«Наше завдання – стати гідною альтернативою з найбільшою мережею відділень», – заступник генерального директора з розвитку бізнесу в "Укрпошті" про трансформацію компанії і як це вплине на український e-Commerce

07.12.2021
5225

Фото: пресс-служба "Укрпошти"

"Укрпошта" все ще не асоціюється у клієнтів зі швидкістю та сервісом, проте компанія протягом останніх кількох років зробила низку кроків для трансформації внутрішніх процесів. Починаючи з 2018 року, коли з'явилися перші пересувні точки видачі, компанія продовжує діджиталізувати свої сервіси та впроваджувати інші технології, у тому числі у сфері IT. Цього року "Укрпошта" оновила стратегію свого розвитку до 2023 року, а також залучила додаткові інвестиції на розвиток, ревіталізацію обладнання та будівництво нових об'єктів. За 10 місяців роботи зріс обсяг відправлень посилочного формату відносно минулого року більш ніж на 45%, де частка e-Commerce відправлень становить понад половину цього зростання. У планах компанії також збільшити потужності обробки процесів з 40 млн до 300 млн посилок на рік. Детальніше про нововведення всередині компанії, оновлення інфраструктури, будівництво логістичного центру та роботу з українськими e-Commerce, в інтерв'ю Retailers розповіла заступник генерального директора з розвитку бізнесу "Укрпошта" Олена Степіна.


— Цього року "Укрпошта" залучила 60 млн EUR інвестицій на обладнання та автоматизацію протягом 2021-2023 років. Як це вплине на роботу компанії?

— Існуюча інфраструктура "Укрпошти" не дозволяє у повному обсязі обробляти кількість замовлень, яка щодня зростає. Сьогодні наші потужності дозволяють обробляти лише близько 40 млн посилок на рік. Щоб збільшити цю кількість до 300 млн на рік, нам потрібна автоматизація процесів. Тому найближчі два роки у планах компанії замінити застарілі технології у логістиці, запровадивши нові. Наявність нової логістичної інфраструктури дозволить суттєво скоротити час доставки клієнту за рахунок скорочення термінів сортування та оптимізації логістичних маршрутів.

Як зараз відбувається сортування відправлень?  

— Зараз ми забираємо відправлення у корпоративних клієнтів у суворо обмежений час, щоб встигнути їх розсортувати та відправити на магістральні маршрути. Тобто замовлення, які клієнти зробили на маркетплейсах та онлайн-магазинах у другій половині дня і, відповідно, передані на доставку пізніше, вже не потрапляють у сьогоднішнє відвантаження, а це означає, що час з моменту замовлення до моменту доставки збільшується на добу. З новим автоматизованим сортуванням ми зможемо приймати товари пізніше, обробляти швидше та доставляти у більш стислий термін. Це важливий аспект, тому що доставка, яка залежить від "Укрпошти", прямо впливає на те, чи буде кінцевий споживач повторно купувати онлайн з доставкою чи ні. А це вже впливає на частку відправлень через "Укрпошту", яку ми маємо намір збільшувати.

— Нова логістична стратегія має на увазі будівництво нових об'єктів чи переформатування старих?

— Зараз основна робота все ще виконується на сортувальних центрах, що розташовуються у центральній частині міст, як і раніше, не автоматизованих, які працюють на застарілому устаткуванні, використовуючи ручне сортування. Нова логістична інфраструктура передбачає нові сортувальні об'єкти, побудовані з урахуванням міжнародних стандартів, які розташовані поряд з великими транспортними вузлами та аеропортами. До 2023 року "Укрпошта" планує замінити 31 існуючий ЦОП та 47 ДОП сімома сортувальними центрами у найбільших містах країни, два з яких буде у Києві. Також плануються сортувальні центри у Харкові, Дніпрі, Львові, Одесі, Хмельницькому. Крім цих об'єктів, планується будівництво 61 депо для збільшення швидкості обробки відправлень - це дрібніші сортувальні пункти, які будуть збирати відправлення по конкретно виділеній території та відправляти до сортувальних центрів для подальшої доставки одержувачам по всій території країни.

— Яка швидкість доставки зараз і як вона зміниться із впровадженням автоматизації?

— У планах скоротити час обробки відправлень "Укрпошта-Експрес" до 3 годин, та "Укрпошта Стандарт" до 5, замість 20 годин. Нові сортувальні центри та депо сумарно забезпечать сортування 920 млн одиниць відправлень на рік. Враховуючи поточний попит та прогнозовану потребу ринку на найближчі 5 років, а також стратегію "Укрпошти", така потужність цілком виправдана.    

— Скільки складають інвестиції у будівництво сортувальних центрів?

— Початкові інвестиції у всі сортувальні центри - 60 млн EUR. Як я вже зазначила, існуючі об'єкти будуть замінені на нові. Для того, щоб запустити нову інфраструктуру, компанія використовуватиме кредитні кошти, отримані від ЄБРР та ЄІБ, а також власні кошти компанії, отримані від продажу існуючих об'єктів, які, зокрема, знаходяться у самих містах.

