Як не втратити інформацію, клієнтів і гроші через несправності IT-інфраструктури

05.11.2020
5685
Как не потерять информацию, клиентов и деньги из-за сбоев IT-инфраструктуры
Партнер проекту

Збої, несправності і помилки в роботі IT-інфраструктури дорого коштують  рітейлу. У самий розпал «чорної п'ятниці» «впав» сайт, із CRM-системи зникли всі дані, а нова програма лояльності перестала працювати через нестачу потужностей — це типові "болі" рітейлу, пов'язані з IT-інфраструктурою. Ділимося методами їх вирішення.


 

1. Устаткування застаріває. Складно передбачити, коли воно відмовиться працювати

 

У чому суть проблеми:

Життєвий цикл сервера - близько 10 років. Як показує практика, через 3 роки обладнання починає застарівати. Воно працює, але за технічними характеристиками поступається новому і вимагає постійного апгрейда.

У перші роки підтримка входить у вартість устаткування. Потім за це доводиться платити - в середньому, близько 14 000 грн на місяць. Років через 5 настає «end of life»: вендор перестає виробляти сервери такої моделі і випускати для них оновлення. З цього моменту всі проблеми з ними лягають на плечі того, хто ним володіє і експлуатує. Оновлень не буде, а запчастини доводиться шукати серед залишків на складах.

«Зазвичай у компаній сервери недозавантажені, а значить вони працюють не на повну потужність. У такому режимі вони можуть пропрацювати досить довго, - розповідає Кирило Науменко, СТО хмарного оператора GigaCloud. - У компанії виникає дилема. Сервер працює і не ламається - викидати його не хочеться. Але чим довше він працює, тим більша ймовірність, що станеться збій або поломка. Чим це загрожує? Ви втратите важливі дані або ваш бізнес буде на якийсь час паралізований ».

Що робити:

У кожної компанії повинен бути Business Continuity Planning (BCP) або «план забезпечення безперервності бізнесу». Простими словами - запасний варіант на випадок, якщо в роботі інтернет-магазину, сайту або IT-інфраструктури компанії раптом почалися збої.

Оптимальний вихід - зробити бекап, тобто зберігати копію своїх даних в іншому надійному місці. Купувати для цього ще один фізичний сервер - дорого і нерозумно, тому що його теж потрібно підтримувати і змінювати раз в 10 років. Оптимальний варіант в такому випадку - хмарна інфраструктура.

«Часто у рітейлерів робота з хмарою починається якраз з бажання зробити резервну копію даних, - розповідає Кирило. - У разі чого можна перенести всі системи в хмару і паралельно вирішувати, що робити зі зламався сервером».

Кейс:

«У нашого клієнта компанії «Капарол Україна »до переходу в хмару була своя серверна на декілька стійок, яку обслуговували кілька системних адміністраторів, - говорить Кирило Науменко. - У 2014 році прийшов час знову оновлювати "залізо", хоча з останнього масштабного апдейта пройшло всього два роки. Клієнт порахував цифри і зрозумів, що оновлювати «залізо» раз на кілька років і постійно його обслуговувати набагато дорожче, ніж орендувати хмарну інфраструктуру ».

Кирилo Науменко, СТО GigaCloud

 

2. Для впровадження інноваційних рішень потрібні додаткові обчислювальні потужності. Купівля нового сервера може розтягнутися на місяці

У чому суть проблеми:

Припустимо, ваш магазин вирішив запустити нову програму лояльності. Ви впевнені: завдяки їй за новорічні свята підтягнете продажі, що скоротился в карантин. Але за вікном уже вересень, і діяти треба швидко. Приходите в IT-відділ, а там кажуть: "У нас не вистачить потужностей сервера, щоб все працювало. Треба докуповувати обладнання ".

У великому рітейлі покупка такої дорогої речі, як сервер - тривала процедура. Фіндиректор шукає гроші в бюджеті і визначає, за якою статтею витрат їх провести. Технічні фахівці пишуть специфікацію. Замовлення відправляється на тендер, який виграє той, хто дасть найнижчу ціну. Як правило, у таких продавців найбільший термін поставки. Потім сервер потрібно підключити, налаштувати, встановити корпоративну систему безпеки і залити на нього всі дані. Весь процес може затягнутися на пару місяців.

Що робити:

Робота із хмарним сервісом вирішує проблему і часу, і грошей. Перенесення даних і налаштування займе максимум тиждень. Якщо просто хочете додати потужності системі, яка вже знаходиться в хмарі - це можна зробити за пару годин.

Купівля сервера - це велика одномоментна трата, а за хмару можна платити щомісяця, невеликими частинами. В такому випадку тендер не потрібен, знайти гроші в бюджеті легше і запуститися можна набагато швидше.

«Оренда хмари - це також питання якості серверів. Ми як провайдер закуповуємо обладнання оптом. Це дозволяє нам отримувати великі знижки у постачальників. За той самий бюджет, за який звичайна компанія купить устаткування середньої руки, ми купимо топові бренди, - розповідає Кирило Науменко. - Таким чином, компанії, які працюють в наших хмарах, можуть бути впевнені: вони працюють на першокласному обладнанні».

