Подальший розвиток пов'язуємо з діджиталізацією та збірними доставками – директор з міжнародної логістики «Рабен Україна»

03.12.2021
7886
Pr-Матеріал

Світлана Шипіль про логістику в умовах пандемії, проблеми митного оформлення, дефіцит водіїв вантажівок та інноваційні підходи Групи Рабен.


Про зміни на ринку логістичних послуг після початку пандемії, досвід, отриманий під час локдауну, цифровізації процесів транспортування та оформлення вантажів, проблему з нестачею дозволів для українських перевізників-міжнародників, а також перспективи мультимодальних відправлень. Інтерв'ю зі Світланою Шипіль, директором напряму міжнародної логістики компанії "Рабен Україна".

— Як змінився ринок логістики під час пандемії у 2020-2021 роках?

— З початком пандемії логістичним компаніям довелося дуже швидко пристосовуватись до нових реалій. З одного боку, обмеження та вимоги безпеки, що постійно змінюються, змушували учасників ринку оперативно реагувати і, відповідно, адаптувати свої процеси. З іншого боку, необхідно було дбати про те, як зробити максимально безпечним перебування працівників на робочих місцях. Крім того, доводилося постійно підлаштовуватися під запити клієнтів, що швидко змінюються, тому що їх продажі були слабо прогнозовані і безпосередньо залежали від нестабільної ситуації на ринку.

Проте відразу після закінчення локдауну спостерігалося зростання обсягів у сегменті міжнародних перевезень, особливо у розрізі збірних вантажів. Це пов'язано з відкладеним попитом. Звісно ж, запровадження карантину підштовхнуло до стрімкого розвитку, насамперед, онлайн продажів, отже, і тих логістичних провайдерів, які забезпечують посилкові відправки. Однак і палетні доставки також значно зросли - клієнти стали більше дробити свої партії, а значить, замовлення у палетному форматі стали більш частими.

— Як "Рабен Україна" пройшла період локдауну?

— Наша компанія не тільки вистояла, а й змогла збільшити обсяги. Завдяки зовнішньому середовищу, що змінилося, ми стали більш гнучкими, змогли швидше реагувати на запити і вимоги клієнтів. Для офісних співробітників активно використовували роботу віддалено, при цьому колосальне навантаження припало на ІТ-відділ – їм потрібно було протягом одного тижня забезпечити віддалений доступ для більш ніж 200 осіб. З багатьма нашими клієнтами та підрядниками, «завдяки» умовам карантину, ми перейшли на електронний документообіг, а це суттєва економія не лише часу, а й паперу. Ми стали активно використовувати нові форми комунікації із замовниками. Крім того, значно прискорили процес оновлення системи відеоспостереження у нашому логістичному комплексі та митному терміналі.

І найголовніше – ми змогли забезпечити безперебійність усіх процесів. Міжнародні доставки та робота митного терміналу не переривалися навіть під час повного локдауну.

— Якими є на сьогодні щорічні обсяги міжнародних перевезень Рабен Груп з/в Україну?

— З кожним роком ми все більше розвиваємо нашу дистрибуційну мережу всередині Європи, тому обсяги перевезень, пов'язані з імпортом та експортом з України, також зростають. Насамперед це стосується перевезень збірних вантажів – це наш основний фокус у сегменті міжнародної дистрибуції. Якщо порівнювати з 2019 роком, так званим періодом до карантину, то обсяги 2021 року (9 місяців) зросли порівняно з 2019-м на 47%. Частково таке серйозне зростання пов'язане з тим, що наприкінці 2019 року ми відкрили новий напрямок нашої збірної лінії – доставку з Польщі до Львова, і вже два роки ми возимо збірні вантажі не лише до Центральної, а й до Західної України. Якщо говорити про обсяги, то щотижня ми консолідуємо у Польщі та відправляємо в Україну 3-4 20-тонні автомобілі, а у 2022 році плануємо відправляти мінімум 4 вантажівки щотижня.

— Які сьогодні існують проблеми сегменту міжнародних перевезень?

— Насамперед, наголошу, що подальший розвиток сегменту міжнародних перевезень безпосередньо пов'язаний із вирішенням питання дозволів для українських перевізників. Протягом останніх кількох років ми знову і знову стикаємося з нестачею дозволів, особливо у 3-4 кварталах року. Це суттєво впливає на ємність транспортного ринку, обмежує наших клієнтів під час планування постачання. Міністерство інфраструктури України усіляко намагається врегулювати це питання. Проте вже зараз, у листопаді, ми бачимо, що дозволів, як і раніше, катастрофічно не вистачає, вартість перевезення з країн ЄС в Україну зросла в рази, а це, у свою чергу, позначається на вартості товару для кінцевого споживача. Рішенням може бути проведення двосторонніх переговорів з метою отримання більшої квоти дозволів (і транзитних, і універсальних) для українських перевізників-міжнародників.