— Якщо говорити про IT-структуру, наскільки вона відповідає сучасним вимогам?

— Якщо говорити про нові сортувальні центри, то основна увага приділена мінімізації ручної праці. Для цього ми передбачаємо впровадження як автоматичних сортувальних ліній, так і відповідного програмного забезпечення, що дозволить скоротити до мінімуму втрати часу та кількість помилок при сортуванні посилок, листів та газет на всіх ділянках їх обробки. Так, 96% відправлень – тобто всі за винятком преси, марок та габаритних відправлень, будуть проходити автоматизоване сортування. Самі ж сортувальні центри керуватимуться системою інтелектуального управління WMS.

В цілому, ми приділяємо увагу автоматизації всіх процесів для всього ланцюжка постачання від створення нових робочих місць у відділеннях зв'язку, включаючи впровадження нового фронтального рішення, до автоматизації вантажно-розвантажувальних робіт, відстеження руху автотранспорту та процесу сортування у реальному часі. При цьому ми також плануємо надати нашим корпоративним клієнтам повноцінні дашборди якості доставки їх відправлень на всіх етапах поставки.

 Паралельно "Укрпошт" розвиває власну мережу — пересувні відділення з 2018 року. Що змінилося за цей час та як планується розвиток цього підрозділу?

— У 2018 році пілот був запущений лише у Чернігівській області, а вже пізніше у Київській, Одеській, Херсонській, Чернівецькій, Закарпатській та Черкаській областях. Зараз ми перебуваємо у стадії активного запуску решти областей, який плануємо завершити до кінця 2022 року. Для розвитку цього проекту "Укрпошта" залучила 33 млн EUR від ЄБРР. Таким чином буде забезпечено покриття пересувних відділень у селах по всій країні. Ми використовуємо такий формат доставки лише у невеликих населених пунктах із населенням до 1200 осіб. Роль мобільного відділення полягає у тому, щоб замінити стаціонарне збиткове, зі застарілими процесами на пересувне відділення, яке зможе запропонувати всі послуги з сучасним сервісом. У наступному році всі пересувні відділення будуть оснащені платіжними терміналами, що означає, що пошта зможе також надавати базові фінансові послуги (перекази на картки, зняття та поповнення карткових рахунків) навіть у найвіддаленіших селах. Тому в планах – розширення послуг, у тому числі фінансових, а також збільшення частки доставки онлайн-замовлень, які пересувні відділення доставлятимуть прямо до будинку.

На фото: мобільні точки "Укрпошти", фото: прес-служба

— Впровадження цих точок уже вплинуло на збільшення кількості замовлень із інтернет-магазинів?

— Так, зміна формату роботи вже дає позитивні результати. Для мешканців невеликих сіл, де "Укрпошта" є і поштою, і банком, і магазином – це єдина можливість отримати усі необхідні послуги. Після запровадження проекту у перші місяці роботи ми вже відзначаємо зростання кількості вручених/прийнятих посилок на 8-15% саме у пересувних відділеннях у Херсонській, Волинській, Черкаській, Чернігівській Закарпатській та Луганській областях.

— Цього року стало відомо про початок будівництва першого сортувально-логістичного центру. Що являє собою майбутній об'єкт?

— Сортувально-логістичний центр площею 9,2 га знаходитиметься на території технопарку біля аеропорту Бориспіль. Його будівництвом займається компанія-забудовник Tetra Invest. Сортувальний центр "Укрпошти" не тільки прийматиме посилки, листи та газети на сортування, але також планується його адаптація під потреби наших партнерів із сектору e-Commerce. На одній території майбутнього індустріального парку будуть зосереджені: сортувальний центр "Укрпошти", склади наших клієнтів із сегментів роздрібної торгівлі, дистрибуції та звичайно e-Commerce. Для наших партнерів це матиме свої переваги: ​​суттєву економію часу та коштів, адже товар швидко відправлятиметься з їхнього складу, що знаходиться тут же у технопарку, і надходитиме одразу до нашого сортувального центру. Це розвантажить склади клієнтів, дозволить збільшити оборотність товарів, скоротить час виконання замовлень їх клієнтів, і навіть скоротить витрати на логістику. По суті, ми пропонуємо нашим партнерам створити спільну екосистему, у рамках якої можливе взаємне використання транспортних, людських, складських ресурсів.

— Як впливатиме на e-Commerce нова логістична стратегія?

— Логістична інфраструктура, яку "Укрпошта" планує створювати та розвивати у наступні роки, спрямована на те, щоб прискорити обробку замовлень онлайн-магазинів та доставку для кінцевого споживача. Новий сортувальний центр забезпечить цілодобовий прийом посилок. Планується, що швидкість обробки відправлень становитиме до 40 000 посилок на годину. Це також вплине на скорочення витрат партнерів та на логістику у сортувальні центри/відділення "Укрпошти".

Чи можете озвучити приблизні результати роботи після впровадження нової стратегії ?

