози, тоді як на третьому рівні компанія може вже попереджати атаки і діяти проактивно. Послуга щодо забезпечення кібербезпеки як сервіс (SOCasaS) має ряд переваг у порівнянні з формування власного Security Operations Center (SOC) - це значно дешевше, запуск сервісу можливий вже через два-чотири тижні, і компанія отримує доступ до технологій, досвідченим професіоналам і актуальним практикам кібербезпеки.
Павло Пікулін, засновник компанії Deus Robots, яка пропонує роботизовані логістичні рішення для складів розповів про переваги і виклики роботизації складів.
- Процес роботизації складських процесів неминучий.
- Існує три основних види роботів - роботи-штабелери, які комплектують палети, роботи-сортувальники, які сортують товари і роботи-візки, які переміщують вантаж по складу. В українських реаліях роботи окупаються протягом трьох років і їх використання стає вигідною інвестицією.
- Незабаром ви побачите відділення магазинів, де можна отримати посилку від робота. Використання роботів дозволить звільнити людей від важкої людської праці.
- Робот робить будь-яку логістичну операцію у 3-4 рази швидше людини і не допускає помилок, вимагає менше площі. З їх допомогою можна швидко збільшити пропускну здатність складу, наприклад у "пікові" навантаження.
- На даний момент вартість робота-візка в залежності від виробника становить $10 000 - 50 000, але, як правило, вони не продаються поштучно, а продається рішення, яке включає у себе вбудовування робота у логістичну схему складу і інтеграція з системою складського обліку.
Chief Digital Officer INTERTOP Олексій Сапунко розповів про шляхи INTERTOP від "цегляного" роздробу до технологічної фешн-платформи.
- У структурі бізнесу INTERTOP на омніканальні продажі припадає 35% бізнесу, при цьому 30% з них становлять покупки з мобільного додатку. Компанія відвантажує понад 250 000 замовлень щомісяця.
- Компанія щомісяця фотографує і виводить на платформу 20 000 у місяць, у відділі ІТ-інфраструктури зараз знаходиться 25 активних проектів, усі 160 магазинів, що входять до бізнесу INTERTOP є і оперуються, як склади.
- У омніканальную систему бізнесу входять офлайн-магазини, сайт, мобільний додаток, контакт-центр, інфо-кіоски у магазинах, контакт-центр, соціальні мережі, e-mail і розсилки у месенджерах.
- Команда - ключовий фактор цифрової трансформації компанії. У INTERTOP працюють крос-функціональні команди і цифрові ініціативи надходять від усіх підрозділів компанії. Усі команди презентують свої досягнення перед колегами на демо-презентаціях.
У ході панельної дискусії, яку модерував засновник CioNeer Андрій Погорілий, спікери обговорили питання технологічної зрілості для впровадження сучасних інновацій.
Андрій Курський, СЕО сервісу Zakaz.ua поділився основними трендами у зміні споживчої поведінки на ринку доставки продуктів харчування:
- ринок доставки продуктів харчування розділився на дві частини. Термінова доставка - до 60 хвилин передбачає наявність обмеженого асортименту 4000-6000 SKU, маса посилки становить до 10 кілограм, як правило немає доставки по всій країні. Планова доставка - 3-4 години - дозволяє клієнту обирати з більшого асортименту до 150 000 SKU, замовляти товари про запас (маса посилки 30+ кілограм) і отримати доставку по всій країні;
- мотивами для замовлення продуктів онлайн є бажання заощадити власний час і не тягнути важкі пакети;
- якщо у 2019 році 75,6% клієнтів Zakaz.ua були жінки, то у 2020 році їх частка скоротилася до 60%. Карантин привів в інтернет старше покоління. Так частка клієнтів Zakaz.ua у віці 55-64 роки збільшилася вдвічі у 2020 році;
- у порівнянні з 2019 роком у 2021 році значно зріс середній чек і кількість SKU у замовленні. У 2019 він становив 2130 грн (11 SKU), а у 2021 - 3240 грн (18 SKU).
Начальник сектора B2B-продажів "Київстар" Олександр Назарук розповів про можливості Big Data телеком-оператора, за допомогою яких він може допомогти рітейлу розвивати його бізнес.
