Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.
"Нестерпна легкість" доставки в місті або чому логістика - це новий рітейл
Алексей Хворостенко, основатель сервиса доставки грузовыми велосипедами CargoCult. Фото: Анастасия Рожинская
Урбанізація, бум ринку електронної комерції, зростання очікувань клієнтів будуть призводити до транспортних затримок і значного збільшення вартості доставки останньої милі в місті. Бізнес буде вимушений шукати альтернативи. Про це засновник сервісу доставки вантажними велосипедами CargoCult Олексій Хворостенко розповів під час ОmniForum 2020 року, який організував Retailers.
«Доставка останньої милі» - це остання частина шляху товару до споживача. Саме на цьому етапі компанії несуть найбільшу частину витрат. У світі без інтернет-магазинів не існувало проблеми доставки останньої милі, тому що ми всі працювали кур'єрами своїх покупок і самостійно доставляли їх до кінцевого пункту призначення, тобто до себе додому.
Поява електронної комерції, як альтернативного способу торгівлі, зробила продавця і покупця надзвичайно близькими один до одного в віртуальному світі. Сучасні логістичні технології дозволяють транспортувати товари по всьому світу за неймовірно низькою ціною і ефективно доставляти все що завгодно на склад за межею міста. Але ось та сама «остання миля» виявляється найважчою і довгою. І ось чому.
Зростання вантажного трафіку в місті
Світ стрімко урбанізується. Міська популяція зростає, а разом з нею збільшується щільність населення в містах. За прогнозами ООН до 2050 року майже 10 млрд людей на планеті житимуть в містах.
Разом зі збільшенням кількості людей, зростає і обсяг товарів, які рухаються містами. Сучасне місто - це транспортно-інформаційний вузол, а швидкість і інтенсивність процесів досягають свого піку в діловому центрі. Великі міста страждають від перевантаження транспортної системи, що призводить до заторів і затримок. Додайте до існуючого трафіку людей все зростаючий обсяг товарів, які доставляються його жителям автомобілями.
За різними оцінками третину трафіку в місті припадає на вантажний автотранспорт. Ринок електронної комерції зростає. За даними ipost приріст ринку доставки в Україну в 2020 році складе 30%. На локальну доставку всередині міст припадає близько 17 млн посилок. Це означає, що в містах буде ставати все більше автомобілів і жителям доведеться стояти в заторах разом зі своїми посилками.
Зручність доставки - вимога клієнтів
Крім урбанізації, зростання трафіку, є ще один важливий фактор - зростання очікувань клієнтів. За даними опитування Euromonitor 70% споживачів бажають, щоб доставка була безкоштовною. Також вони хочуть не платити за повернення, здійснювати трекінг своїх замовлень і вибирати зручний час отримання.
Лідери ринку електронної торгівлі та доставки вже привчили клієнтів отримувати свої замовлення швидко і в більшості випадків безкоштовно. Тому споживачі очікують порівнянного рівня сервісу від всіх інших гравців. Витрати по забезпеченню «безкоштовної доставки» лягають на продавця і перевізника, «зашиваються» у вартість покупок. Якщо вам треба доставити багато товарів низької вартості, то виникає «проблема останньої милі», коли для відправника «безкоштовна доставка» вже не є рентабельною.
Подорожчання «останньої милі»
За даними Business Insider вартість доставки «останньої милі» досягає 53% від усіх логістичних витрат. Крім того, що це найдорожча частина доставки, вона ще й найбільш трудомістка.
У той час як витрати на весь процес виробництва і продажу продовжують стрімко знижуватися, вартість доставки останньої милі зростає і буде зростати в майбутньому. Клієнти будуть вимагати ще швидшу і прогнозовану доставку. Покупців, товарів, і автомобілів буде стає все більше. Все це призведе до погіршення трафіку і до експоненціального зростання вартості доставки останньої милі. У цій ситуації бізнес буде змушений шукати альтернативні методи доставки. Це і виклик, і можливість для розвитку і впровадження інновацій.
Міні-хаби, власні точки видачі та електро-транспорт
Саме тому, що доставка останньої милі дорожчає, багато інтернет-магазини відкривають свої офлайн-точки видачі. З іншого боку, роздрібні мережі вже переробляють свої магазини під dark store - міні-склади для обробки і видачі інтернет-замовлень. Також в межах міста будуть з'являтися міні-хаби - склади з інтернет-замовленнями з мінімальним терміном зберігання.
Доставка в містах повинна стати швидкої, безпечною, екологічної та майже непомітною. Зараз практично 100% товарів в наших містах доставляються автомобілями. У розвинених країнах все більш популярними стають легкі вантажні електричні транспортні засоби. Ми стоїмо на порозі буму легкого електротранспорту: моноколеса, гіроборди, самокати, мопеди, велосипеди вже використовуються людьми для власного переміщення. Наступним кроком буде їх використання для перевезення вантажів.
Уже сьогодні на ринку доставки готової їжі, яка вимагає максимальної швидкості від моменту розміщення замовлення до його видачі, працюють кур'єри на велосипедах і мопедах. Велосипедист з рюкзаком - це тільки перший рівень мобільності кур'єрів. Бізнес вже сьогодні може використовувати вантажні електровелосипеди на двох або трьох колесах. Такий транспорт може «взяти на борт» до 100 кілограм за одну поїздку. Вантажні електромопеди здатні переміщати до 500 кг вантажів. Електричні міні-фургони на трьох або чотирьох колесах можуть перевозити до 750 кг.
За даними дослідження CYCLE 25% всіх вантажів у місті можна переміщати на вантажному електротранспорті. Головна перевага такого виду транспорту в порівнянні з автомобільним в тому, що він швидше. Він не стоїть у заторах з автомобілями і у нього немає проблем з паркуванням. Зараз, центральні вулиці міста забиті автомобілями і якщо ви робите доставку на автомобілі, то не можете прогнозувати час доставки свого клієнта, тому що просто його не знаєте.
Вантажний електротранспорт доставляє на 25-50% швидше в порівнянні з автомобілем і час доставки можна точно прогнозувати.
Все більше клієнтів звертають увагу на питання екології і прагнуть купувати у тих брендів, які піклуються про навколишнє середовище. У електротранспорту немає витрат на пальне, він не продукує вихлопні гази, а, значить, є більш екологічним способом доставки.
Логістика - це новий ритейл
Якісна «доставка останньої милі» - ключ до задоволення споживача. Єдине місце фізичного контакту продавця і покупця в реальному світі - це передача товару. Покращення сервісу останньої милі створює величезну конкурентну перевагу. Також поступово змінюються цивілізаційні цінності і пріоритети міського жителя: в якому місці ми живемо, яким повітрям дихаємо, як виробляємо товари, які споживаємо, як переміщаємося самі і як транспортуються наші покупки.
Швидкість, своєчасність, прогнозованість, клієнтоорієнтованість і екологічність - такі вимоги клієнтів будуть визначати ринок доставки останньої милі.