Дослідження ГО “Інтерньюз-Україна”: Olx.ua найкраще захищає персональні дані, Silpo.ua — найгірше

21.09.2021
920

Фото: unsplash.com

ГО “Інтерньюз-Україна” представила результати дослідження 20 провідних технологічних українських компаній на предмет дотримання ними цифрових прав користувачів. Згідно з дослідженням найкращі результати продемонстрували Olx.ua та Ukr.net з показниками 77,5% та 70% балів з максимально можливих 100% 


«Ми взяли приватні корпоративні політики приватних компаній, у яких вони описували, яким чином працюють з персональними даними. Також дослідили організацію веб-сайту. Нашою метою було встановити чи дотримуються вони стандартів у сфері захисту персональних даних і якою є їхня культура зберігання і розпорядження персональними даними», — розповіла юристка з медійного права (ЦЕДЕМ) Тетяна Авдєєва.

До списку аналізованих 20 компаній увійшли: Kyivstar,Lifecell, Vodafone, Rozetka, Olx.ua, Nova poshta, Ukr.net, Comfy.ua, Foxtrot.ua, Eldorado.ua, Prom.ua, Citrus.ua, Allo.ua, Kasta.ua, MakeUp.com.ua, Zakaz.ua, Silpo, Triolan, DataGroup, Lanet.

Перед демонстрацією дослідження автори звернули увагу на те, що цими результатами вони не намагаються применшити роль будь-якої з технологічних компаній яка є у дослідженні. А навпаки метою є обговорення того як ці компанії можуть змінюватися, оскільки зміни незворотні.

Щодо методології дослідження, то у ній Internews Ukraine спиралися на такі критерії: дотримання вимог чинного законодавства України про персональні дані, дотримання європейських стандартів щодо персональних даних, технологічні аспекти роботи сайту та зручність користування сайтом й інклюзивність.

«Мінімальним показником  для компаній є 50%, тобто якщо компанії хоча б на 50% відповідають критеріям захисту персональних даних ,то можемо сказати що ці компанії уже зробили достатньо аби простір для покращення був настільки великим», — зазначив консультант із цифрових технологій Віталій Мороз.

Оцінку більше 50% отримало 11 компаній, серед яких Olx.ua (77,50%), Foxtrot.ua (65%), Comfy.ua (62,50%), Prom.ua (57, 50%), “Алло” (57,50%), Kasta.ua (57,50%), “Нова пошта”  (52,50%), Zakaz.ua (52,50%)

При цьому 8 з 12 компаній отримали оцінку менше ніж 50%, серед них DataGroup (47,50%), Eldorado.ua (47,50%), Lifecell (45%), Rozetka (45%), MakeUp.com.ua. (42,50%).

«Кожна компанія, яка досліджувалася перебуває на певному етапі інституційного розвитку.  Очевидно, що чим більша компанія,  чим більше вона має персоналу і чим більше має ресурсів якими розпоряджається, тим більше шансів для неї розробити і вдосконалювати корпоративні політики» — підсумував Віталій Мороз.

Стосовно категорії дотримання європейських стандартів щодо персональних даних, більшість компаній не набрали максимально високих балів у цій категорії. Найвищу оцінку отримали OLX.ua (83,3%) Prom.ua (75%) Ukr.net (75%).


Інсайти дослідження

  • На сайтах чотирьох компаній (Vodafone.ua, Silpo.ua, Triotlan.com, Lanet.ua) немає відмітки для користувача про надання дозволу на обробку його персональних даних, хоча це є однією з вимог законодавства.

  • 10 компаній (серед них Rozetka, Comfy.ua, Allo.ua, Kasta.ua, Silpo.ua та Zakaz.ua)  не інформують, впродовж якого часу ці компанії зберігатимуть інформацію про користувача.

  • На сайтах чотирьох компаній (Triolan.com.ua, Makeup.com.ua, Silpo.ua, Lanet.ua) користувачі не можуть видалити свої збережені дані.

  • 15 компаній (серед яких Makeup.com.ua та  Silpo.ua) не описують умови видалення акаунту користувача після припинення договору/за умов не користування акаунтом. Тобто ймовірно, що акаунт буде існувати довічно.

  • 10 компаній (серед яких Prom.ua, “Нова пошта”, Eldorado.ua, Citrus.ua, Allo.ua, Makeup.com.ua, та Silpo.ua) не вказують, де та як вони зберігають дані користувачів. Як зазначив Віталій Мороз, нам би не хотілося вірити, що українські компанії можуть зберігати дані користувачів у недемократичних країнах ( Китай, Росія). А також додав, що ми не просимо вказувати точну географічну локацію, важливо, щоб була вказана країна де перебувають сервери.

Експертне дослідження підготовлено ГО “Інтерньюз-Україна” за підтримки Європейського Союзу та Міжнародного Фонду “Відродження” у межах грантового компоненту проєкту EU4USociety.

Авторка: Вікторія Лаврентій

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.