Німецька мережа дискаунтерів Lidl планує виходити на український ринок. Які у неї шанси і як через це зміниться український рітейл? Думки експертів

20.10.2021
5612

15 жовтня з внутрішнього листування німецької Schwarz Group стало відомо про те, що мережа Lidl планує виходити на український ринок. Виведенням німецької мережі буде займатися регіональний менеджер Lidl Адам Мішчішин. У самій компанії не підтвердили, але і не спростували вихід мережі в Україні, зазначивши, що "Lidl постійно вивчає потенційні цілі розширення та аналізує місцеві ринкові умови і можливості клієнтів".

Retailers за допомогою експертів розібрався, як зміниться український рітейл, якщо Lidl відкриє свої магазини і як це вплине на українського споживача.


 Lidl - європейський дискаунтер з американськими магазинами

Основна концепція мережі - "нульові відходи" - наприклад, товар продається у великих картонних коробках від виробника, а коли коробка стає порожньою, її просто замінюють повною. Крім того, кількість персоналу мінімальна, а у магазині продається більше власних брендів Lidl.

У 1973 році у Німеччині відкрився перший магазин Lidl - за концепцією він був схожий на вже існуючу мережу дискаунтерів Aldi. Власник Schwarz-Gruppe, в яку входив Lidl, Дітер Шварц прибрав товари, які не продавалися, знизив витрати і відкривав нові торгові точки тільки невеликої площі.

Через чотири роки мережа Lidl вже налічувала 33 магазина і вона стала популярною по всій Німеччині. Починаючи з 1990-х, Lidl почав відкривати магазини по всій Європі.

У 2015 році компанія оголосила про відкриття штаб-квартири у США в Арлінгтоні (штат Вірджинія), а через два роки відкрився перший американський магазин Lidl. Там компанія зосередилася на відкритті магазинів на Східному узбережжі - Пенсільванія, Нью-Джерсі, Нью-Йорк, Вірджинія.

Після виходу Lidl у США Kenan-Flagler Business School провела дослідження, у ході якого з'ясувала, що конкурентний ефект від виходу Lidl на ринок у три рази сильніше, ніж ефект від відкриття Walmart. Крім того, дослідження показало, що мережі-конкуренти у регіонах, де відкрився Lidl, знизили свої ціни на 55%.

Станом на 2021 рік, мережа Lidl налічує 11 200 магазинів у 30 країнах, у яких працює понад 300 000 осіб. Зокрема, у США компанія відкрила більше 100 магазинів і заявила, що до кінця 2021 роки планує відкрити ще 50 магазинів. Також у найближчі роки Lidl планує відкритися у Боснії, Герцеговині та Естонії.

Варто відзначити, що у 2008 році Lidl пішов з Норвегії, пропрацювавши там 4 роки. Однією з причин такого кроку мережі називали велику кількість власних брендів Lidl, які так і не сприйняли норвежці.

Зараз Lidl є частиною Schwarz Group - п'ятої за величиною рітейл-компанії у світі з обсягом продажів у 125,3 мільярда євро (дані станом на 2020 рік).

Lidl в Україні

Поява такого дискаунтера як Lidl в Україні може змінити конкуренцію серед рітейлерів і потіснити вже існуючих гравців - таких як "АТБ" (оборот у 1 півріччі 2021 року - 85,3 млрд грн), "Сільпо" ( "Фоззі Груп") (товарообіг за 2020 рік - 49,7 млрд грн) і ін.

Конкуренція. Директор GT Partners Ukraine Ігор Гугля зазначає, що для початку потрібно розуміти, яку стратегію буде вибирати Lidl, якщо зайде в Україну. Є кілька варіантів: відразу поглине когось із мереж ( "швидкий старт") або піде шляхом органічної експансії ("повільний розвиток").

По-друге, говорить Гугля, з моменту того, коли Lidl тільки посилає меседжі про намір вийти на якийсь новий ринок, до моменту відкриття першого магазину у цій країні може піти багато років. Відповідно, за цей час серед українських рітейлерів може статися багато змін.

За його словами, в останнє десятиліття жорсткі дискаунтери почали експериментувати набагато сміливіше, тестуючи нові тактики зростання і пропонуючи асортимент набагато більш широкій клієнтській базі. Дискаунтери значно розширили асортимент брендових товарів, збільшили робочий час торгових точок, пропонують програми лояльності та інвестують у рекламу. Гугля зазначає, що нові об'єкти мережі Lidl вже сьогодні істотно відрізняються від своїх попередніх «побратимів» по ​​цілому ряду параметрів.