- У компанії "Київстар" в Україні понад 26 мільйонів абонентів. Таким чином, про половину абонентів жителів України компанія знає їх історію, про їх традиції, рутину, куди їздять, які сайти відвідують, чи є у них діти, автомобіль. І з цією інформацією працює власна Big Data-команда "Київстар". Варто відзначити, що всі аналітичні моделі будуються на базі неперсоніфікованих і агрегованих даних, тобто особиста інформація про кожного конкретного користувача не використовується і не передається третім особам.
- Компанія "Київстар" може бути корисна рітейлу на таких етапах, як висновок нового бренду на ринок або відкриття нової локації, на етапі відкриття і розвитку мережі і для аналізу ефективності роботи локації.
- Компанія може допомогти скласти портрет цільової аудиторії, проаналізувати і систематизувати існуючу клієнтську базу, сегментувати клієнтів і провести таргетовану комунікацію. Теплові карти можуть допомогти знайти найбільш підходящу локацію для відкриття нового магазину. Також команда Big Data "Київстар" може допомогти знайти аудиторію look-a-like, яка найбільш схожа на існуючу клієнтську базу бізнесу.
Chief Digital Officer Decathlon Дмитро Стрельчин розповів про те, як влаштована омніканальна модель у Decathlon
- 73% клієнтів Decathlon - це так звані омнішопери, а 59% використовують смартфон для офлайн-покупок.
- У компанії єдиний стік, що означає, що магазини є одночасно і складами і точками видачі. Товари всіх магазинів доступні для онлайн-покупців з усієї України, що дозволяє збільшувати виручку з квадратного метра.
- Усі товари Decathlon обладнані RFID-мітками (Radio Frequency IDentification - радіочастотна ідентифікація), що дозволяє істотно скоротити час і людський ресурс на приймання товару, інвентаризацію, а також прискорити процес розрахунку на касі. У Decathlon працюють самий швидкі каси самообслуговування. Пандемія стимулювала поява нових сервісів для клієнтів, таких як drive through, 3D-тури до магазину, онлайн-демонстрація для клієнтів товарів у магазині.
Засновник інтернет-магазину Foodex 24 Владислав Савченко виступив за допомогою запису, оскільки саме у цей день відкривав магазин у Варшаві. Він розповів про основні виклики у ланцюжку поставок для інтернет-магазину.
- На початковому етапі компанія використовувала багато механічної праці, що призводило до того, що витрати на логістику в одному замовленні становили 38% вартості замовлення. Як наслідок, чим більше компанія продавала, тим пропорційніше росли витрати. Після 100 замовлень у день автоматизація процесу доставки товарів стала життєвою необхідністю.
- У Foodex24 працюють дві підсистеми: supplу chain planning (SCP) і supplу chain execution (SCE). Перша - планує операції, продажу та поставки. Друга - планує маршрути поставок і необхідні для цього ресурси. У SCE також входять система управління складом, система управління перевезеннями.
- Без потужної ІТ-системи, яка дозволяє управляти всіма процесами і вільно взаємодіяти всім учасникам на кожному етапі логістичного процесу, неможливо організувати і забезпечити необхідний ступінь гнучкості сервісу і індивідуального підходу до кожного замовлення.
ЗАЛ "ВЕЛИКІ ІДЕЇ СЕРВІСНИХ ПІДПРИЄМСТВ"
Іван Микуляк, засновник GeoDesign.info розповів, як зібрати і проаналізувати дані для відкриття нової торгової точки.
- Типова помилка при відкритті магазину e новій локації - орієнтуватися тільки на один параметр, наприклад, великий пішохідний потік не гарантує великої виручки, наприклад, якщо це люди, які проходять на станції метро і вони не є цільовою аудиторій бренду. Ще одна помилка - не враховувати бар'єри, які виникають на шляху пішохода, хоча зона доступності - пішохідна.
- Для правильного вибору локації необхідно враховувати такі фактори: щільність і доходи населення, пішохідні потоки, інтенсивність автомобільного руху, наявність прямих/непрямих конкурентів, банкоматів, наявність зупинок, торгових центрів і ринків поруч
- На відміну від людей комп'ютер добре рахує і працює з великими масивами даних і з кожним новим проектом алгоритм стає більш "розумним".
