Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.
Українські ритейлери почали встановлювати контейнери для збору та сортування пластику. Проте не все сміття опиняється на переробці
Фото: Plastic Collectors
Останніми роками великі українські мережі оголосили про старт роздільного збору сміття. Так, 2018-го "Сільпо" запустило проєкт SilpoRecycling. У 2020 році контейнери для скла, пластику та паперу з’явилися у мережі Novus. Сортувати сміття у своїх ресторанах почав McDonald's (раніше Retailers детальніше писав про цей процес). Щоб перевірити, чи справді компанії вивозять вторсировину на переробку, наприкінці минулого року журналісти hromadske та Texty.org.ua заховали у смітті сім трекерів, які визначають місце перебування у реальному часі.
У результаті експерименту пластик з контейнерів, які встановлені біля магазинів "Сільпо", Metro та Novus опинився на полігоні, а не на переробці, як обіцяли ритейлери. Журналісти також перевірили, що відбувається із сміттям у McDonald’s, WOG та комунального підприємства "Київкомунсервіс". Трекери заховали у пластикові пляшки, які відповідають усім вимогам з переробки — з маркуванням PET та HDPE.
"Шпигунські" пляшки розкинули у контейнери за адресами: вулиця Саксаганського, 111 та бульвар Лесі Українки, 28 (контейнери "Київкомунсервіс"); проспект Миколи Бажана, 8 (Novus); проспект Петра Григоренка, 43 (Metro); вулиця Здолбунівська, 3д (WOG); вулиця Івана Мазепи, 1 (McDonald’s); вулиця Омеляновича-Павленка, 4 ("Сільпо").
У пляшці, яка потрапила до контейнеру McDonald’s, зник сигнал, а трекер на заправці WOG там і залишився, поки не розрядилася батарея. Обидві пляшки із контейнерів "Київкомунсервіс" потрапили на сортувальну станцію "Еко-Сток" на вулиці Деревообробній, 8.
Пляшки із датчиками з контейнерів "Сільпо", Metro та Novus приїхали до села Підгірці Обухівського району та опинились на полігоні твердих побутових відходів №5. Сортуванням і переробкою пластику там не займаються.
На запит журналістів Metro та McDonald’s відповіли, що їхнє роздільне сміття забирає "Обухівміськвторресурси". Ця компанія досортовує непотріб і передає на переробку. "Київкомунсервіс" співпрацює з компаніями "Володар Роз" та "Еко-Сток", які сортують сміття. Інші мережі запит проігнорували.
У "Сільпо" на це відповіли, що тільки чисте й відсортоване сміття потрапляє на переробку, а не завжди саме таке кидають у контейнери.
У Metro заявили, що реалізовують проєкт роздільного збору сміття та його подальшої переробки у три етапи. Спочатку люди сортують сміття вдома й викидають у контейнери, далі працівники компанії його сортують, а вже потім підрядник забирає сміття на сортувальну станцію. У компанії припустили, що пляшку з трекером могли відсортувати.
- Щороку один українець викидає у середньому 250–300 кілограмів сміття. Майже все воно потрапляє на полігони або незаконні сміттєзвалища. Лише 3% української вторсировини переробляють. У Євросоюзі нове життя отримує майже половина сміття, у Швеції на перероблення йде 99% мотлоху.
- Водночас деякі вітчизняні підприємства навіть імпортують сміття з-за кордону, бо їм бракує української вторсировини. Наприклад, за даними Міністерства захисту довкілля, у 2020 році Україна імпортувала 1200 тонн пластикових відходів. Це небагато. Та сам факт купівлі закордонного сміття викликає подив, бо українці продукують цілком достатньо пластикового непотребу.
- Головна причина, через яку він не потрапляє на переробні підприємства, — відсутність якісного сортування побутових відходів, зазначає у своєму дослідженні міжнародна аудиторська компанія PWC.