Ринок логістики України 2020: виклик прийнято

05.11.2020
6838
Партнер проекту

Фото: Raben Ukraine

Рекомендації будь-якої галузевої аналітики – оперативна адаптація до мінливих умов. Просто, але суть не розкриває. Детально пояснити те, що відбувається і зробити акценти на ключових моментах готові лише професіонали. Що кажуть фахівці про ринок логістики 2020 року, зміни, що відбулися і актуальні напрямки, розповідає Марина Мельник, директор з продажів «Рабен Україна».


Оптимізація ресурсів та нарощування бази клієнтів

Конкуренція на ринку перевезень по Україні цього року як ніколи висока. Багато клієнтів були змушені зменшити свої обсяги, ринок перевезень став конкурентно більш щільним, посилилася боротьба за клієнта. Деякі транспортні компанії, у яких зменшилися обсяги перевезень, пішли по шляху оптимізації ресурсів (людей, транспортних засобів, маршрутів, специфіки доставок), що дало можливість знизити ціни на послуги.

Ми, як компанія, у якої внутрішньоукраїнські перевезення становлять найбільшу частку в портфелі послуг, не пішли по шляху кардинальних змін. Подібна оптимізація ресурсів істотно знижує швидкість обробки товарів і якість послуг, що надаються, адже, як наслідок, очікування клієнта не виправдовуються і він змушений змінювати логістичного оператора.

Навесні на ринку спостерігалося падіння обсягів перевезень, внаслідок чого компанії перевели персонал на віддалену роботу. З дистанційною організацією праці зіштовхнулися не тільки управлінські посади, а й фахівці операційних відділів. Влітку ринок дещо ожив і охарактеризувався нерівномірністю обсягів перевезень, тому ряду компаній не вистачило ресурсів для роботи з вантажами в умовах асинхронності. Клієнти ж, які і без того втратили час і гроші навесні, шукали будь-яку можливість наростити обсяги продажів в короткі терміни.

Демпінг – підступна гра. Розуміючи це, ми оптимізували свої ресурси, але не скоротили. І як наслідок, наша готовність надавати послуги клієнтам забезпечила конкурентну перевагу і допомогла наростити базу нових клієнтів.

До того ж, усвідомлюючи проблему економії ресурсів на ринку в цілому, клієнти стали запитувати про додаткові сервіси (наприклад, стала затребуваною послуга віддзвону за годину-дві до відвантаження – для оптимального планування виходу складського персоналу на зміну і приймання товару; надання окремого співробітника по супроводу клієнта, тощо). Будучи клієнтоорієнтованою компанією, наш кол-центр почав надавати послугу обдзвону клієнтів з повідомленням про статус замовлення. За рахунок розвиненої партнерської мережі та співробітників відділу продажів в регіонах, ми маємо можливість швидко реагувати на нові потреби клієнтів і оперативно вирішуємо всі запитання. Для клієнтів важливо знати, що логістичний оператор є надійним партнером з безперебійним режимом роботи.

Конкуренція і обєднання сервісів

У сегменті транспортної логістики по Україні критичними для транспортних компаній малого і середнього бізнесу стали: посилення конкуренції, можливість оперативно адаптуватися відповідно до вимог ринку, гнучкість в роботі з клієнтами. Дрібним перевізникам в умовах карантину було особливо непросто у зв’язку з падінням обсягів клієнтських замовлень. Ми ж змогли успішно використовувати дану ситуацію, а саме: збільшили парк автомобілів по Україні, доповнивши власні транспортні одиниці партнерськими. Крім власного парку автомобілів (60 автомобілів вантажопідйомністю від 3 до 20 тонн), ми також співпрацюємо з більш ніж 200 постійними партнерами в сфері транспортної логістики і загалом управляємо понад 600 транспортними засобами.

У нас розвинена мережа партнерів, яка представлена ​​в кожному місті України. Ми працюємо з транспортними компаніями, які надають для нас не тільки транспорт, але і забезпечують складськими площами для надання вантажно-розвантажувальних робіт і консолідації вантажів. А от у перевізників, які надають послугу палетної доставки, ресурсів в подібному форматі не завжди достатньо. Крім цього, ми маємо свою добре розвинену інфраструктуру в містах-мільйонниках з можливістю забезпечувати послуги зберігання і обробки товарів (Львів, Дніпро, Харків, Одеса, Рівне, Хмельницький).

Ми бачимо в цьому конкурентну перевагу, особливо зараз, коли ринок України фокусується на послугах доставки в роздрібні мережі, які, в свою чергу, витісняють магазини дрібного формату, створюючи власні точки «біля будинку». Робота з мережами передбачає певні компетенції і знання. Мережі – це великі майданчики з великою кількістю співробітників, іноді без конкретно виділених тимчасових вікон під певне вивантаження, тому товар не завжди можуть вчасно прийняти і оформити документи.

У нашому випадку є ряд переваг: якщо товар, який з яких-небудь причин не був зданий в мережу в якомусь із регіонів, він може повернутися до нас в локацію в будь-якому обласному центрі України, де чекатиме нового дня доставки або інструкцій від клієнта.

