Як зміняться робочі місця у рітейлі під тиском технологій. Витяги з виступу Ігоря Панівко, генерального директора Konica Minolta Україна

13.10.2021
4461
Игорь Панивко, генеральный директор Konica Minolta Украина
Партнер проекту

На фото: Игорь Панивко, генеральный директор Konica Minolta Украина, фото: Анастасия Рожинская

Konica Minolta - приклад компанії, яка зуміла пройти цифрову трансформацію і пристосуватися до ринкових умов. Якщо на початку свого шляху вона працювала у сфері фотоіндустрії, то сьогодні є глобальним провайдером ІТ-рішень у сфері електронного документообігу, управління корпоративним контентом і інтелектуальних відеорішень. 

У рамках Omniforum2021 генеральний директор Konica Minolta Україна Ігор Панівко розповів, як цифрова трансформація змінить роботу бек-офісу у рітейлі.

Наводимо витяги з доповіді

Рітейл в усьому світі проходить масштабну цифрову трансформацію.

Чотири стовпи цифрової трансформації - це хмарні технології, розвиток мобільності та доступних засобів зв'язку, дані і аналітика.

Ці тренди озвучив п'ять років тому світовими ІТ-корпораціями і поки їх прогнози збуваються.

Найбільш помітні зміни відбуваються на стороні клієнта, або фронт-офіс.

Цифрова трансформація фронт-офісу - це вже реальність. Вже майже всі українські рітейлери мають свої інтернет-магазини, мобільні додатки, використовують доповнену реальність. Це все дозволяє зрозуміти поведінку споживача, зібрати великий масив даних.

Але також цифрова трансформація зачіпає і бек-офіс: організацію робочих місць і бізнес-процесів.

Усі технології йдуть у хмару

Рітейл буде у хмарі, якби він не чинив опору. У результаті трансформації поняття традиційного ІТ перестане існувати. Будуть бізнес-додатки і сервіси, які працюють у хмарі. Вони працюють за певною архітектурою, яку налаштовують так звані DevOps - фахівці на стику розробки і системного адміністрування. Бізнес буде відмовлятися від фізичних рішень, від "ящиків".

Його завдання полягатиме в тому, щоб найняти потрібних фахівців, правильно підключитися і отримати хмарний сервіс.

Ми знаходимося ще на тому етапі, коли у компаніях інсталюють додатки, є люди які займаються безпекою, борються з вірусами, але в принципі від цього можна позбутися. Дослідження показують, що перехід у хмару підвищує рівень безпеки і кіберстійкості. Забезпечувати цифрову безпеку власними силами складно і дорого. Співробітники відділу цифрової безпеки просто не встигають відстежувати і встановлювати всі оновлення. Підключаючись у хмару, компанія отримує доступ і захист на рівні кращих світових практик.

Перехід у хмару дозволяє швидко розширити коло бізнес-завдань і масштабувати бізнес. Вам не потрібно відразу багато інвестувати в інфраструктуру. Ви підключилися, а якщо ресурси вам вже не потрібні - відключилися. Багато сервісів не вимагають підтримки 24/7. Відповідно не потрібно закуповувати ресурси: людські і технологічні. Ви запустили додаток, вирішили задачу і можете відключитися. Одна з професій майбутнього - системний аналітик по хмарним рішенням, який вміє рахувати хмарні навантаження, проганяти сценарії і правильно оцінювати фінанси.

Як змінюється робоче місце у рітейлі

Мобільні додатки для замовлення товарів вже є у більшості рітейлерів.

Ми прогнозуємо, що у мобільні додатки співробітників перейдуть багато внутрішніх функцій, які зараз ще працюють у фізичному світі.

У рітейлу величезна кількість постачальників, співробітників, контрагентів, ланцюжки логістики. Їх робота перейде у додатки, які "відв'яжуть" їх від фізичного світу. Якщо пару років тому це звучало фантастично, то пандемія значно прискорила цей процес. Завдяки хмарним технологіям і додаткам люди навчилися працювати з будь-якої точки світу. Це виявилося більш ефективно, роботу співробітників можна відстежувати і аналізувати у цифровому вигляді.

