Власні поштомати розвивають також "Епіцентр" і Rozetka. А 14 жовтня 2025-го "Укрпошта" оголосила про запуск власної мережі – перші 100 поштоматів планують встановити до кінця року в Києві та Одесі.
Чому ритейлери інвестують у власну логістику?
Тренд на доставку в поштомати зростає у світі й лише прискорюватиметься, каже директор департаменту поштоматів "Нової пошти" Артур Куделін.
"Клієнти можуть швидко забирати посилки без очікування кур’єра, для бізнесу це зменшення витрат і швидке обслуговування", – говорить він.
"Нова пошта" має вже понад 30 000 поштоматів, до кінця року інвестиції в їх розвиток сягнуть 1 млрд грн. Серед переваг пристроїв Куделін називає цілодобову роботу й автономність. За його словами, більшість пристроїв працює на батареях або сонячних панелях і не потребує щоденного технічного обслуговування.
Коли бізнес спирається лише на зовнішніх логістичних партнерів, будь-який збій може вплинути на репутацію, каже директор з розвитку поштоматів мережі "Епіцентр" Тарас Герега.
"Поштомати – це ще й маркетинговий інструмент, підвищує впізнаваність бренду в публічному просторі", – додає він.
Менше ніж за два роки кількість поштоматів "Епіцентр" зросла до понад 1600 точок, свідчать дані на сайті ритейлера.
Інвестиція в "останню милю"
У перший етап проєкту Makeup інвестував понад 2 млн грн – всього відкрили 20 поштоматів у столиці. Вартість одного – 100 000 грн.
За словами Кузнєцової, собівартість одного поштомату включає розробку, виробництво, програмне забезпечення та логістичну інтеграцію.
Важливо, щоб комірки були заповнені – якщо більшість секцій порожні, витрати перевищують доходи, зазначає Герега.
"У довгостроковій перспективі їх впровадження формує передбачувану модель собівартості "останньої милі"", – додає він.
Зростання їхньої кількості і тривалість експлуатації знижують собівартість вже протягом перших трьох років, каже Куделін. Щоб мережа почала приносити масштабну ефективність і звичку для клієнта, критично важлива щільність, пояснює він.
"Нова пошта" планує досягти оптимальної собівартості у 2026 році.
Makeup vs Eva
Поштомати мають дати Makeup ще одну перевагу – підсилити компанію у зростаючій конкуренції в e-commerce з найбільшою дрогері-мережею Eva. Офлайн-ритейлер запустив маркетплейс у 2024-му і досяг 33 млн відвідувань за перші шість місяців 2025-го, за даними Elit-Web. Для порівняння, у Makeup 44 млн відвідувань за аналогічний період.
"Eva.ua значно зміцнила свої позиції і поступово наближається до рівня продажів Makeup у сегменті beauty", – каже директорка департаменту електронної комерції мережі магазинів Eva та Eva.ua Олена Аннєнко.
Мета компанії – стати номером один в сегменті beauty e-commerce в Україні, додає вона.
Eva вже має власну логістику. У компанії – понад 1100 точок видачі інтернет-замовлень. Власна курʼєрська доставка Eva функціонує в Києві, Дніпрі, Львові, Одесі та Харкові.
Загалом 72% всіх замовлень Eva доставляє власним ресурсом. "За девʼять місяців 2025 року частка e-commerce у виторгу мережі склала понад 15%. Рухаємося до 20%", – додає Аннєнко.
Makeup планує розширити мережу поштоматів по всій Україні протягом 2025-2026 років. У пріоритеті – обласні центри та великі міста, де зосереджена активна аудиторія ритейлера, зазначає Кузнєцова.