Rozetka у 2020 році "зросла" на 40%. Та інші факти про роботу компанії від CEO Владислава Чечоткіна в інтерв'ю DOU

02.07.2021
2742

Фото: Rozetka

Співзасновник Rozetka Владислав Чечоткін дав інтерв'ю порталу про IT-індустрії DOU. У ньому він розповів про те, як з інтернет-магазину Rozetka перетворилася у продуктову компанію, про конкуренцію, скільки IT-фахівців працює у штабі і як їх мотивують. Вибрали з інтерв'ю те, що стосується рітейлу.


Rozetka - продуктова компанія

У тому, що Rozetka - продуктова компанія, яка працює на український ринок, є хороше і погане. Найгіршим є те, що ми локальна компанія, але змушені платити світову зарплату і повинні боротися за людей (ІТ-фахівців) з усім світом, це наша щоденна реальність. Гарне - це зобов'язання розвиває нас, ІТ-фахівці (не тільки у нашій компанії, але і у всій країні) живуть так, як, на мою думку, повинні жити люди, на рівні західних стандартів. Також те, що ми українська продуктова компанія, привертає до нас багато ціннісних людей. Ми створюємо продукт і кожен день ним користуємося, підтримуємо багато соціальних проектів. Думаю, що цим ми привабливіші, ніж "галери" або компанії, які працюють незрозуміло заради якого продукту.

Про конкуренцію

Зараз ми зростаємо на десятки відсотків у рік. Близько 40% було зростання у 2020 році, 40% - в 2019-м. Розраховуємо на подібний розвиток і у 2021-му. Це зростання у гривні. Якщо дивитися на кількість клієнтів, замовлень, там показники вище. Це пов'язано з тим, що Rozetka стає зручніше: люди купують не тільки те, на що готові витратити зусилля, але і те, на що не готові витрачати великих зусиль.

Я параноїдально ставлюся до конкуренції: всіх розглядаю як потенційних конкурентів і як потенційну загрозу. Успіхи конкурентів мотивують нас працювати більше, бігти швидше. Є такі гіганти, як «Епіцентр», «Сільпо», «АТБ», які у рази більше, ніж Rozetka. Звичайно, для нас це драйвер розвитку. Щоб не розслаблятися. Ми пам'ятаємо, що не найкрутіші навіть у цій країні, не кажучи про Європу. Тому давайте бігти вперед і швидше.

З іншого боку, ми дуже сконцентровані на розвитку, постійному поліпшенні власного бізнесу. На жаль, Україна знає різні ситуації - і триразове зростання курсу долара, і війну, і втрати території. Бути сильним, готовим швидко зростати і у той же час бути адекватним у поточній ситуації, ефективним у тій чи іншій історії - це вже велике якість, великий прорив.

Як влаштовані бізнес-процеси в Rozetka

Особливість Rozetka у тому, що у нас велика зв'язаність бізнес-процесів. Якщо хочемо продавати воду, то повинні змінити все у своїй структурі.

Ми розвиваємося, потихеньку міняємо бізнес-модель, пробуємо різні ідеї. Зараз думаємо, що сегмент дрібних покупок нам цікавий, вигідний, і рухаємося у цей бік. Але ринок динамічний, і ми не знаємо, як все зміниться через півроку-рік. Особливість Rozetka у тому, що у нас велика зв'язаність бізнес-процесів. Якщо хочемо продавати воду, то повинні змінити все у своїй структурі: залучення клієнтів, складування, доставку, оплату, повернення, підтримку. Все це нанизується на процеси, ми дивимося, експериментуємо.

Припустимо, така ситуація: ми почали продавати воду і розраховуємо на те, що люди будуть купувати її, підгузники і мобільні телефони. Але люди купують підгузники і телефони в іншому місці, а воду - у нас. Наша логістика перетворюється у логістику води, склад перетворюється у склад води, і вся його механізація, автоматизація йде коту під хвіст, бо воду ми не можемо запускати по механізованому процесу. Тому ми перестаємо продавати воду або змінюємо умови її продажу.