Одним із затребуваних сервісів нашого портфеля послуг є доставка товарів в температурному режимі –  холодна логістика. Для забезпечення схоронності швидкопсувних товарів в температурному режимі +2...+6ºС (сир, молочна продукція), ми використовуємо консолідаційні фреш-камери в наших відділеннях в регіонах: Дніпрі, Львові, Одесі, Харкові, Хмельницькому, Рівному, Миколаєві. Дані камери дозволяють розміщувати товар і зберігати його без порушення температурного режиму до остаточної деконсолідації і доставки одержувачу. Доставка товарів в складі збірного вантажу з підтримкою температурного режиму без наявності консолідаційних камер збільшує ризик псування товару, особливо в разі можливих простоїв автомобіля, поломки машини або затримок під час вивантаження.

Скорочення обсягів і розвиток доставок товарів в складі збірного вантажу

Скорочення обсягів виробництва, падіння обсягів продажів торкнулося всіх галузей. Структура нашої логістики в сегментах виглядає наступним чином: продовольчі товари – 40%, техніка – 10%, споживчі товари – 20%, роздрібна торгівля – 10%, побутова хімія – 20%.

Аналізуючи сегменти, ми можемо відзначити, що обсяги поставок товарів категорії FMCG food в цілому відрізняються відносною стабільністю попиту: люди продовжують купувати продукти харчування. У той же час, сектор FMCG non-food, побутової техніки та електроніки просідає – змінився принцип пріоритетності покупок.

Так як ми пропонуємо ринку доставку товарів в складі збірного вантажу в різних температурних режимах, попит на наші послуги з боку клієнтів збільшується.

Можливість консолідації вантажів великої кількості клієнтів, дозволяє нам дотримуватися обумовлених термінів доставок (24-48 годин по Україні) з можливістю надання додаткових сервісів: повернення палет та документів, розкладка коробів.

Зростання електронної комерції і розвиток контрактної логістики

Зростання електронної комерції вплинуло не тільки на розвиток форматів доставок, а й на розширення послуг контрактної логістики. Крім повного набору стандартних складських операцій, ми готові до всіх складським сервісів, які сприяють подальшому продажу товарів через Інтернет. У нас є досвід і готові рішення, які користуються підвищеним попитом у клієнтів. Одна з опцій, яку ми впровадили – автоматизований процес передачі інформації кур'єрським службам доставки за допомогою програмного продукту Last Mile Connector – це наше інноваційне рішення для складської інфраструктури. Після імплементації рішення Last Mile Connector інформація про всі операції, що відображаються в нашій складській системі обліку, автоматично вноситься в системи кур’єрських служб, з якими налагоджена інтеграція.

Крім того, ми прийняли рішення розширювати зону зберігання і обробки товарів в температурному режимі з 7 000 кв. метрів до 12 000 кв. метрів. Зростання попиту на подібну послугу спостерігається з боку як нових, так і існуючих клієнтів. Завершення робіт заплановано на липень 2021 року. Крім розширення температурної зони +14...+18ºС, окремим напрямком є ​​послуга копакінга в температурному режимі для товарів продуктової лінійки. Наш склад оснащений необхідним обладнанням для дотримання всіх процедур з якості і обробки продуктів харчування. Діяльність компанії сертифікована і проходить щорічні аудити.

Доставка збірних вантажів з Європи з подальшим митно-брокерським оформленням.

У сегменті міжнародних перевезень зниження обсягів ми не відчули. Наші плани з розвитку доставки збірних вантажів з Європи є актуальним рішенням для багатьох клієнтів. Доставка збірних вантажів в Україну супроводжується митно-брокерським обслуговуванням силами брокерського відділу нашої компанії. У штаті брокерського відділу – понад 10 співробітників із солідним досвідом роботи в даній сфері. Митно-брокерське обслуговування здійснюється в Києві і Львові. Крім цього, наші клієнти можуть використовувати митний склад у Києві. Ми надаємо послуги зберігання і обробки товарів під митним контролем, оформлення товарів з дробленням партій під конкретних одержувачів наших клієнтів (консигнація).

До того ж, співпрацюючи з багатьма контрагентами в Україні, здійснюючи щодня тисячі перевезень і обмінюючись величезною кількістю документації, ми продовжуємо впроваджувати програмні продукти, які дозволяють оперативно і якісно взаємодіяти з клієнтами та партнерами в питаннях надання та обміну необхідною інформацією.

Компанія «Рабен Україна» є однією з небагатьох компаній, яка активно підтримує впровадження електронної ТТН (е-ТТН). Ми маємо в своєму розпорядженні рішення щодо впровадження даного інструменту і віримо, що найближчим часом е-ТТН знайде підтримку на українському ринку. Наші водії мають можливість фіксувати час приймання та здачі товару через електронні носії. Зараз ця опція активно працює в якості оперативного інформування про статус доставок клієнтів через систему MyRaben.

Ми розробляємо для наших клієнтів спеціальні умови по співпрацю, які дозволяють їм суттєво скорочувати свої витрати на логістику. Все більше клієнтів звертаються із запитом передачі логістичної функції повністю на аутсорсинг. Наша компанія готова до таких запитів і відкрита до переговорів.

Фото: прес-служба «Рабен Україна»

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.