"Рітейл просяде і онлайн його не врятує", − Микола Палієнко, EVO, для zoom-інтерв’ю

06.05.2020
10185

Видавець Retailers.ua Юлія Белінська проводить серію відео і звукових подкастів з першими особами бізнесу зі сфери роздрібної та інтернет-торгівлі, підприємцями і експертам. Запис проходить за допомогою додатку Zoom. У цьому випуску − інтерв’ю з засновником Evo (Prom.ua, Bigl.ua, Shafa.ua, Crafta.ua, Kabanchik.ua, Vchasno.ua) Миколою Палієнко.


 

В інтерв’ю він розповів, що:

  • за рахунок карантину продажі товарів на маркетплейсі зросли на 20%, а попит на послуги електронного документообігу Vchasno.ua збільшився у 3 рази;
  • попит на товари вже стабілізувався − і роздрібні клієнти поступово повертаються до звичного способу життя, наприклад, купують одяг, а не лише маски і туалетний папір;
  • карантин стане спусковим гачком для багатьох рітейлерів, щоб серйозно зайнятися омніканальною бізнес-моделлю;
  • e-commerce ринок не став панацеєю для рітейлу, а його розвиток залежатиме у більшості від купівельної спроможності, якщо падіння буде глибоким, то електронна комерція постраждає так само, як і інші бізнеси;
  • якого ефекту вдалося досягти завдяки злиттю з Rozetka.

Ми наводимо розшифровку Zoom-інтерв’ю. Подивитися його можна на нашому Youtube-каналі.

 

− Всім привіт! Це Zoom-інтерв’ю, і я − його ведуча Юлія Белінська, видавець Retailers.ua. У цьому проекті я запрошую на інтерв’ю перших осіб і експертів рітейлу. Сьогодні у мене в гостях Микола Палієнко. Він − один із старожилів українського e-commerce ринку, один з тих, хто заснував Prom.ua. Потім це розвинулося у масштабний холдинг і тепер це маркетплейси Bigl.ua, Crafta.ua і маркетплейс послуг "Кабанчик". Зараз Prom і Розетка − одна компанія.

І можна сказати, що це найважливіший і найбільший гравець на ринку електронної торгівлі України. Тому я запросила Миколу, адже зараз дуже багато говорять про онлайн, інтернет-торгівлю, і я сподіваюся, що він розвіє міфи, розповість, як йдуть справи насправді.

Коля, спасибі, що погодився. І перше питання, яке всіх цікавить. Ринок онлайн− і інтернет-торгівлі під час карантину став мало не панацеєю для бізнесу. І в хорошому сенсі, і в поганому, бо для бізнесу, який закрився, він став єдиним каналом, який приносить якісь живі гроші. Але, з іншого боку, це ринок досить конкурентний, і щоб ти ось так вийшов і заробив, так не буває. Ми вже два місяці на карантині і можна робити тверезі висновки. Як йдуть справи?

− Так, вже 50 днів ми на карантині. Як йдуть справи на ринку електронної комерції? Зараз це один з небагатьох каналів, де можна купити все, крім їжі. Хоча вже навіть супермаркети пішли в інтернет і почали продавати продукти дистанційно. Частка продажів в онлайні сильно зросла. Ми завжди створювали можливості для підприємництва, і зараз ця місія звучить сильно і потужно, тому що для багатьох підприємців ми залишилися єдиним каналом [продажів]. В Україні ситуація хороша. У нас є бізнес у Казахстані, і там влада навіть придушили електронну комерцію. У нас вирішили не робити жорстких заходів, які б унеможливили електронну і дистанційну торгівлю. І ми сидимо не в такому жорсткому карантині, як в інших країнах. Хоча ситуація з хворими у тому ж Казахстані набагато краща, ніж в інших країнах. У цілому ми бачимо зростання, і якби не було кризи, то зростання було б нижче на 20%. Але це не зростання в рази.

− Це 20% зростання продажів?

− Так, 20% це зростання від нашої норми. Але це не є панацеєю.

− Ну як сказати. Для тих, хто втратив від 50% до 100% доходу, зростання 20% звучить добре.

− Ситуація у рітейлі не надто позитивна і навіть електронна комерція не завжди всіх рятує. Зрозуміло, що рітейл просяде, і онлайн його не врятує. Все ж офлайн був великий і він просяде. Сподіваємося, що з часом бізнес відновиться. Ми розуміємо, що рітейл − один з великих роботодавців, і якщо він не повернеться, то не буде грошей на покупку і буде погано вже всім. Хочеться, щоб ситуація почала нормалізуватися, і до цього є передумови.

