У 2022 році виручка "Ашан Україна" скоротилася на 27%

10.03.2023
1396

Зруйновани "Ашан" в Одесі, фото Forbes

Через війну продажі ритейлера "Ашан" у 2022 році скоротилися на третину. Про це в інтерв'ю Forbes розповіла нова СЕО "Ашан Україна" Марта Труш, яка обійняла цю посаду з березня 2023 року. Найболючішим  залишається питання про роботу "Ашан" в росії. Директорка розповіла, що для продовження роботи бізнесу в Україні головний офіс влив в український бізнес $25 млн у 2022 році,  "Ашан Україна"  заплатив 1 млрд грн податків в бюджет і не скорочував зарплату жодному з 5000 працівників


 

До війни  виторг "Ашан Україна"  за даними YouControl, становив 14,4 млрд грн. У воєнний 2022 рік він впав на 27%, кажуть у компанії. Третина цих збитків – через закриття та пошкодження магазинів. Три магазини постраждали і не працюють у Харкові, Одесі та Києві. Загалом мережа налічує 42 магазини, це гіпермаркети та магазини біля дому.

 Під час війни продажі переважно зростають у пікові періоди, наприклад, були випадки зростання у Львові на 20–50%. Продажі у Києві за минулий рік зросли лише на 1%. Найбільше зріс Львів – на 4% у 2022-му. У цьому місті був тимчасовий розподільчий центр, коли Бориспіль опинився у зоні бойових дій та був недоступний. 

У східних містах – Харкові, Запоріжжі, Кривому Розі та Дніпрі – товарообіг впав на 4%. 

В одному зі столичних магазинів довелося списати продуктів на 1 млн грн через непланове відключення світла. Генератори – це теж не вихід, бо працювати на них у три–шість разів дорожче, ніж на мережевому електропостачанні. 

 

"Ашан" в Росії

Нещодавно НАЗК додав "Ашан" до переліку спонсорів війни. У лютому 2023 року  вийшло розслідування, згідно з яким "Ашан"  безкоштовно постачав свої товари  російській армії. 

Марта Труш відмічає, що це рішення головного офісу є болючим і для неї особисто і для всього колективу компанії, проте вплинути на це вона не має можливості.

"Позицію вже висловлено, і ми її знаємо, і її наразі не буде змінено, – розповідає СЕО. – Ми концентруємося не на тому, що болить, а на тому, де можемо допомогти українцям".

Вона розповіла, що компанія у 2022 році заплатила майже 1 млрд грн податків, надала сотні тисяч гарячих обідів, тонни товарів як допомогу захисникам і населенню.

Глобальний офіс теж міг зупинити українські магазини і не докладати зусиль, аби наповнити їх продуктами. Але материнська компанія влила додаткові $25 млн, щоб український офіс міг виплачувати зарплати, платити постачальникам та закуповувати продукти й інші товари. 

"У нас жодного разу не було затримки зарплат чи їх скорочення. Ба більше, ми їх підвищили: в середньому – на 10%", — говорить Марта Труш.

Вона визнає, що позиція головного офісу продовжити роботу в росії впливає на відтік клієнтів. Але його важко виміряти, бо є впливовіші фактори, зокрема, закриття під час тривог. Гіпермаркети в Україні не будуть закриватися.

Про "Ашан Pick Up Point"

Загалом в Україні працює 18 торгових точок у форматі "магазин біля дому" Ашан Pick Up Point. Під час війни було відкрито два таких магазини в деокупованих Ірпені та Бучі. 

Магазини біля дому не загроза для гіпермаркетів, вважає Марта Труш. "Ми вбачаємо, що наші менші торгові точки можуть рекрутувати клієнтів для гіпермаркету та доставляти продукти. Це спосіб стати ближчими до покупця" — відмічає вона.

Не всі малі магазини суперуспішні. Так, автономний магазин у ЖК «Комфорт Таун й до війни працював цілодобово. Проте через комендантську годину тепер це неможливо. І кількість клієнтів за таких умов майже вдвічі менша. 

 Інші канали продажів

У 2022 році частка онлайн-продажів у доході "Ашан" сягнула 7%. На початку війни був великий обвал замовлень через проблеми з асортиментом, людьми та доставкою.  Вересень став вихідною точкою до покращення. Але різкого зростання онлайн-продажів в компанії не помітили, попри те, що доставляють продукти по всій країні, зокрема з партнерами. 

Частка власних торгових марок в обороті сягає 10–11%, а  кінця 2023 в компанії мають ціль збільшити цей показник 15%. Більшість таких товарів – локального виробництва.

Ще до війни керівництво "Ашан Україна" шукали канал продажу, який має менші витрати, потребує тих самих ресурсів, що і гіпермаркет, але даватиме додатковий товарообіг. У В2В-продажах з’явився новий клієнт — це благодійні фонди, які закуповують продукти для гуманітарної допомоги. Виявилося, що під час війни В2В-продажі менше постраждали, тому що можуть краще адаптуватися до війни. Адже доставку та збір продуктів можна відтермінувати, якщо триває повітряна тривога. Оскільки загальний товарообіг мережі у 2022-му впав на 27%, то частка B2B при цьому зросла вдвічі.

 

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.