Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.
Як ритейлерам підготуватися до епохи Metaverse та VR
Фото: TechnoPixel
10 років тому нікому б і на думку не спало, що новий період в історії діджиталу буде пов'язаний з віртуальною реальністю. VR вважався провальним експериментом із дев'яностих, до якого нікому нема діла. Сьогодні все інакше. Віра у віртуальне настільки сильна, що засновник Facebook Марк Цукерберг перейменував свій холдинг на Meta й оголосив про створення "метаверсу" (Metaverse). Це справжня мережа майбутнього, яка об'єднує потенціал соцмереж, звичного інтернету і віртуальної реальності. У колонці для Retailers засновник та CEO компанії WEZOM Сергій Гузенко, розповідає, які зміни чекають ритейл завдяки цим технологіям.
Треба визнати, що основи Metaverse міцніють на наших очах. Під час пандемії ми бачили, як зірки першої величини проводять концерти у грі Fortnite (серед них Тревіс Скотт, Аріана Гранде, Kaskade), а модні бренди влаштовували покази нової колекції на стримінговій платформі Twitch.
Івент з Аріаною Гранде у Fortnite
Водночас платформи на кшталт Decentraland і Somnium Space будують віртуальні екосистеми та продають цифрову "нерухомість" на блокчейні. І це не схоже на гру — інвестори та великі бренди прагнуть закріпити за собою право на ділянку землі у кіберпросторі (йдеться про угоди на мільйони доларів).
Фактично засади Metaverse почали розвиватися задовго до того, як Марк Цукерберг вперше застосував це слово публічно. Зараз багато говорять про "метаверс" давно відомих соціальних ігор на кшталт Second Life та Roblox. Свої плани у цьому напрямі озвучують і Netflix, і Amazon. Схоже, у найближчому майбутньому інтернет стане ще "відчутнішим". Гіганти BigTech намагатимуться “осідлати” цей тренд і встановити нові правила для всієї мережі, отже і для всієї світової економіки. Як усі ці глобальні зміни позначаться на ритейлі?
Pexels
Навіщо потрібен Metaverse
Наразі можна стверджувати, що метаверс – основне слово 2021 року. Навіть дивно: ніхто поки що не розуміє, що це. Ймовірно, навіть сам Марк Цукерберг не має цілісного уявлення про те, як це працюватиме. В осінньому інтерв'ю The Verge він описав метавсесвіт як "фізично відчутний інтернет", у якому користувач буквально зможе перебувати за допомогою VR-гарнітури та іншої периферії.
Навіщо користувачеві занурюватися у метавсесвіт? За його залучення відповідатимуть сильна соціальна складова та нові форми цифрової економіки, заснованої на блокчейні. Очевидно, що на побудову нового інтернету не вистачить навіть капіталів і технологій Facebook-Meta. Якщо "метаверс" і буде створено, то це, ймовірно, стане спільною справою всієї цифрової індустрії.
Ентузіасти вже говорять про прихід нового розділу цифрової історії – WEB 3.0. Це вже не просто інтернет, а друга реальність, де можна працювати, спілкуватися та розважатися. Уявіть, що завдяки VR-гарнітурі ваш дзвінок у Zoom відчуватиметься майже так само явно, як жива зустріч у конференц-румі.
VR та метавсесвіти у продажах
Ще декілька років тому VR-гарнітури були дорогими і не дуже зручними іграшками, цікавими лише вузькому колу геймерів. Сьогодні все швидко змінюється, віртуальна реальність довела свою корисність в освіті, виробництві і навіть у торгівлі. Самі гарнітури стали набагато досконалішими, і попит на них стрімко зростає. На тлі локдаунів останніх років продаж VR-окулярів збільшився на 350%. Згідно з прогнозом Statista, у найближчі три роки в одних лише США ринок VR збільшиться більш ніж удвічі, перевищивши позначку у $12 млрд.
Світові гіганти ритейлу давно звернули увагу на потенціал VR та AR – це ідеальний інструмент для рішень try-before-you-buy. IKEA кілька років тому запустила застосунок із доповненою реальністю, що дає можливість користувачеві "вписати" у свій інтер'єр нові меблі та оцінити результат (нещодавно запуск такого інструменту анонсував український "Епіцентр").
Завдяки доповненій та віртуальній реальності аналогічним чином ритейлери реалізують примірку одягу та косметики – такі рішення є у L'Oréal, Maybelline, Gucci та інших. eBay та Myer побудували за допомогою VR повноцінний віртуальний магазин, де покупець може вивчити 3D-моделі продукції.