− Що відбувається з трафіком, з реєстрацією нових мерчантів?

− Нових мерчантів набагато більше не стало. Буквально зростання на кілька десятків відсотків. Але вони стали більш серйозними.

− Я хочу зазначити, що супермаркети "Фора" запустили свій інтернет-магазин на Prom.ua.

− Так. Багато гравців, які чомусь не йшли в онлайн, за цей час почали туди рухатися. У нас є такий проект "Вчасно". Це електронний документообіг − там кількість нових компаній зросла в три рази. Бухгалтери масово перейшли, у них свій e-commerce.

− Хто займається бізнесом, той знає, що таке паперовий документообіг. Таким чином, можна говорити, що карантин стимулював розвиток електронних сервісів?

− Так. І мені здається, що після кризи більше рітейлерів швидше прийдуть до омніканальності. І якби у них була омніканальность, то кризи вони б переживали швидше. І ми бачимо, як локальні малі бізнеси стали омніканальними − вони розвісили телефони, вайбери, номера доставки. Хоча це не дуже зручно, але я думаю, що більше бізнесів стане омніканальнимі. Але це довгий процес, і за два місяці це не відбудеться.

− Це як стимул.

− Так, і всі бояться, що обмеження можуть виникати, що ситуація може повторюватися. І можливо, що через чотири місяці знову закриють. І ми живемо в такий момент, коли ніхто не може передбачити, як буде вести себе уряд, вірус, якою буде наша реакція на цей вірус.

− Добре. Щодо великих гравців, які виходять в онлайн. Ви їх сприймаєте як конкурентів? Або ви думаєте, що чим більше людей в онлайні, тим краще для конкуренції всієї галузі?

− Ми хочемо, щоб вони йшли продавали на наших платформах. "Розетка" сама продає, але ми самі нічого не продаємо. Ми тільки допомагаємо десяткам тисяч підприємців виставити свої товари в онлайні, і ми думаємо, що великі гравці будуть представлені і на нашому майданчику в тому числі. Тут, мені здається, ми не боїмося конкуренції, і як інфраструктура, скоріше, виграємо.

 − Моє наступне запитання стосується товарних категорій. Під час карантину було багато даних за категоріями − що зростало, що йшло на спад. Спочатку був ажіотажний сплеск на маски, санітайзери, гречку. І, напевно, по ним попит вирівнявся. Може, розкажеш, які категорії зросли, а які − просіли?

− Спочатку медицина "бахнула" вгору. Було багато і спекуляцій, ми намагалися з цим боротися, видаляти кричущі випадки підвищення цін. Але зараз все вирівнялося, попит нормалізувався. Сильно спочатку виріс "фітнес", люди купували кросівки, килимки для йоги, і виросло все для облаштування домашнього офісу. Але сильно просів одяг.

− Я ось одягаюся тільки для ZOOM-інтерв’ю.

− Люди почали виходити на вулицю, і одяг став відновлюватися. За одяг ми сильно побоювалися, що люди підуть у режим економії, одяг − річ, яка потрібна постійно. Ця категорія була лідером і до кризи. Зараз і погода змінилася, і одяг повернувся. Для нас це хороший знак. Зараз сезон, і для дачних категорій все добре.

− На сервісі "Кабанчик" ви запустили доставку "чого завгодно" як відповідь ринку. Як ви збираєтеся розвивати цей сервіс надалі?

− Це був експеримент. Ми дійсно реагували на попит. Ми побачили, що доставка сильно виросла в перші дні. Зараз вона повернулася на початкові рівні. Для нас це був експеримент, і ми розуміли, що великих чисел ми не побачимо. Але далі в більш спокійному режимі будемо продовжувати експеримент на базі " Кабанчика". Що стосується всієї сфери послуг, спочатку все просіло. Потім життя стабілізувалося. Зараз люди щось ремонтують, викликають клінінгові служби. І категорія для будівництва − одна з найбільш швидко зростаючих послуг на Prom.

− Ще одна ваша інновація − це безпечна оплата від Prom.ua. Це те, чого чекав ринок. Якщо ви не знаєте, це послуга, коли маркетплейс виступає гарантом того, що гроші надійдуть покупцеві і він отримає товар. Багато є шахрайств щодо переказів на карту, а безпека оплати − це те, що повинно підвищити довіру до інтернет-торгівлі. Запуск пов’язаний з карантином? Що вас підштовхнуло запустити послуги, або ви займалися цим давно і так співпало, що запуск припав на цей період?

