Чорна п’ятниця 2025: як не потрапити на маркетингові пастки і знайти вигідні пропозиції

27.11.2025
549

Всі ми хоча б раз піддавалися імпульсивним покупкам. Стоїш собі на касі, чекаєш своєї черги — і тут на тебе дивиться шоколадний батончик, який ти взагалі не планував купувати. І ось він уже в кошику. Або зайшла у супермаркет по набір для борщу, а взяла ще й милий блокнотик, горщик для квітів та прикраси на Геловін (свято вже минуло, тому знижки були дуже спокусливі). Імпульсивним покупкам піддаються всі — і жінки, і чоловіки. Особливо під час сезону знижок.

Напередодні найбільшого у світі дня розпродажів Чорної п'ятниці, ми вирішили розповісти вам про те, що впливає на імпульсивні покупки, як не піддатися спокусі, правильно розпоряджатися своїми грошима та купувати те, що дійсно приноситиме користь та задоволення.  Допоможуть нам у цьому психологиня Анна Фесенко та фінансова консультантка Ірина Мазярко

Психологія імпульсивних покупок

Імпульсивні покупки — це незаплановані витрати, які ми робимо під впливом емоційної потреби та миттєвого пориву. Анна Фесенко наголошує, що ми купуємо не річ, а емоцію, стан, відчуття, яких нам зараз бракує. Тому так виходить, що часто ми витрачаємо гроші на ті речі, які нам насправді не потрібні. На здійснення таких ірраціональних покупок впливають різні фактори й розуміння цих причин дасть нам можливість краще керувати собою.

Ось негативні фактори, які, за словами психологині, штовхають до імпульсивних покупок:

  • Психологічна напруга, перевтома, потреба емоційно розвантажитися. Коли в нас накопичується напруга, ми часто шукаємо швидке полегшення. Від шопінгу підіймається настрій, зʼявляється відчуття задоволення та радості. 

  • Незаповнені потреби в радості. Якщо в житті мало відпочинку, творчості й задоволення — покупки починають виконувати функцію емоційної компенсації. Ми ніби "купуємо" собі маленькі дози щастя.

  • Спроба підняти самооцінку. Соціальні мережі створили парадокс: ніколи раніше ми не бачили стільки красивих, "успішних успіхів" — і ніколи не відчували себе такими недосконалими.

Для людей із низькою або нестійкою самооцінкою стрічка в соцмережах перетворюється на постійне джерело стресу: порівняння себе з іншими, відчуття тривоги, сорому, думки, що ти "не дотягуєш", — каже психологиня. 

У результаті запускається певний механізм: ми порівнюємо свою реальність із чужою відфільтрованою картинкою і почуваємося гіршими за них. У цей момент імпульсивна покупка стає способом хоча б на деякий час повернути собі відчуття цінності та успішності. 

  • Маркетингові тригери. Знижки, обмежений час покупки, «останній товар», яскраве упакування — усе це спеціально розроблено, щоб включити імпульс "купуй зараз або ніколи".

Фінансова експертка Ірина Мазярко додає, що на імпульсивні покупки активно впливає маркетинг. Зазвичай увагу людей привертає яскрава реклама, і ефект від товару, який начебто всі ці потреби закриває. Це так званий ефект чарівної пігулки.

Імпульсивно ми купуємо й ті речі, навколо яких спеціально роздувають ажіотаж — роблять великі знижки або випускають "лімітовані версії".

"Наприклад, гноми з Jusk – ніхто не знає, навіщо вони потрібні, але дехто купував і по 4-10 штук, бо дуже дешево", - каже Ірина. 

Також ще одним з головних психологічних факторів, які штовхають нас до імпульсивних покупок є страхи. Психологиня наводить приклади: 

  • страх бути гіршою/им за інших, мати бідніший вигляд;

  • страх втратити можливість, який може бути викликаний FOMO-маркетингом, про який ми розповідали раніше;

  • страх відстати від інших, поки вони показують свій «успішний успіх»;

  • страх внутрішньої порожнечі, коли у людини є багато незадоволених потреб — не вистачає любові, уваги, підтримки, радості;

  • страх нестабільності й змін. Під час війни, в умовах постійного стресу, багато людей роблять імпульсивні покупки, щоб отримати відчуття стабільності, контролю та хоч на короткий час повернути собі відчуття безпеки;

  • страх не відповідати власним завищеним стандартам. 

Проте є і позитивні фактори, які впливають на імпульсивні покупки:

  • внутрішня свобода та здатність радіти. Імпульсивна покупка може бути проявом того, що людина дозволяє собі насолоду, не живе в дефіциті та тотальному контролі;

  • натхнення. Буває, що бажана річ справді резонує: надихає, підсилює, додає ресурсу;

  • потреба в новому. У періоди змін імпульсивні покупки можуть бути маркером розвитку та переходу в новий етап.

