Компанія "Ін Тайм" пішла з ринку. Що пішло не так?

08.10.2020
54679

Фото: cynicallviv.com.ua

На початку цього року логістична компанія «Ін Тайм» оголосила про проблеми з обслуговуванням посилок і звернулася за допомогою до конкурентів. І хоча офіційна процедура банкрутства не була оголошена, де-факто це так - компанія невзмозі погасити борги. Кореспондентка Retailers відновила хронологію подій і спробувала розібратися в причинах, які призвели до такого фіналу.


Закриття достатнього великого гравця на ринку доставки в сегменті b2c стало несподіванкою для всіх: співробітників компанії, конкурентів і клієнтів. Публічно про проблеми з ліквідністю стало відомо в лютому, після виходу матеріалу McToday. Користувачі соціальних мереж скаржилися, що компанія без будь-яких пояснень перестала видавати посилки, відділення закрилися, а служба підтримки не працювала.

За новим подробицям в ситуації «Ін Тайм», які з'явилися пізніше, картина складалася наступна. Перебої з видачею посилок і грошей почалися в третій декаді лютого, тоді ж закрилися відділення. Співробітники не розуміли що відбувається, керівники їм нічого не пояснювали. Конкуренти заговорили про банкрутство компанії. Співвласник «Нової пошти» Володимир Поперешнюк написав в Facebook, що "Ін Тайм" - банкрут. Правда, зараз ця публікація не доступна. На даний момент компанія не перебуває в процедурі банкрутства.

1 березня в «Ін Тайм» офіційно заявили про зупинку магістральної логістики і закриття частини відділень. У компанії також відзначили, що їй вдалося домовитися з ключовими гравцями ринку логістики, які допоможуть з доставкою. Співвласник Delivery Group Андрій Івасів розповів, що засновник і генеральний директор «Ін Тайм» Сергій Грачов звернувся за допомогою до його компанії, «Нової пошти», SAT та Meest Express. Тоді він наголошував, що компанії готові допомогти, але тільки з посилками. "Доставку вантажів з післяплатою ніхто з нас здійснювати не буде. Якщо тільки відправник вирішить це питання з одержувачем і оплата пройде без участі логістичного оператора ", — підкреслював він.

Андрій Івасів розповів Retailers,  сортуванням і відправкою вантажів займалися Delivery і «Нова пошта».

Компаніям вдалося відправити не всі вантажі. В єдиному реєстрі судових рішень є кілька справ, в яких позивачі намагаються відсудити у ТОВ «Інтайм» компенсацію за втрачені вантажі. Також, є десятки справ за позовами приватних підприємців про стягнення неотриманих накладених платежів за посилки.

До червня цього року, власниками ТОВ «Інтайм», згідно з реєстрами, значилися Вікторія Грачова та Євген Грачов (дружина і брат Сергія Грачова - ред.). У червні новим 100% власником компанії стала Христина Проскуркіна. Вона також є засновником ще трьох компаній з торгівлі продуктами харчування і нерухомістю в Запоріжжі та Дніпрі.

Сергій Грачов залишається власником 100% ТОВ «Зручна доставка» - це кур'єрська служба доставки, яка входила в групу «Інтайм». Також йому належить 51% частка в ТОВ "Інтайм Фулфілмент". Компанія була створена в 2017 році, для обробки замовлень інтернет-магазинів.

Глава совета директоров логистической компании «Iн Тайм»: «Государство постоянно пытается вмешиваться в международную доставку»

Сергій Грачев. Фото: Тетяна Довгань/Mind.UA

Зв'язатися із Сергієм Грачовим Retailers не вдалося. «Наскільки я знаю, після виходу з ринку  засновники«Ін Тайм» змінили номери телефонів», — розповів Retailers один з топ-менеджерів на логістичному ринку. Також не вдалося зв'язатися з Христиною Проскуркіною за телефонами, вказаними в реєстрі — при з'єднанні було оповіщення, що номер не обслуговується.

До закриття «Ін Тайм» налічував близько 600 відділень по всій Україні. За підсумками 2016 року експерти називали «Ін Тайм» другим за кількістю відділень і розгалуженості приватним поштовим оператором України. Чому, один з колись помітних гравців логістичного ринку пішов з нього?

Агресивний розвиток

«Ін Тайм» почала працювати на ринку логістичних послуг в 2002 році. До 2015 року компанія  орієнтувалася на b2b сегмент, хоча вже на той момент об'єднувала 548 відділень і 1 477 почтоматов у всіх регіонах країни. В «Ін Тайм» вирішили змінити стратегію і зробити акцент на розвитк послуг в B2С та С2С сегментах. «За 14 років існування компанія перетворилася в звичайну  невиразну службу доставки із застарілими бізнес-процесами, або взагалі з їх відсутністю», — так в 2016 році зміну стратегії компанікоментувала на той момент заступниця директора з маркетингу «Ін Тайм» Тетяна Чичикова.

