Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.
Бізнес-проблеми французького ритейлера в Україні: компанія “Ашан” з 2018 року стала збитковою
Фото: PromoKarta
Компанія “Ашан” з 2018 року стала збитковою, прибуток є лише за три квартали 2021 року. Окрім того, ритейлер може закрити два свої гіпермаркети у Кривому Розі та Запоріжжі. Сама компанія заявила, що не закриває, а шукає для своїх гіпермаркетів інші локації, через те що не вдалося домовитися з орендодавцем. Журнал Forbes опублікував матеріал про те, що відбувається із ритейлером останні роки. Retailers наводить основні тези.
Проблеми зростання
Перший гіпермаркет “Ашан” компанія відкрила в Україні у 2008 році і наступні роки активно нарощувала частку ринку. Найбільший стрибок стався у 2017-му: “Ашан” купив девʼять приміщень гіпермаркетів у торгово-розважальних центрах “Караван”. За 2017–2018 роки компанія “Ашан” загалом відкрила в Україні 16 магазинів.
За цей час, за даними “Спарк-Інтерфакс”, зростав виторг – на 37,2%, до 15,5 млрд грн. Проте у 2018-му мережа отримала 904 млн збитків, у самій компанії зазначили, що тоді збитки перевалили за мільярд.
У 2019-му, ритейлер почав закривати гіпермаркети та поставив експансію на паузу. Першим став обʼєкт у ТРЦ Sky Mall.
“Каравани” виявилися складною покупкою. Компанія, яка управляла ними, у 2017-му отримала 630 млн грн збитків при 2,2 млрд грн виторгу. Попередня управляюча компанія збанкрутувала після кризи 2008-го, залишивши 140 млн грн боргів. Таким чином у 2019 році виторг “Ашан” в Україні зменшився на 8,3%, до 14,2 млрд грн.
У 2020-му ритейлер закрив ще один гіпермаркет у харківському ТРЦ “Planeta Mall”, який раніше називався “Магелан”. Офіційна причина закриття – ремонт. «У ТРЦ, де ми працювали, зʼявився новий власник, який вирішив закрити його на ремонт, – написала СЕО “Ашан” в Україні Вікторія Луценко. – Для компанії це збитки».
Навала малих
Через епідемію COVID-19 та локдауни змінилася логістика покупців. «Особливо постраждав товарообіг магазинів, які знаходяться у ТРЦ», – каже Луценко. Споживачі бажають купувати швидше, тому не дуже хочуть іти у великі торговельні зали.
У пандемічний 2020-й рік виторг “Ашану” в Україні скоротився на 0,7%, до 14,1 млрд грн. Експерт Colliers Ukraine у сегменті торговельної нерухомості Ігор Заболоцький зазначає, що великі за площею магазини заробляють на обороті, у них значно менша середня націнка, ніж у класичного супермаркету. Тому за його словами, потрібно значно більше продавати на квадратний метр та обслуговувати більше покупців.
ТРЦ може на місці одного «Ашану» відкрити два магазини, каже співзасновник компанії з управління комерційною нерухомістю Retаil.Pro Артем Ретін. До того ж французький ритейлер знімає площі за нижчими орендними ставками, ніж інші супермаркети класичного формату, каже Заболоцький. «Прийшов час оптимізації оренди, товару та персоналу, – пояснює Ретін. – І всі стиснулися».
Про зміни
Луценко каже, що перші 10 років він виконував роль «дистрибʼютора» між постачальником та покупцем, викладаючи максимальний вибір товару на полиці. «Цього мало, треба змінюватися, – розповідає Луценко. – Ми почали дбати про клієнтський досвід, емоції, освоювати нові формати».
Серед таких нових форматів – мінімаркет Pick Up Point. Його запустили початку 2020-го. Минулого року у такому форматі запрацювало 13 точок, а кількість магазинів усіх форматів, за даними GT Partners Ukraine, досягла 40. У 2022-му кількість мінімаркетів Pick Up Point заплановано довести до 50.
Що стосується гіпермаркетів, то від них ритейлер не планує відмовлятися, але конкретних планів щодо їх відкриття поки що немає. У 2022-му "Ашан" продовжить оновлення старих концептів, відкритих більше 10 років тому.