Чи є місце для спеціалізованих магазинів серед маркетплейсів? Розповідає CEO Rozetka Владислав Чечоткін

20.09.2021
3361

Фото: Retailers

Останні роки популярність маркетплейсів в Україні зростає. Модель, за якою рітейлери можуть розширити категорії товарів, а, значить, отримати більше аудиторії і продажів, привертає спеціалізованих рітейлерів, наприклад, "Епіцентр", "Алло" або Kasta. Але що робити іншим гравцям в епоху маркетплейсів, особливо, нішевим? Під час конференції Promodo Partners CEO маркетплейса Rozetka Владислав Чечоткін, розповів, як спеціалізованим магазинам шукати свого покупця і чому не варто боятися маркетплейсів. Retailers наводить основні тези його виступу.


 

Rozetka - шлях від спеціалізованого магазину до найбільшого маркетплейса

Rozetka була спеціалізованим магазином приблизно 16 років тому. У 2008 році компанія починала поступово ставати маркетплейсом, додаючи нові категорії. Сьогодні у Rozetka понад 3 млн відвідувачів щодня. Це однозначно найбільший товарний сайт з усіх ресурсів, які українці відвідують - приблизно 60% товарного пошуку в Україні починається з Rozetka і Prom.

Rozetka - це не тільки маркетплейс, але і джерело знання про товар. Приблизно 80% всіх українських покупців у процесі покупки взаємодіють з Rozetka: приходять порівняти ціни і почитати відгуки, подивитися огляди.

При цьому у онлайн-ринку існує великий потенціал для різних гравців. Щорічно ринок зростає швидкими темпами: приблизно 30% зростання у 2020 році і приблизно стільки ж у 2021 році. На загальну думку це другий результат в Європі після Туреччини. При цьому нам є куди рости, адже частка e-commerce у роздрібних продажах в Україні лише близько 8%. За прогнозами, онлайн виросте ще у 5-6 разів.

Rozetka забезпечує клієнтський досвід на 360 градусів - для замовлень онлайн у нас є додаток і версія для ПК, для тих, хто хоче детальніше ознайомитися з товаром і отримати консультацію, у нас є офлайн точки.

Завдання маркетплейса - розвивати товарообіг. Я намагаюся створити перехрестя всіх доріг в інтернеті і бачу нас як великий торговий центр. Однак я дуже вірю у підприємництво. Підприємці рухають цей світ, адже 5% людей, які відносяться до цієї категорії, створили все, що нас оточує.

Нішеві магазини. Що потрібно щоб злетіти?

Унікальний продукт. Ви можете жити як stand-alone бізнес, знаходити якісну аудиторію дешево, тому що більше ні у кого немає такого продукту. Однак унікальний товар потрібно вміти правильно рекламувати.

Автоматизація процесів. Автоматизувати бізнес-процеси необхідно хоча б тому, що вартість живих співробітників збільшується. У першу чергу автоматизація стосується IT-процесів, механізації на складах і у магазинах. До того ж великі системні компанії використовують такі технології як штучний інтелект і машинне навчання. У майбутньому це допоможе створити унікальну вітрину під кожну людину. Amazon тому приклад - у кожного покупця різний набір пропонованих платформою товарів.

Позитивна Unit-економіка. Не секрет, що співпраця з Google, "Новою поштою" або будь-якими іншими сервісами, які допомагають продавати, компанії платять більше ніж заробляють. Небагато окремих  бізнеси можуть дозволити собі працювати з такими сервісами і не йти "у мінус".

Customer Journey. Потрібно не забувати, що купівля товару - це один з етапів купівельного шляху. Радість від покупки проходить досить швидко, і потрібно зробити так, щоб клієнт у наступний раз при покупці прийшов до вашого магазину, забезпечивши сервіс або зворотню логістику.

Чи варто розглядати маркетплейс як інструмент або як конкурента?

Немає сенсу гнатися за експертизою, якої у вас немає. Немає сенсу гнатися за експертизою, де вже перемогли масштабні системи.

Потрібно співпрацювати. Маркетплейс дає трафік і покупців. У рамках маркетплейса можна будувати свій бізнес, паралельно розвиваючи свій окремий офлайн-магазин.

Я вважаю, що немає місця для окремого  бізнесу, який не співпрацює з іншими і робить все сам, як це звикли робити більшість дрібних гравців.

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.