Система поставок зміниться через ефективне управління контрактами


 Уже сьогодні Konica Minolta надає клієнтам послуги з аутсорсингу друку і пов'язує паперові і цифрові документи. Усі документи, які заходять у компанію, повинні бути оцифровані, зберігатися в архіві.

Якщо рітейлер працює з тисячами постачальників, то життєво необхідно перетворити паперовий хаос з документами в ефективний процес управління контрактами. Це ключова подія для фундаментальних змін бек-офісу. Маючи в електронному вигляді документи, які стікаються у бек-офіс з магазинів, складів, від постачальників, можна повністю змінити концепцію бізнесу і прийти до ідеальної моделі без паперових документів.

У майбутньому у рітейла НЕ буде власних складів, або вони будуть роботизовані. Управління ланцюжком поставок буде без складу. Наприклад, Amazon не друкує книги завчасно і не зберігає їх на складі, вони виробляються у друкарні тільки після того як ви зробили замовлення. Такий сценарій буде працювати і для інших товарів.

Роботизація складів дозволить позбавити людей від важкої фізичної праці. Для роботи складу потрібно буде менше людей, але вони будуть високооплачуваними і висококваліфікованими. Їх ефективність буде вище, тому що у бізнесі буде менше помилок через людський фактор.

Лінійні співробітники повинні перетворитися в амбасадорів бренду. Що таке сервіс минулого? Це касири, яких нічого не цікавить, це мерчендайзери,які стоять біля полиць. Що таке сучасний сервіс? Це магазини Apple Store, де немає касирів, а є консультанти, які займаються виключно підтримкою і допомогою клієнтів. Люди не повинні займатися механічною рутинною роботою, яку можуть виконувати комп'ютери або інші пристрої. Робити замовлення і оплачувати товари можна через тачскрін-пристрої або мобільний додаток, а люди будуть потрібні для вирішення інших завдань.

 

Відеоаналітика буде використовуватися повсюдно

Konica Minolta, розуміючи, що відбувається у фізичному рітейлі, інвестувала у німецьку компанію, виробника інтелектуальних відеорішень, Mobotix. Камери у магазині дозволяють збирати дані і на їх підставі підрахувати відвідувачів, побудувати теплову карту, створити поведінкову аналітику. Важливо мати не просто зняту картинку, а дані, прив'язані до бізнес-процесів.

У магазині без касирів Amazon Go встановлено багато камер. Одна з цілей відкриття цього проекту - зібрати дані, щоб побудувати аналітику і створити найбільш ефективний алгоритм для досягнення цілей бізнесу. Усі алгоритми працюють тільки якщо вони засновані на великих даних. Коли ми навчимося аналізувати дані з відеозахвату, відбудеться революція. Це означає, що нам потрібно буде менше людей для контролю, багато процесів будуть автоматизовані. Вже сьогодні можна почати з простих ідей, наприклад автоматизація визначення номерів фур, які виїжджають з розподільного центру, на підставі чого автоматично готувати документи. За допомогою відеоаналітики можна уникнути скупчення фур, управляти чергами.

Цифрова культура

Сьогодні кожна компанія - це IT-компанія. Це означає, що і фахівці їй потрібні інші. Робочі місця майбутнього будуть пов'язані з цифровим маркетингом, машинним навчанням, data science, управлінням роботами. Можливо, вже сьогодні потрібно починати шукати людей, які будуть працювати у ваших майбутніх цифрових компаніях.

Важливо починати з простих базових кроків і будувати не цифрову компанію, а цифрову культуру. Сама по собі трансформація не трапиться, для цього потрібна воля власників та топ-менеджерів.

Застосування перерахованих вище підходів призведе до більшої конкурентоспроможності та ефективності бізнесу. Чи виживе той, хто першим зможе замінити мислення і освоїти технології.

 

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.