У процесі цифровізації є свої нюанси. Наприклад, одним із документів, необхідних для митного очищення товару, є сертифікат походження. З недавніх пір перевірка справжності даних сертифікатів стала можливою у режимі реального часу. Наявність QR-коду у документі дає можливість при розпізнаванні його пристроєм (наприклад, камерою смартфона) отримати детальну інформацію про документ на сайті торгово-промислової палати тієї країни, де сертифікат був випущений. Проте залишається відкритим питання із сертифікатом ЄВРО-1: згідно з Угодою про асоціацію між Україною та Європейським союзом, цей сертифікат має надаватися лише в оригіналі, електронні версії сертифікату ЄВРО-1 митними органами поки що в роботу не приймаються та не дають право імпортерам на отримання преференцій. Хотілося б, щоб це питання також вирішилося найближчим часом на користь валідності електронного документа.

— Назвіть найбільші ринки, з якими через Рабен Груп здійснюється товарообіг в/з України.

— Група Рабен покриває більшість всіх європейських країн. У 14 країнах ми представлені під брендом Raben: крім України це Польща, Німеччина, Нідерланди, Чехія, Словаччина, країни Балтії, Угорщина, Румунія, Болгарія, а з недавнього часу ще Італія та Греція. У решті європейських держав ми здійснюємо дистрибуцію через наших логістичних партнерів. Крім того, Група Рабен співпрацює з європейськими логістичними альянсами: System Alliance Europe та Cargoline. Також Група має можливість здійснювати доставки та морським шляхом. У цьому ключі нашими основними ринками є Китай, США, країни Південної Америки та ін.

— Чи є якісь відмінності у роботі митного терміналу у період карантину та після його закінчення?

— Як я вже говорила, наш митний термінал не зупиняв роботу навіть під час локдауну. Представники Митної служби працювали щодня, тому й ми, як власник терміналу, мали забезпечити його безперебійне функціонування. Для цього було продумано графік руху наших корпоративних автобусів, які забезпечують щоденну доставку працівників митного складу та терміналу на робочі місця. Митні брокери «Рабен Україна» у повному складі були переведені на віддалену роботу, їм було організовано доступ до брокерської програми у домашніх умовах. Тому кількісні показники оформлень на нашому терміналі і на митному складі не тільки не знизилися за час карантину, а навіть зросли у зв'язку з обсягами оформлень більш дрібних партій, що збільшилися.

Наразі ми відзначаємо стабільне зростання використання термінальних послуг, навіть незважаючи на те, що дедалі більше клієнтів використовують оформлення за допомогою декларацій типу "ЕА" (без заїзду на термінал).

Серед переваг на шляху спрощення процесів митного оформлення хочу відзначити подальшу роботизацію деяких етапів оформлення. З недавніх пір не тільки ПП (попереднє повідомлення), а й абсолютно всі попередні декларації (ПД) оформлюють роботи. Умова одна - відсутність помилок у документі. Це значно прискорює весь процес попереднього декларування, дозволяючи митним інспекторам економити час та концентруватися на оформленні декларацій імпорту та експорту.

Серед процесів, що вимагають подальшого поліпшення, хотілося б відзначити процедури митного огляду, які значно почастішали останнім часом. Якщо раніше ми мали 1-2 огляди на день, то зараз їх кількість іноді досягає 10, причому це стосується не тільки імпортованих, а й повторюваних (однотипних) товарів. Для нас це тягне за собою додаткове використання людських ресурсів: митних брокерів, вантажників, співробітників митного складу, а для клієнтів – виливається у затягування процесу оформлення та відстрочення в отриманні товару.

— Чи позначилися на вашій роботі проблеми з міжнародними ланцюжками постачання? Якщо так, то яким чином?

— На жаль, поточні проблеми з поставками торкнулися всіх імпортерів в Україні. Компанія "Рабен Україна" не стала винятком.

По-перше, як логістичний провайдер, що надає цілий комплекс послуг, ми нерідко залежимо від наших підрядників, і затримка в одній з ланок ланцюга (наприклад, затримка доставки морського контейнера) спричиняє затримку всього постачання в цілому.

А по-друге, компанія сама часто виступає і як імпортер: ми замовляємо для своїх потреб IT-обладнання, комплектуючі, складську техніку. Терміни постачання цих товарів останнім часом збільшилися в рази – від кількох тижнів до півроку. У цій ситуації нам довелося організовувати роботу з урахуванням затримок, максимально використати вже наявні ресурси та техніку та намагатися мінімізувати вплив подібних затримок на наші операційні процеси.

