Тривалі суди не пішли їм на користь. Щоб вийти з суперечки, співвласниця компанії «Атамі» – франчайзі Usupso в Україні – Маріанна Самсонова створила новий бренд азійських товарів O!Some і почала ребрендинг українських магазинів Usupso. Станом на 10 жовтня вивіску змінили вже 12 з 30 точок мережі, вартість цієї процедури для кожного магазину – до 250 000 грн, каже Самсонова.
Що призвело до протистояння між двома азійськими брендами і як вони прогледіли появу потужного місцевого гравця?
Пригоди азійських тигрів в Україні
Дизайнерський бренд Miniso у 2013 році заснували японський дизайнер Міяке Джунья та китайський підприємець Є Гофу. За перші пʼять років роботи вони відкрили понад 2000 магазинів у 60 країнах, розповідав NV генеральний менеджер по Україні Miniso Джек Ши. Бренд зайшов в Україну у 2017-му, заснувавши власну дочірню компанію, і збирався за три роки відкрити 80-100 магазинів, казав генеральний директор Miniso Ukraine Джек Ши.
Як працює Miniso?
Miniso працює за правилами трьох Low – Low cost (роздрібна ціна нижча, ніж у конкурентів), Low profit (за рахунок маленької націнки франчайзі можуть прогнозувати регулярний приріст продажів) і Low price (низька собівартість товарів за рахунок великих обсягів виробництва). Miniso розвивається за рахунок власних магазинів і продажу франшиз партнерам-інвесторам у регіонах, її акцій котуються на Нью-Йоркській фондовій біржі. Ринкова капіталізація Miniso Group складає $8,2 млрд. Наразі під вивіскою Miniso працюють понад 5500 магазинів у більш ніж 100 країнах світу
Франшизу Usupso в Україні у 2018 році викупила компанія «Атамі», яка належить Аллі Гайдук, Марії Філімоновій та Маріанні Самсоновій. Магазини «Атамі» та партнерів субфранчайзі під вивіскою Usupso згодом відкрилися у Вінниці, Одесі, Львові, Києві, Дніпрі, Харкові, Чорноморську та Полтаві.
Про те, що Usupso заходить в Україну, Miniso знали з 2018-го, – розповідала Самсонова RAU. Саме тоді вона познайомилася з Джеком Ши і представниками компанії в Україні. Перший час азійські мережі не заважали одна одній. «Все змінилося після того, як ми викупили в Києві п’ять магазинів, що належали раніше Miniso», – говорить Самсонова. Miniso відповіла.
Що відомо про Usupso
Usupso – компанія, яка продає «товари першої необхідності», заснована Вей Леєм у 2013 році у Японії. У перекладі з японської мови Usupso означає «швидкість». Ритейлер має більш ніж 1000 магазинів в Азії, Саудівській Аравії та Україні. Концепція Usupso – націленість бренду на «шопінг з досвідом» у контакті з покупцем. Асортимент продукції ритейлера налічує понад 500 найменувань: косметика, посуд, аксесуари, товари для дому, гаджети, іграшки і одяг
На початку 2021-го Miniso подала два позови до Господарського суду Києва. Вони подібні, їхня суть – визнати торгову марку Usupso (ТОВ «Атамі») недійсною. Зокрема, Miniso намагалася заборонити використання частини SO у назві та дизайні магазинів Usupso, cмайл й ієрогліфи білого кольору.
В якості забезпечення позову Miniso попросила суд заборонити франчайзі Usupso відкривати нові магазини, а власнику бренду – передавати права на цю марку. Суд першої інстанції повністю задовольнив це клопотання, апеляція визнала таке рішення недійсним, а касаційний суд знову повернув справу до суду першої інстанції.
Виходом став ребрендинг магазинів Usupso у мережу O!Some, зазначає адвокат і партнер MK Legal Service Сергій Гусєв, який консультує Usupso. «Таким чином друга справа може скоро завершитися за відсутності складу позовної заяви», – додає він. Однак перша справа про визнання недійсною торгової марки Usupso може продовжуватися роками, говорить Гусєв.
Вивіска магазинів Miniso Фото Shutterstock
Вивіска магазинів Usupso Фото Фото з офіційної Facebook сторінки Usupso.ua
Куди приводить преміальний one dollar store
Появу O!Some Самсонова анонсувала у грудні 2021-го. У травні 2021 року була зареєстрована торговельна марка. Заявником і власником бренда став киянин Олександр Северінов.
Цільова аудиторія O!Some – підлітки та їхні батьки. «Ми працюємо на ринку емоційних покупок. Нашим конкурентом може бути навіть кавʼярня», – розповідає Самсонова.
З початку великої війни «Атамі» відкрила шість нових магазинів, три з них – знову на місці Miniso. «У 2020-му інвестиції у відкриття нового магазину складали $800 на 1 кв. м, зараз менше на 20%», – говорить Самсонова.
Водночас у Miniso справи пішли вниз – виручка ритейлера за 2022 рік знизилася на 83%, до 19,6 млн грн. У той же час у «Атамі», за цифрами, наданими Самоновою, – хоча і зменшилася на 33,2%, але все одно суттєво вища, ніж у конкурента – 92,5 млн.
«Таким компаніям, як Miniso або Usupso, щоб торгувати та збільшуватися, потрібно жорстко масштабуватися, – розповідає керуючий партнер компанії з управління нерухомістю Retail.Pro Артем Ретін.
Магазин O!Some. Фото надано Маріанною Самсоновою
Forbes намагався зв`язатися з Miniso, однак телефони та пошта компанії, вказані на сайті, були відключені. На сайті компанії фігурують 16 магазинів в Україні, але ця інформація виглядає застарілою. Зараз Miniso має «два чи три магазини» у Києві та по одному в Івано-Франківську і Луцьку, повідомили Forbes у чаті замовлень Miniso в Instagram.
«Інтернет-магазин не працює у зв`язку з початком війни», – кажуть у магазині Miniso у Івано-Франківську. Однак користувачі можуть зробити доставку замовлення з магазинів у Луцьку й Івано-Франківську, щоправда виключно через повідомлення у директ в Instagram.
Водночас глобальна франшиза Miniso у світі не відчуває проблем. За підсумками 2023 фінансового року, який закінчився 30 червня, виручка компанії склала 11,4 млрд юаней, або близько $1,5 млрд, що на 13,8% більше попереднього року, йдеться у фінансовому звіті компанії.
Тим часом, O!Some частково відійшла від концепції суто азійських товарів і вже рік надає українським виробникам місце на полицях своїх магазинів. «Ребрендинг поки набирає оберти, але ми вже бачимо приріст у 12% від показників Usupso», – говорить Самсонова.
У її нової мережі вже 12 магазинів, у Usupso – 18, Miniso з чотирма точками замикає трійку. Хто ще?
Кілька років і «Аврора» в Україні витіснить усіх, хто працюватиме у ніші преміальних one dollar store, прогнозує Ретін. Він припускає: ця українська мережа може зробити те саме, що зробила АТБ свого часу: додати до свого асортименту трохи преміуму.
Мета співвласниці «Атамі» – до кінця 2023-го залучити до ребрендингу усі магазини Usupso в Україні. На думку Самсонової, це покладе край судовій історії.