Читайте новини і аналітику про ритейл та e-commerce в Україні на нашій сторінці в Facebook, на нашому каналі в Telegram, а також підписуйтеся на щотижневу e-mail розсилку.
Чистий прибуток Prom.ua у 2022 році збільшився учетверо. Витримки з інтерв'ю з СЕО маркетплейсу
Денис Горовий, СЕО Prom.ua, фото прес-служба EVO
За рік великої війни продажі на платформі Prom.ua зросли на 20%, а чистий прибуток компанії зріс учетверо – до 225,2 млн грн. Річний дохід у 2022 році становив 1,25 млрд грн. Середній чек сскладає 1000 грн, на Prom.ua мають свій бізнес 45 000 продавців. Загалом в компанії EVO 12 бізнесів, три з них з'явились після 24 лютого 2022 року – маркетплейс українських товарів з доставленням за кордон Made with Bravery, платформи для волонтерів Help Volunteer та Підмога. Найбільше постраждали B2B бізнеси групи, а B2C — найменше. Про це розповів в інтерв’ю LIGA.net СЕО Prom.ua Денис Горовий, наводимо витримки з нього
Підхід до комісій і партнерів
Вона складається із двох компонентів: підписка, тобто річна плата, яку платить користувач, щоб мати свій сайт на Prom та змогу там продавати; другий – комісія від продажів на маркетплейсі.
За останній рік ми дозволили компаніям, які не готові продовжувати річну підписку, перейти у так званий режим заморожування. Тобто ми зберігали всю їхню інформацію, все зберігалось, але замовити у покупця не було можливості, оскільки компанія не працювала. Це суттєво вплинуло на наші доходи – втратили десь 30-40% того, що було рік тому, тож поступово відмовляємось від цього режиму. Зберігаємо його лише для компаній, які знаходяться в регіоні з активними бойовими діями, або якщо їхній співробітник чи керівник – у ЗСУ, наприклад.
А якщо говорити про модель комісійну – тут ми перейшли на єдину ставку, яка залежить від категорії (5-15%). Раніше компанія могла самостійно визначати, яку комісію вона готова платити. Зараз якщо компанія виконує наші умови щодо якості обслуговування, в неї з'являється можливість знизити ставки чи підвищити ставки, або отримувати більше замовлень чи трохи менше, але платити меншу комісію.
Клієнтами ми вважаємо і покупців, і продавців. Частка покупців, які вперше зробили в нас покупку, зросла на 6%.
Продавців, які мають сайт або продажі з маркетплейсу, зараз 45 000, до початку великої війни їх було понад 60 000.
Але якщо говорити про динаміку останніх місяців, кількість тих, хто приходить вперше (тих, хто реєструється), більша, ніж рік-півтора тому. Отже, якась тенденція до того, що підприємці активізуються, безумовно, є.
Фінансові показники
Продажі зараз десь на 20% вищі, ніж до великої війни. Якщо порівнювати рік до року, то [середній чек] зріс на третину і зараз становить близько 1000 грн. Здебільшого через так звані товари панічного попиту: генератори, туристичне спорядження, товари військового призначення – категорії з високим середнім чеком, тож це вплинуло на загальний товарообіг на майданчику.
Так, до початку повномасштабного вторгнення ми працювали в режимі зростання, основний фокус був на збільшенні показників, товарообігу. Після 24 лютого ми перейшли в режим більш контрольованого зростання – із запасом міцності на випадок непередбачуваних обставин, з менш агресивним інвестуванням у просування та маркетинг. Словом, стали більш обережними.
Найсильніше просіли бізнеси, збудовані на B2B-моделі, зокрема наш майданчик Zakupki.Prom. Війна суттєво вплинула на галузь закупівель. Держава зробила проведення закупівель через систему Prozorro необов’язковим у деяких випадках, тож кількість закупівель у системі скоротилась на 30-40%.
Частина нашого бізнесу побудована на споживацькій бізнес-моделі – як-от: Prom, Shafa, Kabanchik, ІЗІ. B2C-бізнеси постраждали найменше. Це можна пояснити тим, що ми працюємо в сегменті з низьким середнім чеком, і проблеми довкола навпаки спонукали покупців більше замовляти онлайн. Якщо порівнювати за кількістю замовлень на Prom.ua, то показники 2022 року лише на 10% менші, ніж довоєнні.