Рітейл і карантин. Які висновки можна зробити вже сьогодні

08.05.2020
4588

З будь-якої ситуації можна винести уроки. Майже два місяці ми прожили у карантині. Які висновки бізнесу можна зробити вже сьогодні? Міркує видавець Retailers Юлія Белінська.


Ваш бізнес можуть закрити у будь-який час

Адміністративні методи впливу підривають саму ідею ринкової економіки і вільної конкуренції. Так, зараз це робиться в ім’я безпеки, адже на шальках терезів − ризик хвороби і смерті людей. Але це не скасовує того, що ми зіткнулися з безпрецедентним для 21 століття порушенням базових прав і свобод людини.

Коли влада вирішує, кому можна працювати, а кому − ні; чия діяльність відноситься до стратегічного підприємства, а чия − не така вже й важлива або небезпечна; це несправедливо. І подібна ситуація може повторитися знову. Тому ніхто не застрахований від того, що його бізнес не буде закритий.

Онлайн не став панацеєю для офлайн-ритейлу

Безумовно, онлайн-продажі у цей карантин зросли і для багатьох компаній інтернет-торгівля залишилася єдиним джерелом доходу.

Однак він не зміг перекрити падіння офлайну. Аналітики з GfK порахували, що інтернет-продажі повинні вирости мінімум вчетверо, щоб компенсувати повне закриття магазинів. Однак, до такого показника далеко і на розвинених ринках, і в Україні. За словами засновника Evo.business Миколи Палієнко, карантин додав додаткових 20% зростання продажу на маркетплейсах. За даними GfК, в Україні продажі побутової техніки та електроніки у магазинах просіли на половину за час карантину. Продажі одягу в березні в Британії впали на 34%, пише BBC. По українському ринку даних немає, але ситуація в українському fashion навряд чи краще. Тобто про компенсацію втрат годі й казати.

Омніканальність у ритейлі − більше не модне слово, а необхідність

Незважаючи на те, що електронна комерція не змогла компенсувати втрати від закриття, це зовсім не означає, що онлайн-канал не потрібно розвивати. Через карантин багато спробують щось вперше замовити в інтернеті і, якщо споживчий досвід буде успішним, продовжать це робити і після карантину.

Ми побачили вибухове зростання інтернет-магазинів продуктових рітейлерів. Свої інтернет-магазини запустили АТБ, "Сільпо", "Фора", ми нарешті побачили послуги "click and collect", "click and drive". Так, саме зараз у цьому каналі буде складно отримати прибуток. Інтернет-торгівля буде зростати незалежно від карантину, це довгостроковий тренд і ігнорувати його − недалекоглядно.

Зростання безготівкових оплат

За перший місяць карантину обсяги операцій у POS-терміналах ПриватБанку виріс на 10%, при цьому значно скоротилося число операцій з готівкою. Коли по світу гуляє вірус, готівка стає небезпечною, тому частка безготівкових оплат на українському ринку буде продовжувати рости.

Ваш актив − це ваш бренд і ваші клієнти

Що залишиться від вашого бізнесу, якщо всі ваші торгові точки закриті? Чи є у вас впізнаваний бренд? Чи люблять його і пам’ятають про нього споживачі? Чи знаєте ви своїх клієнтів? Чи налагоджено маркетингові комунікації у вас з ними, у тому числі − у цифрових каналах? Чи вмієте ви робити персоналізовані пропозиції? Якщо немає, у мене для вас погані новини. Товар і вдале місце розташування − вже недостатні умови для прибуткового рітейл-бізнесу.

Слабкі покинуть ринок

Наслідком карантину стане економічна криза, а, значить, скорочення купівельної спроможності і зміна споживчої поведінки. Ми вже це бачимо.

Скорочення ринку означає, що обсяг пирога стає меншим, а конкуренція за гаманці споживачів загострюється, а це означає, що слабкі й неефективні бренди будуть змушені покинути ринок.

Гнучкість і швидкість прийняття рішень виходить на перший план

Карантин перекроїв всі плани і звів нанівець довгострокове планування. В умовах невизначеності та непередбачуваності, організаціям та їхнім лідерам потрібно проявляти гнучкість. Гнучке управління витратами, гнучкий графік роботи, гнучкий зарплатний фонд, гнучкість у роботі з постачальниками і орендарями. Тепер немає догм, всі умови можуть бути змінені або переглянуті. Офлайн-рітейл − традиційно консервативна галузь, у якій довго приймаються рішення і довго запускаються проекти. Тепер той бізнес, який довго впроваджує зміни, просто нежиттєздатний і буде програвати більш швидким конкурентам.

Висновок: Світ зміниться, але не так швидко і не так сильно, як пишуть "експерти" у Facebook. Всі люди не відмовляться від походів у торгові центри і ресторани. Частина людей якийсь час боятиметься і уникатиме соціальних контактів, частина переключиться на інтернет-торгівлю і доставку. Зростуть очікування і вимоги до безпеки і зручності шопінгу. Культура і звички не змінюються за кілька місяців. Але бізнесу доведеться змінюватися швидше.

Переклад на українську: Михайло Лук’янов

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.