Генеральний директор Konica Minolta Україна Ігор Панівко розповів про перехід на робоче місце майбутнього.
- Сьогодні кожна компанія - це софтовая компанія. Ми ще на тому етапі, коли у компаніях ще встановлюють додатки, є люди які займаються безпекою, борються з вірусами, але в принципі від цього можна позбутися. Це все йде у хмарні рішення з безпекою і захистом. Але залишається ще дуже багато фізичних функцій. У компаній велика кількість постачальників, співробітників, контрагентів, ланцюжки логістики. Але все це перейде у додатки, які відв'яжуть нас від фізичного світу.
- Робочі місця майбутнього - це цифровий маркетинг, машинне навчання, data science, роботизація, управління роботами. Необхідно буде трохи кадрів, але вони будуть високооплачувані та висококваліфіковані. Але результат буде вище, тому що буде менше помилок.
- Система поставок повинна змінитися через ефективне управління контрактами. Якщо рітейлер працює з тисячами постачальників, то потрібне ефективне управління контрактами, щоб прибрати хаос у роботі з постачальниками і контрагентами. Це ключова подія для фундаментальних змін бек-офісу.
- Найголовніший посил - у майбутньому у рітейлу не буде ніякого складу, управління системою ланцюжків поставок буде відбуватися без складів.
Співзасновник компанії Novait Дмитро Романюк розповів про практичні кейси застосування мовної аналітики у рітейлі.
- У сучасному рітейлі записуються розмови, але фізично прослухати, а тим більше отримати з них якийсь корисний сенс неможливо. Мовна аналітика у тандемі з іншими традиційними методами контролю якості, такими як таємний покупець і опитування, допомагає виявити проблеми і поліпшити клієнтський досвід.
- Сервіс мовної аналітики - це перетворення терабайт запису голосу, тексту в корисну інформацію, яка допомагає бізнесу досягти стратегічних цілей - підвищення продажів, збільшення задоволеності клієнтів і підвищення ефективності
- В одному з кейсів аналіз мовної аналітики показав, що тільки 25% торгових представників користуються скриптом. У компанії провели роботу і досягли, що застосування скриптів зросла на 270%. І це відразу принесло результати.
Володимир Лещенко, засновник сервісу Getpin розповів, як приборкати хаос і автоматизувати процес управління комунікацією з клієнтами.
- Сучасні клієнти шукають інформацію про компанію, про акції на великих світових платформах: карти Google, соцмережі, платформи з відгуками. Бізнесу потрібно бути у кожній точці контакту з клієнтом, підтримувати актуальність інформації, відповідати на оцінки і відгуки. У кожної з платформи свій інтерфейс, і підтримувати інформацію про бізнес на кожному з них складно, дорого і неефективно.
- Getpin - це SaaS рішення, що допомагає бізнесу підвищити кількість клієнтів і рівень їх задоволеності через автоматизацію управління онлайн присутністю і каналами підтримки в одному інтерфейсі.
Керівник сервісу «Вчасно.Каса» Анна Комарова розповіла про реалії використання електронних чеків на ринку України
- Програмні РРО - рік на ринку
- Рідна зрозуміла залізна каса VS каса у хмарі
- Як визначити, яка каса для вашого бізнесу максимально ідеальна
- Новинки на ринку хмарних сервісів, пов'язані з електронними чеками
ВИСТАВКОВА ЗОНА
Платіжний сервіс Fondy представив інтерактивний стенд у вигляді приладової панелі пілота, де можна було подивитися, як "літають" платежі. Серед гостей стенду, які підключилися до телеграм-каналу Fondy компанія розіграла квадрокоптер.
Переможцем розіграшу від Fondy став територіальний менеджер компанії "Нова пошта" Сергій Сергєєв.
Компанія "Нова пошта" представила цікавий стенд з новими поштоматами і окулярами доповненої реальності. Гості стенду могли відповісти на кілька запитань і отримати приз, що знаходиться у комірці поштомата.
Deus Robots представили робочу модель робота - навантажувача.
Компанія CargoCult представила моделі вантажних електровелосипедів для доставки останньої милі у містах.
&