Наприкінці 2015 року в компанії змінився генеральний директор. Ним став Андрій Івко, який до цього не мав досвіду роботи в логістичному секторі. Олександр Троян, який займав цю посаду 10 років, зайнявся розвитком франчайзингового напряму.

В рамках оновленої стратегії компанія змінила топ-менеджмент (більше 10 нових людей), провела ребрендинг. «Ін Тайм» затіяла переформатування відділень, запустила CRM-систему, перезапустила деякі послуги, а також планувала повністю оновити автопарк. У 2016 році компанія вивела на ринок новий бренд — кур'єрську службу доставки Zruchna. В цілому за той рік, зі слів Сергія Грачова, в компанію було вкладено 35 млн грн - це кредитні кошти, ресурси засновників і реінвестування власних доходів. До 2019 року Грачов обіцяв інвестувати ще 145 млн грн і по закінченню цього терміну вийти на міжнародні фінансові ринки.

Через 11 місяців після призначення Андрій Івко пішов з компанії. Спочатку тимчасово виконуючим обов'язки СЕО став Сергій Грачов, який займав цю посаду до закриття компанії.

З кожним роком мережа нарощувала кількість відділень, в 2017 компанія відкрила 100 точок. Пізніше відкрила сортувальні склади в Дніпрі і Львові із пропускною спроможністю 200 тонн на добу кожен.

За підсумками 2017 року загальний обсяг відправлень компанії в порівнянні з 2016 роком зріс на 26%. Зокрема, обсяги доставка до дверей і у відділення зросли — на 39,6% і 22,4% відповідно. На кінець 2017 року із 648 відділень (450 партнерські) переформатовано було 40%.

Платформа для інтернет-магазинів horoshop.ua влітку 2018-го провела дослідження серед клієнтів.  "Ін Тайм" та Zruchna зайняли  4 і 8 місця за популярністю серед продавців.

Згідно звіту, частина клієнтів, які користувалися послугами «Ін Тайм», вихваляли її за невисокі ціни, інші були незадоволені незручним розташуванням відділень і необережної доставкою вантажів.

Агресивний розвиток компанії призвів до падіння якості послуг, про який говорили і продавці, і покупці. Зокрема, в соціальних мережах і на форумах користувачі скаржилися на затримку вантажів і зворотних платежів, складності з трекингом відправлень, незадовільну роботу служби підтримки. На початку 2019 року Сергій Грачов заявляв, що перебої в якості послуги були пов'язані з тим, що IT-інфраструктура компанії була застарілою. «У нас була єдина система на базі "1С: Підприємство " — велика, але не зі стандартною конфігурацією, а писана-переписана і без документації. Контакт-центр був реалізований, але без ключового функціоналу — без історії замовлень, без підтягування інформації про статуси доставки - без "єдиного вікна" », — пояснював Грачов. Того ж року компанія впровадила SAP С4С.

Учасники логістичного ринку говорять, що агресивний розвиток — це те, що загубило «Ін Тайм». «Компанія  демпінгувала, давала своїм клієнтам знижки вище маржинальності бізнесу, нарощувала касовий розрив і борги перед підрядниками. Проблеми з перевізниками вантажів через накопичені борги вперше виникли в 2018 році. Тоді їм вдалося погасити частину заборгованості і домовитися. Коли в 2020-му проблема виникла повторно — врятувати ситуацію вже не вдалося », — каже Івасів. Топ-менеджер в одній з логістичних компаній додає, що логістика - низькомаржинальний бізнес, прибутковість досягається на масштабах, а «Ін Тайм» так і не вийшов на потрібний оборот, щоб бути сталоприбутковим. За даними учасників ринку, рентабельність логістичного бізнесу становить 5-7%, максимум 10%.

Ринок доставки останньої милі в Україні - досить конкурентний. Місце гравця, що пішов з ринку  швидко забрали інші.  Meest забрали франчайзингові відділення «Ін Тайм» в свою мережу. «Однак не всі там прижилися.  Частина франчайзі шукають інших операторів для продовження роботи », — уточнив Андрій Івасів. Раніше співвласник «Нової пошти» Володимир Поперешнюк заявляв, що ситуація з «Ін Тайм» — це нормальний процес, так відбувається очищення ринку від слабких гравців, застарілих технологій та помилок менеджменту.

Раптове банкрутство «Ін Тайм» показує, що для бізнесу у висококонкурентному середовищі, будь-яке невірне рішення, або їх низка, може спровокувати падіння.

Авторка: Леся Панченко

 

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.