Порушення прав споживачів і, можливо, зниження виплат податків. Юристи коментують ситуацію з продажем "Фокстрот" і Comfy програмного продукту (не обкладається ПДВ)

02.02.2021
2991

Фото: Tingey Injury Law Firm / /unsplash.com

В кінці січня ми розповіли вам про випадки, коли споживачі при купівлі товару в Comfy і "Фокстрот" за ціною полки пізніше виявляли в чеку, що вона розбита на дві позиції - сам товар і деякі програмні продукти, які не обкладаються ПДВ. Зокрема, мова йде про мобільний додатк Comfy і код доступу до преміум підписки рецептів від "Фокстрот". Повернути ці продукти окремо від товару не можна, уточнили в call-центрах мереж.

При цьому, за твердженнями користувачів, при купівлі товару ніхто із співробітників магазинів не попереджав, що в декларовану вартість товару насправді входить ціна товару і якогось додаткового продукту. Деякі з них висловлювали припущення, що крім введення споживача в оману, компанії через таку схему можуть знижувати виплати податків. В Comfy заявили, що компанія дотримується вимог чинного законодавства і платить всі податки в повному розмірі. В "Фокстрот" на запит Retailers не відповіли.

Ми звернулися до юристів, щоб вони прокоментували ці випадки.


 

 

Рітейлери. Згідно із законодавством з 1 січня 2013 року до 1 січня 2023 року від оподаткування податком на додану вартість (ПДВ) звільняються операції з постачання програмної продукції (ПП), а також операції з програмною продукцією, плата за які не вважається роялті. Простіше кажучи, в Україні тимчасово продаж ПП не обкладається ПДВ.

Відповідно, якщо товар розбити на кілька категорій і продавати, окрім товару, ще і ПП, то податкове зобов'язання продавця зменшиться пропорційно тій сумі, яка була оплачена за ПП. З огляду на те, що покупець все одно платить повну суму, якась частина грошей замість того, щоб йти в державний бюджет, залишається на балансі продавця.

Покупці. Є порушення прав споживачів. Відповідно до закону "Про захист прав споживачів" (ч.1 ст. 15), споживач має право на одержання необхідної, доступної, достовірної та своєчасної інформації про продукцію, що забезпечує можливість для свідомого і компетентного вибору. Інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги). Відповідно, таке право споживача порушується, оскільки він нічого не знає про додатковий ПП, який купує.

Також продавець повинен обов'язково зазначати ціну кожної одиниці такої продукції (ч.3 ст.15). Написи щодо ціни повинні бути чіткими і простими для розуміння. Ціна продукції повинна включати в себе всі податки та неподаткові обов'язкові платежі, які відповідно до законодавства сплачуються споживачем під час придбання відповідної продукції.

У разі, якщо за одну ціну пропонується кілька товарів або при продажу одного товару другий можна купити зі знижкою, про це продавець також повинен розповісти покупцеві і в разі пропозиції кількох товарів, робіт або послуг за однією ціною - ціни таких товарів, робіт або послуг окремо. В реальності ж, як правило, товар, що купується не відноситься до однієї категорії з ПП, що продається разом з таким товаром. А це означає, що споживачеві продавець повинен заздалегідь сказати про те, що продається також ПП і озвучити ціну на нього. Тому тут також відбувається явне порушення права споживача на інформацію.

Повернення програмного продукту. Подібні ситуації не завжди надаються гучного розголосу, оскільки, здавалося б, для покупця наявність таких додаткових позицій не несе ніяких ризиків.

Але це рівно до того моменту, поки покупцеві не знадобиться повернути товар і отримати за нього гроші. Одна справа, коли ПП, що поставляється з товаром, безпосередньо пов'язан з цим товаром і не може існувати окремо від нього. З таким поверненням проблем не виникне. Але зовсім інша - коли під виглядом ПП продається послуга (підтримка, інформаційна програма), яка не підлягає поверненню, так як фактично вже була надана.

Звичайно, великі мережі магазинів проведуть повернення повної вартості, щоб не заплямувати свою репутацію. Але чисто технічно при другому варіанті розвитку подій у продавця виникнуть законні підстави відшкодувати тільки вартість придбаного товару, не відшкодовуючи при цьому вартість наданої послуги.

Що робити покупцеві. Для найкращого захисту своїх прав, якщо ви виявили у чеку подібний ПП, слід звернутися до продавця з вимогою видати чек з правильною інформацією.

У разі, якщо було відмовлено в поверненні повної вартості разом з ПП, єдине правильне рішення - звернення до суду для захисту своїх законних прав. Окремо варто звернути увагу на те, що відповідно до ч. 3 ст. 22 закону "Про захист прав споживачів", споживачі звільняються від сплати судового збору за позовами, що пов'язані з порушенням їх прав. Це означає, що звернення до суду з подібним позовом звільнить споживача від додаткових витрат. Але, в той же час, забере багато часу і сил.

 

Рітейлери. Розбивку продавцями в чеку вартості товару на дві частини: (фактична вартість товару і вартість якогось програмного додатка) дійсно можна пояснити спробами оптимізувати оподаткування.

Споживач. Такі дії рітейлерів є неправомірними, якщо покупець про це не поінформований і не давав згоди на покупку такого програмного забезпечення.

Відповідно до закону "Про захист прав споживачів" (ст.15), інформація повинна бути надана споживачеві до придбання ним товару чи замовлення роботи (послуги). Тобто споживач має право отримати повну інформацію про властивості і вартість товарів і послуг ще до покупки, до переходу до нього права власності на товар.

Якщо покупець помітив, що на касі йому пробили товар не за тією ціною, яка вказана на вітрині, він повинен повідомити про це продавця та вимагати пробити товар за ціною, яка вказана на вітрині, сайті або рекламі.

Відповідно до Господарського кодексу (ч.1 і 3 ст. 700) споживач має право вимагати відшкодування збитків, завданих необґрунтованим ухиленням від укладення договору. А якщо договір укладено - в розумний строк відмовитися від договору, вимагати повернення сплаченої за товар грошової суми і відшкодування збитків, а також моральної шкоди.

Повернення товару. Споживач має право на обмін товару належної якості протягом чотирнадцяти днів, не рахуючи дня покупки, якщо триваліший строк не оголошений продавцем.

Але варто зазначити, що встановлення подібного програмного обслуговування за своєю правовою природою є послугою. Повернення коштів за таку послугу можливо лише, якщо вона надана неякісно. У той час як повернення коштів за товар можливий і при його належній якості.

Якщо у вашому чеку вартість товару навмисно розбили і включили якесь програмне забезпечення, свої інтереси можна захистити в судовому порядку.

Автор: Олександр Шаріпов

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.