Що стосується наших клієнтів, то багато хто з них, як і раніше, відчувають проблеми зі своєчасним постачанням товарів. У цій ситуації багатьом доводиться шукати швидкі шляхи рішень, деякі намагаються перебудувати ланцюжки поставок та активно змінюють провайдерів. У результаті імпортери не можуть планувати завезення готової продукції за звичними схемами, сезонність і ранні прогнози вже не працюють. А це означає, що і перевізники не одержують очікуваного обсягу замовлень, а отже – не можуть планувати графік роботи транспорту, як раніше.

— Чи відчуває компанія дефіцит кадрів у міжнародних перевезеннях, особливо водіїв вантажівок?

— Не можу сказати, що питання нестачі водіїв-міжнародників безпосередньо стосується "Рабен Україна". Справа в тому, що у міжнародному сполученні ми використовуємо виключно найманий транспорт. Наш власний автопарк здійснює перевезення лише всередині України. У цьому сенсі наша компанія більш захищена, тому що нестача водіїв – це насамперед проблема безпосередньо компаній-перевізників.

Проте хочу зазначити, що останнім часом спостерігається колосальний відтік робітничих спеціальностей (і водіїв, і складських співробітників) до європейських країн.

Проте наші європейські підрозділи все одно зіштовхуються з нестачею водіїв, просять допомоги у нас в Україні. У Групі Рабен було спеціально розроблено програму Special Forces, коли ми маємо можливість у рамках нашої групи короткостроково (на 2-3 місяці) передати частину своїх ресурсів іншим європейським бізнес-підрозділам, зберігаючи при цьому за ними робочі місця в Україні. Це є додатковою мотивацією для наших співробітників та дає можливість регулювати пікові навантаження усередині всієї Групи.

— Як розвиватиметься сегмент міжнародних перевезень після пандемії?

— Розвиток міжнародної дистрибуції після пандемії бачимо у подальшому фокусі на збірних доставках. Багато компаній переглянули форми планування і прийшли до того, що необхідно дробити партії, замість того, щоб тримати на складах великі стоки. І у цьому ми готові допомогти їм. Наша збірна лінія забезпечує регулярні поставки невеликих партій вантажів. Доставку легко планувати, так як машини з вантажами відправляються щотижня, і поки одне замовлення знаходиться у дорозі, клієнт може займатися збором замовлень клієнтів для наступної партії. Митне оформлення ми також організовуємо на своєму терміналі, і вже наступного дня здійснюється доставка товару нашою внутрішньоукраїнською мережею.

Одним із векторів подальшого розвитку міжнародних перевезень є цифровизація процесу міжнародної доставки, і насамперед це стосується міжнародної товарно-транспортної накладної CMR. Перехід на використання електронного документа, а також можливість усіх учасників зовнішньоекономічної діяльності мати доступ до документа та можливість підписання КЕП значно скоротить тимчасові витрати на створення документа, його архівування, а також зробить процес підписання CMR більш доступним та прозорим. Перші кроки у процесі розробки міжнародної електронної товарно-транспортної накладної (за аналогією з e-ТТН) вже зроблено. Нещодавно команда Інституту аналітики та адвокації спільно з представниками Міністерства інфраструктури та Міністерством цифрової трансформації України провели конференцію з питань перспектив впровадження e-CMR. Участь у конференції як експерт взяла і наша компанія.

— Які, на вашу думку, перспективи розвитку сегменту міжнародних перевезень в Україні?

— Якщо говорити про перспективи розвитку сегменту міжнародних перевезень загалом, то насамперед хочу зазначити, що нині стрімкий розвиток демонструють мультимодальні перевезення. Це насамперед пов'язано з тим, що Китай, будучи основним джерелом імпорту не лише для України, а й для багатьох європейських держав, стикається з гострою нестачею контейнерів. До пандемії морські контейнерні перевезення були однією з бюджетних видів перевезень, попри тривалий транзитний час. Пандемія і криза на ринку контейнерних перевезень, що послідувала за нею, призвели до зростання цін на морський фрахт більш ніж утричі. Для України ця криза характеризується значним зростанням цін на морські контейнерні перевезення, що у свою чергу лягає на плечі кінцевого споживача.

У цій ситуації як альтернатива ринку виходять мультимодальні перевезення. Все частіше розглядаються можливості доставки із Китаю залізницею. Такі шляхи вимагають відповідної інфраструктури – наявності перевалочних складів, терміналів тощо. Щодо Групи Рабен, нещодавно один із наших підрозділів – компанія Raben East – запустила автомобільне сполучення з Китаєм як альтернативу морським перевезенням. Сподіваємося, що цей вид транспорту у поточній ситуації допоможе нашим клієнтам більш точно прогнозувати витрати і планувати транзитний час доставки.

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.