Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.
"Кожна бабуся скоро буде маркетплейсом". Засновник маркетплейса Kasta Андрій Логвін про тенденції в е-commerce найближчим часом
Фото: Kasta
Пандемія коронавіруса підштовхнула e-commerce до двократного розвитку. Маркетплейси і інтернет-магазини почали активно розвиватися і залучати нових клієнтів. Однак у 2021 році вже стоїть питання не кількості, а якості нових майданчиків. Як успішно торгувати в e-commerce, що потрібно знати про клієнтів і які зміни відбудуться у цій сфері в найближчі роки, на конференції Promodo Partners розповів засновник і CEO Kasta Андрій Логвин. Retailers публікує конспект його виступу.
Ключові моменти e-commerce майбутнього
Зростання впливу клієнта і зростання його очікувань
Обслуговування клієнта - перше, на чому повинні сконцентруватися компанії. Тільки потім йдуть технології, продакт і IT. Найбільша помилка - набрати IT-фахівців, не знаючи, як правильно застосувати їх знання. Тому для початку потрібно знайти біль клієнта і зрозуміти які інструменти краще і найефективніше можна використати для того, щоб їх вирішити. Просто розмістити товар онлайн уже недостатньо. Клієнту потрібен широкий вибір, дешева і швидка доставка, а також якісний товар, примірка або тест до оплати і швидке повернення грошей. Наприклад, CEO Amazon Джефф Безос говорить про вибір нових проектів наступне: "Ми дивимося на довгострокові очікування клієнта. Мені дуже складно уявити, що людина буде хотіти через 5 років - тому ми надаємо хороший вибір, якісний товар і швидку доставку - у нас ставки на ці три речі ".
Динаміка і очікування клієнта дуже високі. За допомогою соцмереж клієнт розуміє свою владу і все більше хоче впливати на різні речі. Очікування клієнта будуть рости і це буде великим драйвером для розвитку електронної комерції.
Зростання конкуренції
Пандемія прискорила зростання e-commerce у кілька разів. Офлайн-рітейл, хоче він того чи ні, повинен перейти в онлайн, тому що там зараз усе необхідне клієнтові. Це також підштовхнуло до того, що з'являться нові типи маркетплейсів: незабаром ним буде кожна бабуся.
Крім того, не можна не враховувати вплив зовнішніх великих гравців, таких як Joom або Wish або Aliexpress. Продажі останнього в Україні займають серйозну частку локального онлайн-ринку - до 50 000 замовлень на день.
Вплив держави
У 2022 році відбудеться дві великі події. Перше - це обов'язкова видача чеків при продажах в інтернеті. Друге - "Закон про платіжні послуги", який вже прийнятий і вступить в силу з 1 серпня 2022 року, коли позабанківські фінустанови зможуть надавати фінансові послуги. По суті, за допомогою цього закону держава демонополізувала банківську систему.
Що станеться в e-commerce 2.0?
Зростання конкуренції. Боротьба за залучення і утримання клієнта стане дуже конкурентною, а тому зміниться підхід до стратегії побудови доходу компанії. Наприклад, Amazon любить "лякати" всіх роботами і дронами. Насправді, база Amazon - це ціна. Як говорив Безос, "у нас повинна бути завжди краща ціна в порівняльних категоріях". Наприклад, мишка компанії Apple на сайті компанії коштує $99, а на Amazon практично завжди дешевше - $90. Як я з'ясував, Apple працює з компанією Best Buy в США, а Amazon перекуповує у третіх осіб і продає дешевше. У маркетплейса класний бізнес - за $100 доларів купив, а за $90 - продав.
Боротьба екосистем: ключові переваги: через широту продуктів дешево залучати клієнтів + вміння заробляти на додаткових послугах.
Зниження маржі. В Україні невисока конкуренція і немає прибутку. Наприклад, проблема рітейлерів техніки і електроніки - можна порівняти товар, висока конкуренція і кожен відпускає товар по 1% і приходить до того, що покривати відсотки вже не можна.
Маржа почне знижуватися і не зможе перекривати операційні процеси. У багатьох категоріях це вже видно - наприклад, у "парфумерії" - у них дуже агресивне ціноутворення.
Наприклад, у США є зараз зворотний процес виходу онлайн-гравців в офлайн, які використовують свої офлайн-точки для залучення клієнтів, тому що так набагато дешевше.
Конкуренція в умовах екосистеми. Одна компанія, у якій різні послуги - рітейл, фінанси і логістика, має одного клієнта, якому вони пропонують різні речі: банк-рітейл-логістика. В Україні це скоро стане тенденцією, тому що точка заробітку буде зміщуватися з прямого продукту на інші продукти.
Скоро самі маркетплейси підуть в екосистеми. Зараз з'явилася можливість direct to consumer (безпосередньо покупцеві). Раніше над дистрибуцією товарів доводилося працювати довше - треба було домовитися з мережами. Зараз якщо ти знаєш, чим крутий і що можеш запропонувати клієнту, то соцмережі дають дуже короткий крок до нього. Наприклад, Kasta дуже довго і стійко робила свою екосистему, яка складається з декількох складових - у інтернет-магазину є своя кур'єрська служба, склади, платформа, фінансові сервіси, які входять в одну програму, де клієнти отримують цю цінність.
Вплив держави. Можливість створювати альянси, розвивати фінансові, логістичні послуги без банків. Найближчим часом ми побачимо кілька таких альянсів, які змінять продукт в Україні, який можна буде купити у розстрочку.
Переможе клієнт. Більше асортименту буде в онлайні, товар буде дешевше, тому що буде рости конкуренція. Онлайн додав масу розваг, у тому числі, гейміфікацію.
Записав: Олександр Шаріпов