Rozetka масово відключає постачальників маркетплейса. Які погано обслуговують клієнтів

12.03.2020
6466

Фото: PaySpace Magazine

Місяць тому, 10 лютого, Rozetka почала масово відключати постачальників і прибирати їх товари з вітрини свого маркетплейса. AIN пояснює ситуацію зі слів співзасновника ecommerce-платформи Hubber Олексія Лужкова. Він розповів, чому так відбувається, яких саме постачальників відключає найбільший український маркетплейс.


Будь-який товарний e-commerce часто починається з невеликого інтернет-магазину зі своїм стоком товарів на складі. Це класична лінійна система, яка має обмеження за кількістю асортименту. Коли магазин впирається у стелю трафика і хоче обробляти більше замовлень, він починає працювати за моделлю дропшипінга: контент-відділ магазину розміщує товари сторонніх постачальників, бере прайс-листи з описами товарів /цінами і перекладає на цих постачальників доставку.

Далі створюється платформа, за допомогою якої постачальники самі завантажують товари на вітрину і не контактують безпосередньо з контент-відділом магазина. Завдання вітрини змінюється - тепер вона не завантажує товари самостійно, а наглядає за їх завантаженням і створює умови. Якщо сказати грубо:

  • Модель інтернет-магазину - "купити дешевше - продати дорожче";
  • Модель дропшіппінг інтернет-магазину - знайти постачальників, які самі будуть відправляти товари кінцевим покупцям;
  • Модель маркетплейса - потрібно створити умови для своїх постачальників (щоб вони конкурували між собою на платформі).

Існує, так званий, "Закон Меткалфа", який говорить про оцінку мережевих ефектів: корисність мережі пропорційна половині квадрата чисельності цієї мережі. Маркетплейс - це, перш за все, мережа, в основі якої лежить одиниця цінності - картка товару. Це базова одиниця обміну між учасниками платформи. Маркетплейс, як бізнес-модель і  цілісна платформа, має розглядати свій розвиток з точки зору нарощування цінностей, а саме - нарощування бази товарних карток.

Більше товарів - більше органічного трафіку. Більше органіки - більше прямого трафіку. Більше прямого трафіку - більше можливостей для ремаркетингу. Більше SKU дозволяють охопити більше потреб клієнтів і, відповідно, потрапити в більш широкі сегменти аудиторії.

На сьогоднішній день найбільший маркетплейс України — Rozetka, який розуміє, яким чином потрібно реалізовувати нову бізнес-модель, зіткнувся з негативними мережевими ефектами, з огляду на які, пішов на припинення роботи з великою кількістю партнерів.

Rozetka росла експоненціально за кількістю продавців і за кількістю продажів в цілому. Але починаючи з 10 лютого, почала масово відключати від своєї платформи мерчантів.


На мою думку,  причина полягає у швидкості розвитку. Маркетплейсу критично важливо розвиватися швидко. В принципі, якщо взяти причини занепаду маркетплейсов в цілому, то я виділяю 3 основні:

  • Занадто повільна експансія;
  • Невчасно (або неправильно) введена монетизація;
  • Операційні процеси не наздоганяють розвиток.

В даному випадку Rozetka зіткнулася з негативними мережевими ефектами, які були пов'язані з її швидкістю розвитку. Залучаючи на свою платформу занадто багато продавців, у неї не завжди виходило контролювати якість роботи цих продавців. Велика кількість мерчантів не дотягують до рівня сервісу Rozetka (до якого ми всі з вами звикли). Почалося погане обслуговування кінцевих покупців. Відповідно, Rozetka почала ідентифікувати продавців з поганою якістю і оголошувати про відключення.

Які основні причини:

  • Великий строк доставки;
  • Завищені ціни (багато дропшіпперів, не маючи товару в наявності, продають їх з додатковою націнкою. І це, звичайно ж, впливає на складову сервісу);
  • Поганий сервіс при спілкуванні з кінцевими покупцями;
  • Товару немає в наявності (дуже часто);
  • Відсутність гарантій;
  • Неякісний контент карток товарів.

Все це призводить до основного великого відсотка скасувань. А великий відсоток скасувань призводить, відповідно, до відтоку покупців.

Чому на Rozetka було багато постачальників з поганим сервісом?


Артем Каракулін, СЕО маркетплейса Rozetka, недавно на одній з великих конференцій по товарному бізнесу пройшовся по інфоциганам, які продають курси виходу на маркетплейси без власних товарів. Він назвав це явище однією з основних причин, чому на Rozetka багато постачальників з неякісним сервісом.

З'явилося не тільки багато продавців-дропшіпперов, які не мають своїх товарів (це ще куди не йшло, якщо вони якісно відпрацьовують замовлення), а й посередників-дропшіпперов, які продають по прайсу не від продавця безпосередньо, а від такого ж дропшіппера. Це призводить не тільки до великого відсотку відмін (бо важко контролювати залишки), а й до збільшення ціни на товари, оскільки кожен дропшіппер в  прайс закладає свою додаткову маржу.

Нам Rozetka теж поставила умови серйозно опрацювати список своїх постачальників і прибрати тих, хто неякісно працює (оскільки через Hubber працює багато постачальників).

Правила такі:

 

Потрібно розуміти, що жоден маркетплейс не хоче продавати товари за завищеною ціною. І вже точно цього не хоче Rozetka.

Маркетплейс - це нагляд за роботоб постачальників
Ринок дозрів. Раніше все говорили, що маркетплейси - це "смітник" - сервіс жахливий, ціни високі. Але світовий e-commerce показує, що за маркетплейсамі майбутнє і головне завдання власників - контролювати своїх постачальників і задавати свої правила гри.

Як приклад - Amazon в минулому році закрив 300 000 акаунтів з СНД за один день. І все через те, що продавці надавали поганий сервіс.

Rozetka задає тренд щодо поліпшення сервісу на маркетплейсах. Що буде далі? Думаю що:

  • Решта топ-маркетплейси України теж підтягнуться і встановлять жорсткі правила для постачальників;
  • На маркетплейси більше не виходитимуть люди, які лише прослухали невеликий курс по e-commerce і які насправді до серйозного підприємництва не готові.

При нарощуванні мережевих ефектів ніколи не забувайте про сервіс. Це важлива частина в зростанні і масштабування бізнесу. Не потрібно забувати про те, що від якості організації та від сервісу залежить все. Прагення Rozetka  покращувати сервіс заслуговуэ на повагу.

 

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.