Де в Києві набрати воду безкоштовно та отримати знижку на каву: перевіряємо Refill Return

В Україні з’являється дедалі більше практичних екоініціатив для повсякденного життя. Одна з них застосунок Refill Return, який допомагає знайти точки з безкоштовною питною водою та отримати знижки на напої у власну чашку. Ми протестували, як сервіс працює в Києві, і чому частина закладів навіть не знає, що вони є на мапі.

Рух Refill зародився у Великій Британії з ініціативи благодійної організації City to Sea. Спершу він закликав людей відмовитися від купівлі одноразових пляшок та користуватися точками безкоштовної води. Згодом проєкт виріс у міжнародну кампанію проти одноразового пластику. До нього приєдналися Італія, Японія, Чилі, ОАЕ та десятки інших країн.

Екологічний застосунок руху Refill з’явився в Україні влітку минулого року завдяки ГО "ЛУН Місто" та Департаменту захисту довкілля й адаптації до зміни клімату КМДА. Наразі сервіс працює лише в Києві й дозволяє знаходити заклади, у застосунку вони називаються станціями. Там можна безкоштовно наповнити багаторазову пляшку, взяти каву у власну термочашку чи забрати їжу в ланчбокс.

Як працює застосунок 

Спершу в App Store чи Google Play потрібно знайти Refill Return і завантажити застосунок. Реєстрація займає буквально кілька секунд, після чого можна одразу користуватися сервісом.

Варто зазначити, що застосунок наразі доступний лише англійською. Ще торік тодішній директор Департаменту захисту довкілля та адаптації до зміни клімату КМДА Олександр Возний говорив про плани запустити україномовну версію, однак цього досі не сталося. 

Після реєстрації відкривається мапа станцій: закладів, де можна безкоштовно набрати питну воду у власну пляшку, придбати каву зі знижкою у свою термочашку або взяти їжу в ланчбокс. Також на мапі позначені міські бювети та питні фонтанчики, де можна поповнити запас питної води.

Ініціатива допомагає зменшити кількість одноразового пластику, який глобально обчислюється сотнями мільйонів тонн на рік, і водночас дозволяє економити. Столичні кав’ярні пропонують 5–10% знижки, якщо замовити каву у власну екочашку. 

До речі, від моменту запуску Refill у 2015 році рух уже допоміг зекономити понад 100 мільйонів пластикових пляшок. Сьогодні у додатку зареєстровано більш як 480 тисяч користувачів у різних країнах, а на мапі позначено понад 330 тисяч станцій, де можна поповнити воду чи скористатися іншими екоопціями.

До речі, позначати заклад на мапі можуть не лише власники, а й самі користувачі застосунку і додати точку вручну. 

Щоб побачити, як Refill Return працює на практиці, ми завітали до одного з позначених на мапі закладів. Впізнати учасників ініціативи просто. На дверях має бути наліпка з логотипом застосунку або стилізованою краплею води. Саме так ми й знайшли кафе “Дилетант”.

 У команді “Дилетанта” розповідають, що приєдналися до руху за пропозицією команди застосунку й одразу запровадили 5% знижки на каву у власну чашку. За їхніми словами, щодня 2–3 людини приходять зі своїм посудом.

Однак виявилося, що не всі заклади взагалі знають про свою участь у ініціативі. У деяких кафе розповіли, що чують про Refill Return уперше. Наприклад, у Cafeboutique, Positano та Good Chef каву у власну чашку налити можуть, але жодної знижки за це не передбачено. Ба більше, співробітники цих закладів навіть не знали, що їхні точки позначені на мапі Refill Return.

Таким чином, Refill Return виконує важливу екологічну місію, однак в Україні сервісу ще потрібно здобути ширшу популярність, поки мережа партнерських закладів доволі обмежена. Попри очевидний потенціал, подальший розвиток застосунку залежить від активності бізнесу й користувачів, а також від усунення технічних недоліків, які заважають проєкту працювати повноцінно.

Автор: Юлія Бражнік 

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу email розсилку.