— Наприклад, за 10 місяців роботи компанія зростає у загальному обсязі відправлень посилочного формату відносно минулого року на понад 45%. Частка e-Commerce є основною і становить понад половину цього зростання. З появою нових сортувальних центрів "Укрпошта" зможе забезпечити партнерам із e-Commerce сегменту швидку доставку у 100% населених пунктів. Крім того, онлайн-гравці зможуть розширити базу клієнтів. Вже зараз у перші 2-3 місяці співпраці з маркетплейсами та інтернет-магазинами їх органічний приріст клієнтської бази становить близько 10%. Йдеться про великий сегмент людей, переважно з невеликих населених пунктів, які не купували онлайн, зокрема через високу вартість доставки.

— Чи вплинуть нововведення на вартість послуг кінцевого споживача?

—  Відповім щодо послуги «Укрпошта Експрес» — це швидка доставка посилок, яку ми пропонуємо нашим партнерам із сегменту e-Commerce. Основні гравці ринку e-Commerce в умовах щільного конкурентного середовища вже давно дійшли того, що просто конкурувати товарами недостатньо. На зміну цінових війн прийшли комплексні рішення з багатьма додатковими "плюшками", які здатні залучити кінцевого покупця і схилити його вибір на користь конкретного магазину. Однією з основних складових таких комплексних рішень є доставка. І тут ми дотримуватися суто ринкових умов, орієнтуючись насамперед на кінцевого покупця та його потреби, створюючи внутрішні процеси, відповідні даній задачі. Тому, відкриття нових сортувальних центрів прямо не впливатиме на вартість, ціни будуть визначатися ринковими факторами.

— Якщо говорити про фулфілмент, деякі компанії, як Rozetka та Kasta, забезпечують його самостійно. Чи вважаєте ви, що логістичний оператор має забезпечувати послуги фулфілменту для e-Commerce? Наприклад, "Нова пошта" відмовилася від цього.

— Сьогодні ми досліджуємо цей напрямок, зазначу лише, що немає однозначної відповіді «так» чи «ні». Послуга фулфілменту в Україні трансформується разом із ринком e-Commerce: потреби змінилися, відповідно, змінилася операційна модель послуги і така трансформація триватиме.

— З якими гравцями e-Commerce "Укрпошта" зараз співпрацює?

— З ТОП-10 провідних e-Commerce компаній України, станом на 1 грудня поточного року, "Укрпошта" працює з 9, серед них: Rozetka, Makeup, Eva, "Алло", Kasta та інші. У наших планах на наступний рік у корпоративному сегменті – збільшити обсяг продажів на 60 %.

На фото: відділення "Укрпошти", фото: прес-служба

— Як вплинула співпраця на роботу інтернет-магазинів? Чи спостерігають вони зростання кількості замовлень?

— Більшість наших партнерів відзначають, що із загального обсягу переданих "Укрпошті" відправлень, щонайменше 10% — це нові клієнти, які раніше не робили замовлення у цих магазинах. Однією з причин є те, що ми надаємо інтернет-магазинам доступ до клієнтів у віддалених точках країни, де є "Укрпошта, а також з більшістю партнерів ми домовляємося про безкоштовну послугу доставки для кінцевого споживача, що прямо впливає на зростання загальної кількості замовлень та на частку "Укрпошти" у загальному обсязі відправлень цих компаній.

— На яку категорію товарів з інтернет-магазинів найбільше попит з боку клієнтів?

— Ми спостерігаємо, як зростає сегмент дрібної побутової техніки, косметики та парфумерії, у період "Чорної п'ятниці" різко збільшилася кількість замовлень цифрової техніки, телевізорів, дитячих товарів, одягу та взуття.

— Які були очікування щодо кількості замовлень цього року під час “Чорної п'ятниці” та як відбулася подія для компанії?

— Перед "Чорною п'ятницею" ми ретельно підготувалися, очікуючи на великий потік замовлень. Для того було вжито всіх необхідних заходів щодо розширення автопарку, а також збільшення кількості співробітників у мережі та у центрах обробки пошти. Під час промо-періоду українці замовляли товари на OLX, Prom, Rozetka через доставку "Укрпоштою" майже 500 000 разів. Протягом акційного тижня середньоденна кількість відправлень зросла у середньому на 50% порівняно з неакційними періодами.

— Що буде з українським ринком логістики наступні кілька років? І які плани у компанії з розвитку?

— Український e-Commerce є одним із найбільш зростаючих ринків у Європі. Логістика є невід'ємною його частиною, тому прогнози більш ніж оптимістичні. Ракурс зміщуватиметься у регіони для існуючих гравців і все більше компаній, що працюють в офлайні, запускатимуть і розвиватимуть канали онлайн продажів, змінюючи звичну модель ведення бізнесу, підлаштовуючись під нові тренди та потреби споживачів, на які вплинули «карантинні» події останніх двох років. У планах "Укрпошти" — нарощувати темпи зростання та у найближчі 1-2 роки стати гідною альтернативою на ринку доставки України з найбільшою мережею покриття.

Автор: Людмила Будіна

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.