Як Кшиштоф Байолек розвиває Answear.com

12.04.2024
1053

Фото: 24tv.ua

Платформа взуття, одягу та аксесуарів Answear.com Кшиштофа Байолека зростає у Польщі швидше, ніж лідери ринку, а вихід на іноземні ринки приносить бажані результати. Його мережа фізичних магазинів Medicine, яка працює навіть зараз в Україні, щорічно збільшує доходи на понад €20 млн. Forbes дізнався більше про ветерана e-commerce Польщі


У 2008-му польський LPP, зараз найбільший ритейлер одягу в Східній Європі, заплатив Кшиштофу Байолеку, його брату Аркадіушу і Яну Пільхам майже €94 млн за їхню компанію Artman, якій належали бренди House і Mohito. Байолеку, який заснував компанію у 1990-х, тоді дісталося трохи більше як €28 млн. Але світ одягу він не полишив.

Сьогодні Кшиштофу Байолеку належить інтернет-магазин одягу та аксесуарів Answear.com, який котирується на Варшавській фондовій біржі і який оцінюють у €140,8 млн. Він разом із братом створив цю платформу з нуля 14 років тому. Їм належить більш ніж половина акцій Answear.com, і продавати це дітище Кшиштоф не збирається. Навпаки, із синами розширює родинний бізнес.

Торік компанія Answear.com SA придбала Fashion Trends Group, якій належали дві платформи: SneakerStudio, що пропонує «вуличний одяг» для покоління Z, і PRM, люксові бренди. Кшиштоф Байолек об’єднав їх в одну платформу (PRM.com) і вивів її на всі ринки, де працює Answear.com, а це 12 країн. Все для того, щоб зайти у ті сегменти, в яких основного бренду ще не було.

Іноземні ринки Answear.com

Польща є основним ринком для Answear.com, із нього компанія отримує близько 20% своїх доходів. На другому місці – Україна, на яку припадає приблизно така ж частка доходу. Війна зовсім не мала негативного впливу на бізнес компанії, а навіть дещо покращила його. Вихід російських платформ з українського ринку та обмеження роботи традиційних ритейлерів створили прогалини в місцевій торгівлі, які Answear.com спритно заповнила, швидко компенсувавши початкові втрати. 

А от грудневі блокади на польсько-українському кордоні були більшою проблемою, оскільки вони призвели до затримки постачань і навіть скасування замовлень – часто великих, як-то на Чорну п’ятницю та свята.

Інші іноземні ринки компанії приносять не більше 10% доходів кожен, а більшість із них уже є прибутковими (Чехія, Словаччина, Румунія, Болгарія, Угорщина, Словенія, Хорватія). Ринки, де в Answear.com найменша присутність (Кіпр, Греція, Італія), наближаються до точки беззбитковості. 

Особливо приємні новини з Італії: там компанія працює з минулого року, а країна вже входить до трійки європейських ринків із найбільшими продажами (разом із Великою Британією та Німеччиною).

«Коли ми досягнемо беззбитковості на всіх нових ринках, плануємо виходити на наступні. Це станеться протягом року-двох», – говорить Байолек.

Польський модний ринок і конкуренти

У 2022 році на одяг, взуття та аксесуари поляки витратили €12,44 млрд, 22% яких – це онлайн-покупки, повідомляє Польське агентство розвитку підприємництва. Аналітики порталу fashionbiznes.pl прогнозують на 2023 рік зростання таких витрат до €15,25 млрд. Точних галузевих даних немає, але частку Answear.com можна оцінити лише в кілька відсотків.

«Цей ринок дуже фрагментований. Є такі лідери, як німецька Zalando або Allegro, а інші гравці мають невеликі частки, – каже Байолек і зазначає, що така ситуація дає простір для розвитку. – Мене дуже тішить, що в останні роки ми зберігаємо рівень рентабельності EBITDA на рівні 5–6%. Це середній показник для ринку, але в порівнянні з масштабами зростання виторгу, досить непогано», – оцінює він.

У звіті PayU, який визначав видимість інтернет-магазинів одягу в Польщі, беззаперечним лідером є Zalando, на другому місці Eobuwie (з Modivo Group, що належить CCC), а на третьому Adidas. Kantar Brand визначив світову пʼятірку онлайн-магазинів: Nike, Adidas, Chanel, Zara та Asos. У звіті агентства Ahrefs, яке аналізує відвідуваність онлайн-магазинів у Польщі, Answear далеко позаду світових конкурентів.

У той час як Zalando, лідер європейського ринку, минулого року фіксувала невеликий спад продажів, в Answear.com цей показник виріс майже на 30% проти 2022 року, досягнувши €305,16 млн.

Середньорічний темп зростання доходів Answear.com з 2020 року сягає майже 50% і є набагато кращим, ніж у її головних світових конкурентів, таких як німецька Zalando, шведська Boozt чи британська Asos. Джерело успіху криється в стратегії «ощадливого менеджменту», яка використовується у всіх сферах управління компанією.

Answear.com вийшла на біржу на початку 2021 року. Спочатку ціна значно зросла, потім сильно впала, і зараз акції інтернет-магазину коштують приблизно на 20% більше, ніж під час IPO. Родині Байолеків належать 58% акцій компанії. Ще 24% тримає фонд MCI Private Ventures FIZ, і цю частку нині (станом на середину березня) оцінюють у €4,28 млн, але фонд заявив, що планує вивести свої інвестиції до 2025-го. Байолек не планує купувати акції у MCI.

Мережа магазинів Medicine 

Кшиштоф Байолек працює не лише в e-commerce. У 2011 році разом із братом запустив мережу фізичних магазинів Medicine на базі придбаного бренду Reporter, який занепадав. Байолек, мабуть, прив’язаний до цієї справи, яка залишається повністю приватною, навіть більше, ніж до Answear.com. Він описує це як «сімейний бізнес, долю якого буде вирішувати наступне покоління». А справа ця прибуткова. 

Засновник не хоче говорити про фінансові результати, але згідно з даними агентства D&B за 2022 рік (останні доступні дані про BRANDBQ, власника бренду Medicine), доходи мережі досягли €95,77 млн, EBITDA – €10,09 млн, а чистий прибуток – €5,16 млн. Останні два роки доходи росли приблизно на понад €23,47 млн щорічно (у 2020-му ринок обвалився через локдаун).

Магазини Medicine також допомагають бізнесу Answear.com: вони слугують пунктами видачі й повернення замовлень. Можна поміряти одяг чи взуття, що знижує рівень повернення покупок. 

У мережі майже 110 магазинів у Польщі та півтора десятка за кордоном, наприклад у Чехії, Словаччині та Україні. З Росії Medicine пішла, а в Румунію та Угорщину планує зайти. У більш віддалених країнах, таких як Казахстан, Грузія та Азербайджан, теж можна побачити вивіски магазинів Medicine.

Кілька років тому Кшиштоф Байолек сказав, що потенціал розвитку Medicine – це 130 локацій у Польщі та приблизно €93,89 млн доходу. Після досягнення цих цілей підприємець задумається про наступний бренд.

«Я знаю свій ринок і бачу тут ще багато можливостей. Мені подобається вести бізнес, створювати стратегії, розвивати бренди, але я не відхрещуюсь і від інших галузей, якщо випаде нагода, – розповідає про свої плани Байолек.

Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.