“Щодо розвитку e-commerce… Все кардинально змінилося після карантину”, — генеральний директор "АТБ" Борис Марков в інтерв’ю Delo.ua

31.08.2020
12980

Фото: delo.ua

Мережа "АТБ" налічує 1144 магазини у 293 населених пунктах станом на 22 липня 2020 року. Від початку року компанія відкрила 61 новий магазин і 15— після реконструкції. Магазини в новому форматі демонструють кращі показники товарообігу. Компанія планує відкрити нові розподільчі центри в Харкові і Хмельницькій області, інвестувати в розвиток IT та e-commerce, та пришвидшити швидкість рестайлінгу старих “синіх”  АТБ до 70 точок на рік. Про це в інтерв’ю Delo.ua розповів генеральний директор “АТБ” Борис Марков.


 

Про розвиток e-commerce

Щодо розвитку e-commerce, то ми дотримувалися вичікувально-підготовчої позиції. Але все кардинально змінилося після запровадження карантину. За понад два місяці  корпорація "АТБ" втілила у життя відразу декілька діджитал-проектів.

Уже 20 березня стартував спільний із Rozetka та "Нова пошта" пілотний проект доставки продуктів і товарів першої необхідності для тих, хто був у зоні підвищеного ризику зараження. За два тижні географія проекту охопила майже 8 тис. населених пунктів, де працює "Нова пошта". Цей проект унікальний, адже він на 100% соціальний. Компанії працювали з нульовим прибутком, покриваючи лише витрати на його реалізацію.

Протягом двох місяців запрацював наш власний інтернет-магазин: 6 квітня ми запустили технологію click & collect, коли можна замовити товари онлайн, обрати тимчасовий слот у зручному для споживача магазині і  абрати замовлення, сплативши за нього на місці. Спочатку сервісом могли ско­ристатися у Дніпрі та області, а від 24 квітня — по всій Україні, приблизно у 300 містах, де є магазини "АТБ". 

На сьогодні інтернет-магазин працює за повним циклом: від замовлення та оплати товарів онлайн до адресної доставки замовленого до дверей клієнта. Від червня ми масштабуємо сервіс по всій країні.

Про інвестиції в логістичну інфраструктуру

Одним із найважливіших завдань є побудова у нових регіонах ефективної логістики. Сьогодні до логістичної інфраструктури "АТБ" входять десять сучасних мультитемпературних розподільчих центрів категорії "А" загальною площею понад 200 тис. кв. м. Вантажообіг РЦ ста­новить щороку понад 2,5 млн тонни. Вони обслуговують 95% товарообігу всіх магазинів мережі. 

Триває робота з розвитку та модернізації логістичної інфраструктури. Зараз перебуваємо в активній фазі будівництва власного розподільчого центру в Харкові. Плануємо ввести його в експлуатацію на початку наступного року, а в другому кварталі — запустити власну логістику в Харківському регіоні, замінивши два орендованих РЦ.

Також в активній фазі придбання земельної ділянки у Хмельницькій області під зведення нового розподільчого центру. За нашими планами, будівництво розпочнеться 2021 року, а в першій половині 2022-го розраховуємо отримати його в своє розпорядження і запустити повний комплекс складських операцій.

Про розвиток IT

Не менш важливим є вдосконалення бізнес-процесів. Компанія постійно впроваджує нові IT-рішення, зокрема за участі міжнародних експертів. Потрібно правильно визначати напрями розвитку, прогнозувати нові виклики і загрози ринку, а також адаптувати систему управління таким чином, щоб компанія не втрачала обертів. Під час впровадження інноваційних систем в управлінні бізнес-процесами компанія застосовує перевірені часом рішення, щоб скоротити витрати на помилки і підвищити прибутковість інвестицій. Нині триває розвиток систем BI і ERP, їхнє доопрацювання під вимоги компанії і чинне законодавство. Для автоматизації процесів мережі впроваджена ERP-система ORACLE Retail компанії ORACLE. Вона дозволяє управляти більшістю процесів — від корпоративних довідників до вирішення питань щодо асортименту і цін товарів на полицях. Також впроваджуються системи класу SRM для роботи з постачальниками і CRM для управління відносинами з покупцями.

 

Про нові формати “АТБ”

Сучасний дискаунтер — це магазин з низькими цінами і водночас максимально комфортними умовами. Це маркет, де використовують новітні технології будівництва, освітлення та енергозбереження. Це "свій" магазин, максимально наближений до покупця, своєрідний елемент місцевого дизайну. Але симпатії споживачів уже не обмежуються ціновим рівнем і асортиментом товарів, їх дедалі більше хвилюють питання екологічності продукції, енергоефективності обладнання та приміщень, поводження з відходами та багато іншого.

Корпорація прагне максимально враховувати ці тренди. Кілька років тому ми дійшли висновку, що покупцю важливо розрізняти підформати. Нам, з одного боку, потрібно дати клієнту чітку, зрозумілу і просту ідентифікацію магазину. А з іншого — розділяти складову частину продукту у вигляді сервісу, асортименту та обладнання, які відрізнятимуть кожен магазин.

Йдеться про оновлення торговельних об"єктів, впровадження нових технологій та рішень. Станом на липень цього року серед 1137 магазинів приблизно третина працює в оновлених форматах. Ці магазини показують вищі результати у порівнянні з традиційними маркетами мережі.

Наприкінці 2016 року ми запровадили серію експериментів, мета яких — підвищення ефективності роботи магазинів, задоволення споживчих запитів і поліпшення комфорту для покупців. Програма рестайлінгу в так званий чорний "АТБ" сьогодні охопила приблизно третину магазинів, майже всі нові торговельні об"єкти відкриваються у цьому підформаті. З інтенсивністю 50-60 магазинів на рік поступово оновлюємо наявні точки. Плануємо пришвидшити темпи рестайлінгу до 70 маркетів на рік і переформатувати всю мережу "синіх" магазинів.

Щодо зростання ефективності оновлених магазинів, то все залежить від параметрів реконструкції, зміни площі, локації і конкурентного середовища. Діапазон зростання магазинів після рестайлінгу перебував у межах від 10 до 100%. Найвищих показників досягають одиниці, що зумовлено перебудовою та істотним розширенням магазину, коли невелика торговельна точка перетворюється на повноцінний маркет з великим паркінгом і додатковими сервісами.

Також у наших планах остаточно визначитися з магазинами середнього формату: затвердити їхню асортиментну матрицю, рівень сервісу і торгову націнку.

Крім того, обговорюємо і опрацьовуємо додаткові нестандартні підформати. Думаю, вони стануть приємним сюрпризом для наших споживачів і неприємним — для наших конкурентів. Це будуть кардинальні зміни у порівнянні з тим, що у нас є зараз.

 

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.