Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.
З 1 жовтня набули чинності нові правила продажу алкоголю в Україні: потрібно вказувати цифрове значення штрих-коду марки акцизного податку на алкогольні напої. Як це вплине на роботу закладів?
Фото: Depositphotos
З 1 жовтня 2021 року розпочинає діяти наказ Мінфіну, який зобов'язує HoReCa друкувати у чеку нові реквізити при продажу алкоголю: штрихкод товару, цифрове значення штрихового коду марки акцизного податку, так званий акцизний код. Поки що за невиконання цієї вимоги не штрафуватимуть, проте рішення Міністерства фінансів, може негативно вплинути на роботу ресторанів і барів, відзначають експерти.
Що змінилося?
Тепер не можна просто "пробити" пляшку - відтепер потрібно вказувати акцизний код у фіскальних чеках при продажах алкоголю (окрім того, у якого немає акцизної марки, наприклад, пиво) повинні всі ресторатори: як ФОП, так і юридичні особи. Акцизний код слід друкувати на фіскальному чеку при продажу алкоголю з акцизними марками нового зразка. Для алкоголю без акцизних марок, вказувати акцизний код не потрібно.
Для програмних РРО цю вимогу частково було і раніше, а тепер нововведень торкнуться і традиційні залізні касові апарати. Ресторанам і магазинам, які не мають спеціального сканера доведеться вводити код вручну, що значно уповільнить робочий процес, зазначає керівник з розвитку продукту Вчасно.POS, Андрій Конішевський.
Основною метою цих змін є відстеження контрафактних продажів алкоголю. За словами гендиректора компанії Nemiroff Юрія Сорочинського, майже половина ринку алкоголю в Україні знаходиться у тіні: малий і середній бізнес має 80000 ліцензій на роздрібну торгівлю алкоголем. При цьому 70 000 точок продають його нелегально.
Нововведення позначиться на роботі ресторанів і барів
Для рестораторів це проблемне нововведення, адже потрібно налагодити ПО і друк чеків, зазначає експерт Ольга Насонова з "Ресторанного консалтингу". «Головне, що чекає на заклад - труднощі продажу алкоголю на розлив і коктейлів. Бармени повинні будуть пробивати кожну пляшку алкоголю по штрих-коду, а при великому потоці це зробити важко. Не у всіх типах чеків технічно може друкуватися код », - коментує Насонова.
Тепер при приготуванні коктейлів потрібно пам'ятати не тільки про рецептуру, інгредієнти і швидкості приготування, але і про акцизний код, зазначає Андрій Конішевський. Однак його потрібно вносити один раз при відкритті нової пляшки. Якщо, наприклад, у коктейлі "Зелений мексиканець" бармен використовував лікер з уже відкритої пляшки, а текілу тільки відкрив, то він повинен відсканувати тільки акцизний код текіли, зазначає експерт.
Крім того, збільшується навантаження на бухгалтерію, багатьом ресторанам знадобиться ще один бухгалтер. Тому частина ринку таке рішення зажене у тінь, вважає Ольга. «Простіше не пробивати алкоголь взагалі, ніж гратися з кожною пляшкою», - говорить експерт, маючи на увазі спікізі-бари та нічні клуби з великим потоком відвідувачів.
Штрафи за неправильний продаж алкоголю з 1 жовтня
Згідно з Указом №329 діє "пільговий період" на друк чеків без акцизного коду на всіх зареєстрованих "залізних" РРО. Штрафів поки що не буде тільки за не зазначений у чеку акцизний код, відзначають у Poster. Штрих-код товару і QR-код як і раніше обов'язкові.
Штрафи за недійсний чек у 2021 році
- За перший чек: 10% від суми чека.
- За наступні чеки: 50% від суми чека.
Штрафи за недійсний чек у 2022 році
- За перший чек: 100% від суми чека.
- За наступні чеки: 150% від суми чека.
Також власників закладів і співробітників можуть притягнути до адміністративної відповідальності за порушення закону. Перший раз - це 34-85 грн для співробітників, 85-170 грн - для посадових осіб. За повторні порушення - 85-170 грн і 170-340 грн відповідно.
Кожен раз, коли з'являються нові зміни у законодавстві та вимоги до підприємців, власникам залізних РРО потрібно вручну перепрошивати кожен касовий апарат. Тобто, доведеться пожертвувати часом і бюджетом на сервісне обслуговування. З програмним РРО все набагато простіше. Тому ресторани і магазини, які вже працюють з цифровими касами, швидше адаптуються до змін, зазначає Андрій Конішевський.
А що з алкоголем, на якому акцизні марки старого зразка?
Акцизні марки зі штрих-кодом і QR кодом були введені постановами Кабінету Міністрів України № 74 і №97 від 12 лютого 2020. До цього часу використовувалися акцизні марки без штрихового коду. Зараз в обігу знаходиться певна кількість алкогольної продукції, маркованої акцизними марками старого зразка. Яким чином реалізовувати таку алкогольну продукцію після 1 жовтня?
Алкогольні напої, марковані марками попереднього зразка (без наявності штрихового коду) реалізуються без відображення штрихового коду, у межах придатності такого напою до споживання, відзначають у НРАУ (Національна ресторанна асоціація).
Таким чином, продаж, з 1 жовтня 2021, алкогольних напоїв (термін придатності яких не закінчився) маркованих акцизними марками старого зразка, без вказівки у розрахунковому документі РРО та / або ПРРО відомостей зі штрих-коду марки акцизного податку (серії та номера), як і продаж алкогольних коктейлів з їх використанням таким же способом, не буде вважатися порушенням чинного законодавства.
Автор: Людмила Будіна
Фото: Depositphotos