Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.
Морський фрахт з Китаю виріс втричі з початку року. Що потрібно знати імпортерам про доставку залізницею
З січня 2021 року морський фрахт з Китаю істотно подорожчав. Доставка залізницею може стати альтернативою морському шляху. Перевезення товарів з Китаю в Україну потягом має свої особливості. Розповідаємо, які саме.
Традиційний шлях доставки товарів з Китаю в Україну — морем — істотно подорожчав з початку цього року. З січня 2021 року вартість морського фрахту з Китаю за один TEU (сорокафутовий контейнер) становить до $ 9000-10 000, що втричі дорожче в порівнянні з травнем 2020 року. Це стало поштовхом для розвитку залізничного сполучення між Україною і Китаєм.
Проект прямого залізничного сполучення Китай-Україна підтримали китайська влада. "На початку 2020-го року китайський уряд почав дотувати перевезення цим контейнерним поїздом в Україну по своїй території, що істотно знизило їх вартість. З червня в Україну почали прибувати нерегулярні контейнерні поїзди з Піднебесної "- розповів Віктор Шевченко, співвласник групи логістичних компаній Zammler, яка є єдиним в Україні офіційним партнером оператора потягу. Серед перших українських замовників були клієнти, яких прискорював транзитний час і зриви контрактів.
У липні почав курсувати регулярний потяг китайського оператора East Linе. За півроку компанія Zammler разом з партнерами сформувала 17 прямих контейнерних потягів з Китаю в Україну і зараз активно працює над зворотним напрямком.
«Статус партнера дає нам відчутні переваги, - розповідає Віктор Шевченко. Це і спеціальні ставки від китайського з/д оператора і гарантована наявність місць. Також ми не тільки забезпечуємо більшу частину завантаженості потяга, але і надаємо клієнтам всі необхідні супутні послуги. Роботу істотно полегшує те, що у Zammler є в Китаї власне представництво. Ми забезпечуємо оформлення всіх необхідних документів, можемо здійснити "доставку під ключ" - забрати вантаж у китайського відправником товару, провести його сюрвей (перевірку кількості, якості і т.д.), надати складські послуги (зберігання, перепакування, стікерування), провести митне оформлення, привезти в Україну і доставити на склад клієнта."
Серед товарів, які доставляються залізницею - кондиціонери, взуття, іграшки, обладнання, точки відправлення з КНР: Цзіньхуа, Цзинань. Українська сторона приймає вантажі в Києві на терміналі «Ліски» з можливістю подальшої доставки "до дверей" одержувача.
Зараз відкрито збір заявок на наступні склади:
9.04, 23.04 Цзіньхуа - Київ
15.04, 29.04 Цзинань - Київ
При експортних відправленнях Україна-КНР контейнери можуть відправлятися як з терміналу "Ліски" в Києві, так і зі станції відправника. Якщо клієнту необхідно доставити в КНР 40+ контейнерів, можна укомплектувати і відправити склад поза розкладом.
Залізничне перевезення відбувається швидше: 18-20 днів проти 45 по морю. Але доставка контейнерним потягом все ще дорожче морського шляху, приблизно на 30%. Поки що всі потяги прибувають тільки на термінал Київ «Ліски», що не завжди зручно для імпортерів. Цей термінал має обмеження за кількістю прийнятих потягів.
Доставка по залізниці має ряд особливостей. І ось яких:
-
Поїзд перетинає 4 кордони. У кожної країни свої правила і вимоги. Наприклад, є певний перелік товарів, заборонений до транзиту по території країн. Для митниці кожної країни потрібно готувати окремий перелік документів, які в разі потреби, потрібно швидко переробити.
-
Не всі товари сумісні для перевезення в одному контейнері по температурному режиму, швидкості псування, небезпеки вантажу. У деяких китайських провінціях є певні вимоги до вантажу - обмеження за кількістю кодів ТН ЗЕД (різних товарів) в одному контейнері, за найменуванням вантажів, за кількістю відправників тощо.
-
Стовідсоткова передоплата для нових клієнтів з Китаю. У морському фрахті діє правило - поки відправник не дасть згоду на відправку документів на вантаж (коносамента), то одержувач їх не побачить, бо документи надсилаються поштою або пересилаються в електронному вигляді. Таким чином відправник контролює свій товар - якщо одержувач повністю не заплатив, то вантаж не отримає. У контейнерному поїзді документи їдуть разом з вантажем і одержувач їх в будь-якому випадку отримає. Тому китайські відправники, намагаючись убезпечити себе, і вимагають стовідсоткову передоплату від нових покупців.
На думку Віктора Шевченка залізничні перевезення з Китаю можна здешевити і полегшити. Для цього потрібно збільшити експорт. При завантаженні контейнерів у зворотному напрямку ціна перевезення впаде. Також спростять логістику додаткові пункти прибуття та відправлення потяга. А введення в Україні міжнародної електронної товарно-транспортної накладної та цифрових транспортних коридорів дозволить спростити документообіг і знизити фінансове навантаження на логістику.
Таким чином, розвиток залізничних перевезень з Китаю дозволить Україні розкрити свій логістичний потенціал. Так, у Європі на перевезення товарів залізницею припадає 45% від усього вантажообігу, в Україні -1,5%.