Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.
CBRE: орендні ставки в ТРЦ Києва зменшилися на 30-55% в порівнянні з довоєнним рівнем
Фото: Unsplash
У 2022 році середня вакантність в торгових центрах столиці збільшилася на 10%, а орендні ставки зменшилися на 30-50%. Про це свідчать дані дослідження CBRE
- У 2022 ринок торгової нерухомості Києва не поповнився новими брендами, оскільки більшість ритейлерів зосередилися на існуючих магазинах, закрили неприбуткові локації або переоцінили свої потреби в площах. Турецький ритейлер одягу Fiba Retail закрив свої франчайзингові магазини Marks&Spencer і GAP, а чотири російські бренди (Gloria Jeans, BeFree, O'STIN, oodji) залишили ринок.
- Починаючи з квітня 2022 року, поступово відкривали свої локації такі ритейлери, як Mango, LPP Group (Reserved, House, Cropp, Sinsay, Mohito), Adidas, Decathlon. Однак інші міжнародні гравці, такі як іспанська Inditex Group (Zara, Bershka, Stradivarius, Pull & Bear, Massimo Dutti, Oysho, Zara Home), шведські H&M та IKEA (магазини та пункти доставки), німецька New Yorker тимчасово призупинили свою діяльність в Україні. Тимчасове закриття цих якірних магазинів вплинуло на відвідування торгових центрів, оскільки міжнародні магазини модного одягу створюють значну частину відвідувачів. Таким чином, модний сегмент найбільше постраждав від скорочення споживчого попиту, оскільки клієнти затягнули паски та скоротили витрати на модні товари.
- У 2022 році середня вакантність на ринку зросла до 17% (+10 п.п. р/р), оскільки падіння попиту на товари не першої необхідності призвело до закриття цілого ряду магазинів. Крім того, тимчасове закриття магазинів міжнародними гравцями негативно вплинуло на діяльність торговельних центрів, зокрема через те, що орендовані ними площі залишалися "замороженими".
- Малі та середні торгові центри почувалися краще завдяки вигідному розташуванню в житлових районах та пулу орендарів, орієнтованому на товари повсякденного попиту. У той час, як великі торгові центри зіткнулися з труднощами через низьку ефективність у своїх двох основних складових: тимчасове закриття магазинів міжнародних ритейлерів модного сегменту та зниження популярності сегменту розваг.
- Упродовж 2022 року рівень орендних ставок коливався залежно від локації, типу торговельного центру та рівня заповнюваності. Умови оренди значною мірою залежали від індивідуальних домовленостей між орендарем і орендодавцем, зосереджуючись на короткостроковій оренді та знижках на оренду в діапазоні від 30% від довоєнного рівня або орендної плати, лише як відсотку від роздрібного товарообігу орендаря. Проте до кінця року ринок дещо стабілізувався, оскільки населення міста наблизилося до довоєнного рівня.
- Орендна ставка на найкращі торгові приміщення (включаючи відсоток від роздрібного товарообігу) коливалася в діапазоні $35-$60/кв.м/міс (-30% в середньому з поч. року) для типової торговельної галереї площею 100-200 кв.м, а базові ставки на інші торгові приміщення варіювалися в діапазоні $14-$29/кв.м/міс (-55% в середньому з поч. року).
читайте також
Під Луцьком відкрився новий ТЦ Baobab
30.03.2023