А ще хмарні сервіси можна безкоштовно протестувати. І якщо щось піде не так - відмовитися, вибрати іншу конфігурацію або іншого оператора. Куплений сервер теж можна повернути, але це відстрочить впровадження інновацій на невизначений термін.

3. Через навантаження на свята або «чорну п'ятницю» сервери часто «падають». Клієнти не можуть потрапити на сайт і оформити замовлення

  

У чому суть проблеми:

У самий розпал продажів ваш сайт може «впасти» з двох причин: слабке інтернет-підключення або недостатня потужність сервера. Від першої проблеми легко убезпечитися, придбавши гігабітную лінію. З другим складніше.

Проблеми з потужністю з'являються у багатьох рітейлерів в розпал «чорної п'ятниці» - в якийсь момент сайт починає гальмувати або "падає" зовсім. А в такі дні кожна хвилина простою - це недоотриманий прибуток.

Що робити:

Якщо сервер «ліг» через пік запитів, можна спробувати швидко переїхати на сервер потужніший (якщо він є). Але це займе, як мінімум, півдня. У самий пік продажів можна розгубити половину своїх клієнтів.

Якщо запасного сервера немає, єдиний вихід - почекати, поки наплив людей спаде. І кусати лікті через недоотриманий прибуток.

Якщо ж ви працюєте з хмарою, сайт теж може "впасти" через надмірний наплив відвідувачів. Але в такому разі додаткові потужності можна отримати майже миттєво.

«В хмарі завжди надлишок ресурсів. Тому досить просто зайти в особистий кабінет і збільшити потужність. Це займе у адміністратора кілька хвилин, і проблема вирішена », - говорить Кирило.

Кейс:

«У компанії Intertop стратегія бізнесу спирається на хмарні рішення, тому що це гнучкість і масштабованість ресурсів, - пояснює Кирило Науменко. - Зараз наближається "чорна п'ятниця", і технічний персонал розуміє, що на хмарних ресурсах вони зможуть масштабувати IT-інфраструктуру набагато швидше, ніж на "залізних" серверах, які потрібно купити, налаштувати і запустити. Коли додаткові ресурси стануть не потрібні, їх легко і швидко відключать».

 

4. DDоS-атаки, аварійні відключення, несправності IT-інфраструктури та інші форс-мажори

У чому суть проблеми:

Проблем з IT-інфраструктурою може бути безліч. Наприклад, вийшло критичне оновлення Windows, у вас перестала підтримуватися якась бібліотека і щось перестало працювати. Або програмне забезпечення конфліктує між собою. А ще трапляються кібератаки, віруси, аварійні відключення світла і інші форс-мажори.

Що робити:

Щоб не залишитися без критично важливої ​​інформації, дані потрібно правильно зберігати. Краще дотримуватися правила «3-2-1»: робити три резервні копії даних, зберігати їх на двох різних носіях (на сервері і в хмарі) і одну - на іншому майданчику.

«Використовувати власні сервери - це нормально. У кожній компанії роблять так, як їм зручно, - розповідає Кирило Науменко. - Але зациклюватися тільки на власній IT-інфраструктурі, не працюючи з хмарами - нераціонально і небезпечно ».

За його словами, найпрогресивніша модель зберігання даних - гібридна, коли у компанії є власні сервери плюс хмарна інфраструктура і бекапи в «хмарах» кількох операторів. До того ж, резервна інфраструктура в хмарі стоїть на 20% дешевше, ніж «бойова», на якій бізнес працює щодня.

Мультихмарність - загальносвітовий тренд. Більшість великих європейських компаній використовують від 4 до 8 хмарних інфраструктур одночасно.

«Працюючи з декількома хмарними операторами, можна вибирати оптимальну хмару для кожного завдання, - каже Кирило. - Наприклад, для зберігання файлового архіву необхідна велика кількість повільних дисків і мало обчислювальних потужностей. Обираєте того, хто надає цю послугу дешевше, і працюєте з цим оператором. Щоб запустити сайт з базою даних, потрібні швидкі диски і великі інтернет-канали. Можливо, їх вигідніше орендувати у когось іншого. Співпрацюючи з декількома хмарними операторами, можна балансувати і не залежати від одного постачальника».

Кейс:

«Після того, як вірус Petya вивів з ладу більшість серверів компанії" Порше Україна ", їх технічні фахівці почали замислюватися про відмовостійкі рішення і страхувальні варіанти, - розповідає Кирило Науменко. - Для цього клієнт орендував у нас віртуальні сервери і побудував індивідуальне DRaaS-рішення. У самій хмарі компанія нічого не хостила, але про всяк випадок повністю дублювала там свій дата-центр. У разі аварії їх IT-інфраструктура запуститься в хмарі і продовжить там роботу».

Авторка: Тетяна Гонченко

Фото: Pexels

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.