− Ми заздалегідь почали це робити. У принципі, цій історії вже кілька років. Спочатку, ми робили "покупку без ризику" на сторонньому рішенні. І нам не все там подобалося. І ми з "Розеткою" вирішили, що нам потрібно робити свою фінансову інфраструктуру. Почали більше року тому. Це довгий процес. Ми займаємося тим, щоб забезпечувати платежі на нашому маркетплейсі і робити це за допомогою власної інфраструктури. Це дозволяє робити краще для клієнта. До того ж, не всі продукти, які ми хотіли, могли робити на сторонній інфраструктурі.

Запуск нашого проекту збігся з карантином, але за такі короткі терміни ніхто б його не запустив. І зараз робимо акцію спільно з "Новою поштою" − надаємо безкоштовну доставку разом з безпечною купівлею. Так ми вирішуємо багато завдань − і вартість, і безпеку. І ми бачимо хороший відгук, сподіваємося що через рік-два [ця послуга] стане основним способом покупки на нашому маркетплейсі.

− Ви не плануєте розвивати платіжного оператора як окремий бізнес чи будете розвивати як свою інфраструктуру?

− Поки ми такого завдання не ставили. У нас багато своїх проектів. У принципі, конкуренція на ринку цих сервісів дуже велика, і я не думаю, що ми коли-небудь вийдемо на цей ринок. Але все може бути. Поки не плануємо.

− Розкажіть про ваше злиття з "Розеткою". Чи вдалося отримати синергію, чи немає конкуренції між вашими майданчиками?

− Зараз у цю кризу синергія найкраще помітна. І для продавців, і покупців ми є тим місцем, де можна щось продати або щось купити. Плюс ми стали тим місцем, де можна розвивати інфраструктуру. І для нас це буде коштувати дешевше, ніж робити окремо. Основне наше завдання − уберігти ринок від зовнішнього впливу, щоб сюди не прийшов великий гравець, а був локальний і сильний внутрішній гравець, і ми це завдання виконуємо.

− Наскільки я знаю ваших мерчантів, вони створюють свої майданчики і на Prom, і на "Розетка"?

− Так, ми створюємо їм можливості щоб це робити легше і вони продають і там, і там.

− У мене залишилося два запитання. Перше − прогноз за підсумками року. Всі пророкують, що після карантину нас чекає економічна криза. Як це відіб’ється на ринку e-commerce?

− Юля, ти відповіла на це питання у принципі. Все буде залежати від глибини падіння. При невеликому падінні він виросте. При великому падінні буде зовсім все погано і в тому числі − у сфері e-commerce. Ми думаємо, що в плані частки ринку e-commerce відіграє у офлайну. Зараз багато звикають купувати в онлайні і багато хто залишиться.

− Які зміни карантин вніс у стратегію вашого бізнесу, які є висновки і уроки?

− Ми стали трохи обережніші. У нас були великі плани, і ми стали обережніше ставитися до розвитку. Деякі продукти ми відклали до запуску. У нас був у планах тревел-бізнес, але зараз тут найбільше запитань. У цілому ми будуємо інфраструктуру і основні речі, які планували, будемо продовжувати робити − розвивати e-commerce в Україні і робити так, щоб підприємці більше продавали. Основний урок − працювати віддалено можна, і це не так складно. Ми за три дні повністю перейшли.

− І не збираєтеся назад?

− Ми розглядаємо різні можливості. Звичайно, є і мінуси, але працювати так можна. І, можливо, частина людей залишиться [на віддаленій роботі], офісний простір оптимізуємо.

− Ваш лендлорд не надто зрадіє почувши наше інтерв’ю.

− Був великий дефіцит на ринку [офісної нерухомості], і я думаю, що великий катастрофи не буде і більшість повернеться в офіс. Але гнучкість, вона з’явиться. Ми розуміли, що рік-два − і ми не помістимося в новому офісі, однак зараз уже є нові рішення. Криза навчила, що потрібно мати гроші на чорний день, як бізнесу, так і людям. І мати гнучкість для запуску нових активностей.

− На цьому все. Це було zoom-інтерв’ю з Миколою Палієнко. Спасибі, що подивилися нас, послухали або прочитали. Якщо вам сподобалося наше інтерв’ю − поставте лайк, відправте посилання другу, підпишіться. І до нових зустрічей.

Переклад на українську: Михайло Лук’янов

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.