Або, наприклад, починаємо продавати макарони. Вони коштують 30 гривень, і наш процес не витримує одиничного продажу. Ми повинні перетворити ці макарони в упаковку з 4 або 6 пачок. Якщо подивитися на Amazon, то, за великим рахунком, там відбувається те ж саме: взялися за дитяче харчування, потім почали продавати його пачками, бо по одній баночці не можуть собі дозволити.

Про те, як відбувається розвиток бізнесу

Якщо говорити про історію Rozetka, то у нас з дружиною був великий бекграунд у торгівлі, у бізнесі, пов'язаному з IT-комплектуючими, електронікою. Не було такого, що у Rozetka немає складу. Інша справа, що склад змінювався: від багажнику автомобіля до маленької кімнатки, потім до сотень тисяч квадратних метрів складів (на сьогоднішній день). Це шлях безперервних змін, безперервних поліпшень, як, втім, весь шлях компанії.

Наприклад, у певний момент ми розуміємо, що не можемо виконати замовлення, тому що будемо робити це довго. Ми програємо конкурентам, тому що у нас немає товару на складі. Потім у нас немає місця на складі, і ми повинні знайти приміщення побільше. Потім у цьому розмаїтті неможливо швидко знайти товар, і у нас з'являється задача по діджіталізаціі процесів, по запуску WMS-системи. Потім розуміємо, що WMS-система не справляється з навантаженням, потрібно щось дописувати або механізувати склад. Далі виникає проблема, пов'язана з тим, що WMS-система повинна керувати механічною частиною складу: тим, куди поїде ця коробка і так далі.

В принципі це зрозумілий розвиток. Крім того, ми кудись їздимо, дивимося, як працюють інші бізнеси, читаємо, збираємо інформацію. За час існування Rozetka ми були десятки разів в Америці, Європі, Китаї. У нас з командою було два або три десятка поїздок за кордон, для того щоб розуміти, як все буде розвиватися, як управляти складом, які є кращі практики.

Далі проблема мистецтва: де знайти гроші для реалізації завдань. І питання вибору: що робити спочатку, а що потім? Спершу площа або механізація процесу? Розвиток асортименту або якість управління цим асортиментом? Розвиток маркетплейсу або власних продажів? Постійно жонгліруешь, вибираєш, що тобі важливіше в даний момент, у що віриш більше.

Про зарплати в Rozetka

Якщо дивитися статистику DOU, то наші зарплати у верхньому квартилі, іноді навіть вище. Зарплата складається з хард скілів(наскільки якісно співробітник працює і як багато на себе тягне), менеджерських здібностей (чи можеш ти бути тімлідом, менеджером проекту), додається час роботи у компанії і якісь додаткові людські характеристики: софт скіли, участь в проектах , активність.

Є системи грейдів, регулярних оцінок, переглядів зарплати. Ми всіляко заохочуємо зростання всередині компанії, у зв'язку з цим у людей також змінюється дохід.

Через зростання компанії у нас постійний приплив новеньких. Ми не можемо «стареньким», тим, хто тут давно, платити менше, ніж зараз платять на ринку або ніж новеньким, які приходять в компанію. Якщо бізнес хоче розвиватися, гідний рівень зарплат - це гігієна.

Для всієї компанії у нас є внутрішній корпоративний курс, який пройшли вже сотні людей. Є ініціативи від співробітників з тих чи інших курсів, навчальних програм, які ми оплачуємо. У нас є спосіб, як це ескалювати наверх і отримати навчання. До такого ставимося вкрай позитивно.

До локдауна у нас були курси англійської, заняття йогою і подібні речі. Найближчим часом для співробітників компанії ми запускаємо IT-школу (для НЕ IT-фахівців). Поки ми до цього йдемо: є ініціативні люди, які підняли питання, отримали схвалення, і незабаром ми це організуємо. У нас багато молоді, тих, хто хотів би працювати в ІТ, розвиватися і заробляти більше.

Зараз у Rozetka працює 5200 осіб та ще 1200 в Prom (в 2018 році Rozetka об'єдналася з EVO Group - ред.), З них 560 - ІТ-фахівці. Всього 6400. Звичайно, більшість з них працює не в ІТ, але багато хто хотів б

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.