Як справлятися з імпульсивними покупками: поради психологині 

Анна Фесенко каже, що перш за все, треба навчитися усвідомлювати мотиви та відстежувати власні емоції перед покупкою. Перед тим як щось купити, поставте собі прості запитання: "Що я зараз відчуваю?", "Яку потребу насправді я намагаюсь задовольнити цією покупкою?", «Як я планую використовувати цю річ?". Проаналізуйте свою відповідь. 

Важливо також працювати зі своїми страхами та прибирати тригери. 

Менше блогерів, менше «ідеальних життів", менше рекламних спокус — менше імпульсів, - підкреслює Фесенко. 

Шукайте інші способи отримувати радість і ресурс. Це може бути прогулянка, спорт, творчість, масаж, музика, спілкування — будь-що, що дає вам задоволення.

Працюйте з самооцінкою. Поки самооцінка низька, нестабільна, бажання імпульсивно купувати буде повертатися знову і знову, тому що покупки стають способом компенсувати те, чого бракує всередині.

Але головний секрет виходу із замкнутого кола непотрібних витрат — не забороняти собі купувати, а переходити від імпульсивних покупок до усвідомлених. 

Як контролювати імпульсивні покупки: поради консультантки з фінансової грамотності

Консультантка Ірина Мазярко наголошує на тому, що найпростіші, але надзвичайно дієві поради для контролю покупок — це складати списки необхідного та встановлювати бюджет на "приємні дрібниці". Також вона радить обов’язково поїсти перед походом за продуктами та давати собі час для роздумів. 

Час для роздумів перед покупкою може залежати від вартості товару та особистих вподобань. Ось кілька загальних рекомендацій:

  • Невеликі покупки (до 1000 грн) — почекати хоча б 24 години. Це дасть можливість оцінити, наскільки товар потрібен і чи це не просто імпульс. 

  • Середні покупки (1000 – 5000 грн) — відкласти покупку на 2-3 дні. Це дозволить зважити всі "за" і "проти" і уникнути зайвих витрат.

  • Великі покупки (понад 5000 грн) — варто зачекати принаймні 5-7 днів. За цей час можна проаналізувати свої фінанси, порівняти ціни та прийняти зважене рішення.

Також деякі експерти з фінансової грамотності радять платити в магазинах готівкою, а не карткою. Дослідження з нейромаркетингу показують, що фізична передача купюр змушує мозок сильніше відчути «біль втрати» грошей, ніж безконтактна оплата. Це відчуття є потужним психологічним фактором, який убереже вас від незапланованих покупок. 

Корисні лайфгаки 

Анна Фесенко наголошує на тому, що імпульсивні покупки — це не завжди погано, і вони можуть бути як позитивними, так і негативними. 

Позитивні імпульсивні покупки — це маленькі радості, які допомагають зняти напругу, повернути собі гарний настрій або підтримати внутрішній ресурс. Такі покупки не руйнують бюджет і дають емоційний бонус, який справді нам потрібен.

Негативні імпульсивні покупки виникають тоді, коли ми намагаємося заповнити внутрішню пустоту: втому, стрес, почуття самотності чи потребу довести собі, що ми "кращі", "успішніші", "вартісніші". У такі моменти покупки не приносять радості, а стають способом уникнути емоцій або підняти самооцінку на короткий проміжок часу. Як правило, це згодом виснажує і фінансово, і психологічно.

За словами Фесенко, вихід не в тому, щоб повністю уникати імпульсивних покупок, а в тому, щоб розрізняти мотиви імпульсу. Чи ця покупка про мою справжню потребу та принесе радість? Чи вона про спробу заглушити те, з чим варто попрацювати всередині себе?

Експертка з фінансів Ірина Мазярко також впевнена, що людина не повинна відмовлятися від маленьких радощів і забороняти собі все. 

Адже людський мозок працює таким чином, що на обмеження і заборону він реагує досить швидко та активно, але не в тому напрямку, що нам потрібно – хочеться одразу всього і більше. Тому такі покупки навіть необхідні, - впевнена фінконсультантка. 

Проте Ірина підкреслює, що важливо щомісяця відкладати невеличку суму саме на ці імпульсивні незаплановані покупки. Ось головні поради:

  • скласти список необхідних речей, які для вас дорогуваті й хотілося б придбати їх за вигідною ціною;

  • окремо створити список тих покупок, які не є необхідністю, але вам просто хочеться це придбати;

  • варто перевірити ціни до Чорної п’ятниці (щоби знати їх реальну вартість) та у різних продавців, щоби не попастися на «знижку без знижки»;

  • заздалегідь запланувати бюджет на цей день і здійснювати покупки лише в межах цієї суми; 

  • не брати товари в тій кількості, яка насправді не потрібна;

  • давати собі час подумати — Чорна п’ятниця триває зазвичай близько тижня, встигнете вловити своє.

Робіть покупки усвідомлено та бережіть свій гаманець!

Автор: Юлія Бражнік 

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу email розсилку.