Audi завдяки доповненій реальності розробила наочний конфігуратор автомобілів. А у Volvo створили віртуальну симуляцію, що дозволяє клієнту опинитися за кермом кросовера XC90. Для цього не потрібна навіть VR-гарнітура, достатньо встановити на смартфон додаток та зібрати найпростіші картонні окуляри.
Сьогодні інструменти VR працюють у ритейлі як сигнали для привернення уваги. Вони дарують клієнтам незвичайний досвід, який за замовчанням переважить в очах покупця будь-яку рекламу. І зрозуміло, дуже сприяють конверсії та впізнаваності бренду.
Одночасно ритейлери освоюють метаверс з іншого боку – через приватизацію віртуального простору та блокчейн. 2021 року світ пережив бурхливу хвилю NFT-хайпу — здавалося, кожен бренд прагнув випустити власні токени або придбати цифрову нерухомість. Coca-Cola та Adidas успішно запустили власні набори NFT і непогано на цьому заробили, а Nike заявив про плани створити власний метавсесвіт і купив NFT-студію RTFKT, яка випускає "цифрові кросівки". Минулої осені інвестор Tokens.com викупив віртуальну земельну ділянку на платформі Decentraland за рекордні $2,4 млн. Простір належить блоку Fashion Street і використовуватиметься "для модних показів та продажу віртуального одягу".
NFT-кросівки від RFTKD
Усе це свідчить про одне: віртуальна реальність затребувана як серед аудиторії, так і серед ритейлерів. Вже за кілька років VR “метаверс” у тому чи іншому вигляді може стати важливим елементом омніканального продажу. При цьому він буде максимально схожий на гру, тож буде затребуваним. У віртуальній реальності можна провести тест-драйв нового авто, а можна відвідати цифрову симуляцію квартири у ще незбудованому будинку. Знайдуться, напевно, й ті, хто купуватиме NFT-токени таких квартир, обставлятиме їх віртуальними меблями і проводитиме там VR-вечірки.
Так, звучить усе це як романтичні фантазії IT-оптимістів, але технології та ринки змінюються дуже швидко. В ігри з NFT та віртуальною реальністю сьогодні активно втягуються й українські ритейлери. Ті, хто навчиться працювати з цими інструментами сьогодні, завтра можуть стати лідерами на нових ринках.
Майбутнє ритейлу
Як працюватиме ритейл у світі, де VR стане повсюдним, а межа між реальним та віртуальним зітреться остаточно? Відхід людей у метавсесвіт змусить ритейлерів цілком переглянути роботу маркетологів.
З одного боку, здивувати користувача та залучити його у продаж стане складніше. Недостатньо просто відтворити модель продукту за допомогою VR: на перше місце вийде гейміфікація, інтерактивний спосіб розважити користувача, одночасно показавши продукт. Може статися так, що найкращими продавцями завтра стануть геймдизайнери. Їхнє завдання полягатиме у тому, щоб забезпечити покупцеві яскраві емоції та пов'язати їх із продуктом бренду.
З іншого боку, занурення у Metaverse може дати і зворотний результат: у цифровому світі аудиторія підвищить попит на пряме людське спілкування, особливо з огляду на “живий” потенціал VR-технологій. У такому середовищі ще більше цінуватимуться фахівці з комунікацій, інфлюенсери, навіть звичайні продавці-консультанти — усі, хто може виявляти емпатію і достукатися до окремого споживача.
Pixabay
При цьому може змінитися характер економіки — цифрові цінності починають змішуватися з фізичними. Підйом NFT вже породив цілу цифрову економіку, у якій обертаються сотні мільйонів доларів, і бренди не хочуть залишатися осторонь. Скажімо, L'Oréal випустив лінію "віртуальної косметики", а Gucci почав продавати віртуальний одяг. Завтра продаж захищених блокчейном брендових цифрових речей може стати солідним бізнесом.
Усе це може бути реальністю вже у найближчі 10 років. Скажете — фантастика? Адже всього 20 років тому ніхто не міг уявити світ смартфонів і повсюдного доступу до мережі.
Як ритейлерам підготуватися до нової ери? Якщо весь світ рухається у "матрицю", роздрібна торгівля має йти за ним. Уже зараз важливо формувати нові стратегії, придивлятися до ключових технологій, вирощувати потрібних спеціалістів, обирати надійних партнерів з експертизою у комплексній діджиталізації, технологіях AR та VR. Інакше ритейлер ризикує відстати від конкурентів у новій ніші і надовго “зависнути” десь на шляху між реальним та віртуальним – це буде місце без споживачів та перспектив.