У той же час співзасновник компанії Retail.Pro Артем Ретін зазначає, що якщо Lidl вийде на український ринок, то значно зросте конкуренція за локації під нові магазини.

«При виході на новий ринок Lidl, однозначно, займе жорстку політику у плані розвитку, що вкрай вигідно для власників приміщень. Наприклад, наша компанія вже пригальмувала переговори з кількох, відповідним під формат Lidl, приміщень з українськими мережами в очікуванні виходу нового гравця », - сказав Ретин.

Український споживач і Lidl. Артем Ретін каже, що новий формат магазинів Lidl (які відкрилися у жовтні в Латвії) нічим візуально не відрізняються від популярних в Україні торгових мереж. За його словами, Lidl може запропонувати "цікаві" покупцеві ціни, європейський асортимент товарів.

Фото: Lidl Latvija

 Ретін додає, що, по суті, жорстких дискаунтерів в Україні немає, а українці - дуже вимогливі покупці. Тому, каже він, до формату жорсткого дискаунтера українського покупця треба буде ще привчити. Експерт припускає, що Lidl також спробує вивести якийсь комбінований формат, щоб конкурувати з основним своїм конкурентом в Україні - мережею "АТБ".

Варто відзначити, що в Україні були спроби відкрити жорсткий дискаунтер російської мережі Mere, проте вони не увінчалися успіхом через санкції РНБО. А у жовтні 2021 року було відкрито дискаунтер "Пюре" від власників мережі "Таврія В". Його концепція передбачає запуск об'єктів площею від 1000 кв.м (асортимент до 1000 SKU) до 13 000 кв.м (асортимент до 3500 SKU).

Засновник Служби розвитку рітейлу Денис Піддубський підкреслює, що Lidl вже давно не той жорсткий дискаунтер, яким був раніше. За його словами, за рахунок великих обсягів продажів і оптимізації витрат компанія досягає низьких для споживачів цін і впевнено конкурує у цьому аспекті, але додаткові сервіси, такі як асортимент брендів і комфорт у магазинах так само важливі у їх поточній концепції.

Піддубський резюмує - у перспективі можна говорити про істотне ущільненні конкурентного середовища, виведення на український ринок передових рітейл-розробок і подальшої консолідації ринку.

 Думка постачальника. Менеджер з продажу "Фабрика Здорово" Михайло Репех вважає, що Lidl буде вкрай важко прижитися у сьогоднішніх українських реаліях. Він зазначає, що у мережі можуть виникнути проблеми, зокрема, з господарською діяльністю: розміщення магазинів вимагатиме окремого регулювання земельних питань, енергоресурсів і т.д.

Крім того, каже Репех, можуть виникнути проблеми з наповненням і асортиментом магазинів, "адже українці мають свої усталені потреби і переваги у продукті, які точно будуть відрізнятися від європейських ринків, де вже працює Lidl".
Третя проблема на думку Михайла Репеха, з якою може зіткнутися німецька мережа - це велика кількість товарів власної марки, адже тут повинна бути налагоджена логістика або вони повинні будуть залучати українських постачальників, а це довга процедура.

Думки рітейлерів. Самі рітейлери коментувати вихід Lidl в Україну особливо не хочуть. В "АТБ" Retailers запевнили, що поки немає об'єктивного підтвердження інформації про дані плани, а публікація внутрішнього листування топ-менеджменту Lidl, поки що слабкий аргумент.

«Захід будь-якої компанії на зовнішній ринок, особливо рітейлу (і цьому є приклади і у нас, Billa, наприклад) це завжди тривалий процес, що вимагає достатніх ресурсів та інвестицій. Не завжди він успішний », - сказав прес-секретар" АТБ "Сергій Демченко.

У Fozzy Group відзначили, що підтримують розвиток конкуренції на українському ринку і підкреслили, що "прихід системного європейського бізнесу - позитивний сигнал для нашої країни".

Chief R&D officer VolWest Group ( "Наш Край", SPAR) Роман Корсак сказав, що їх мережі "навчилися" конкурувати і жити разом з дискаунтером "АТБ", при цьому всім вистачає місця і клієнтів ". Він додав, що вихід Lidl не сильно вплине на "Наш край" і SPAR.

Автор: Олександр Шаріпов

Джерело: Depositphotos

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.