Російський маркетплейс Wildberries, проти якого ввели санкції, що не був активний на українському ринку. Думки експертів

26.07.2021
4066

Фото: fashionunited.ru

Найбільший російський маркетплейс Wildberries запустив продажу товарів на території України у вересні 2020 року. Вихід супроводжувався скандалом - на сайті знайшли футболки із зображенням президента і армії РФ. Крім того, на старті сайт і товари не мали української локалізації, а також грамотного перекладу на українську мову. Тепер, майже через рік, президент України ввів санкції проти російської компанії, її засновників і топ-менеджерів.

Однак до цього моменту компанія не змогла заявити про себе на українському ринку, кажуть експерти, опитані Retailers. Про роботу Wildberries відомо мало: рітейлер не звітував про процеси в Україні, не рекламував свій сайт, а за даними Similarweb показник відвідуваності маркетплейса нижче 200 000 - це на рівні інтернет-магазину в регіонах.


Компанія не була активна в Україні з самого початку

Найбільший маркетплейс в Росії, в Україні абсолютно не був помітний на тлі локальних гравців, таких як Rozetka, OLX або Prom. Якщо порівняти показники відвідуваності на сайті Similarweb, у лідера українського ринку Rozetka у червні вона склала 38,97 млн, а Wildberries (ua) - всього 195 910 сеансів.

 

Варто зазначити, що у січні 2021 року біля Wildberries все ж стався сплеск відвідуваності, перевищивши позначку у 400 000 сеансів, проте у наступному місяці вона знову знизилася.

Зовсім інші показники у Wildberries на російському ринку, де компанія є лідером. За даними самої компанії, у 2020 році її оборот виріс майже вдвічі (на 96%) - до 437,2 млрд руб, а число замовлень досягло 323,8 млн, що у два рази більше, ніж у 2019 році.

Маркетплейс програє локальним гравцям за асортиментом і доставці

Російський маркетплейс програє українським лідерам ринку, у тому числі, через обмеженість вибору. «Якщо порівнювати з ринком РФ, то в Україні у них досить обмежена продуктова лінійка електроніки. У Росії ж, крім усього іншого, організований найвищий сервіс - доставка протягом 24 годин, з можливістю приміряти і повернути одяг, плюс величезна мережа пунктів видачі. Нічого з перерахованого вони не реалізували на нашому ринку », - говорить CEO" Алло ", Дмитро Деревицький.

За словами CEO Hubber Максима Біляка єдині розвинені категорії на маркетплейсі - це "Одяг та Взуття", наприклад, купальники: у Wildberries.ua становлять 40 513 SKU, в українського маркетплейса Kasta.ua це 9 940 SKU. Як і Деревицький, він відзначає низьку товарну представленість в інших категоріях, наприклад:

  • Телефони: у Wildberries.ua - 906 SKU, у Allo.ua - 8 489 SKU;

  • Жіноча парфумерія: у Wildberries.ua - 5 161 SKU. у Makeup.com.ua - 22 346 SKU

  • Тостери: у Wildberries.ua - 125 SKU, у Rozetka.ua - 5 733 SKU.

Крім того, за словами Біляка, на даний момент оплата на Wildberries.ua можлива тільки карткою, а доставка лише логістичним оператором Meest. «Нагадаю, що за різними оцінками в Україні, 80-90% замовлень це - cash-on-delivery, тобто, накладений платіж. Якщо у вас працює тільки оплата картою - це не конкурентно. Більш, того за даними Hubber, менше 12% українських постачальників при доставці використовує послуги Meest. Відповідно, звичні логістичні оператори недоступні для клієнтів Wildberries.ua ( "Нова пошта", "Укрпошта"). Ще один момент, який впливає на вибір покупця на користь локальних гравців - покупки на Wildberries від 100 EUR (мова про товарний cross-border) оподатковуються. Це також не конкурентно, каже Біляк.

«Якщо абстрагуватися від країни походження Wildberries, то цій компанії все одно нічого запропонувати нашому ринку. Український споживач користується більшістю сучасних сервісів і послуг, ми цілком діджитал-країна. Тому наші запити до нових сервісів і продуктів е-commerce цілком конкретні », - вважає керуючий партнер GR Capital, Макс Філіппов.

В цілому Wildberries навіть у  Росії знаходиться на одному полі з чемпіонами e-commerce - Aliexpress, які зараз захоплюють російський ринок, і очевидно, що вихід в Україну був спробою масштабуватися. З одного боку зрозуміло, що будь-який успішний бізнес повинен розширювати географію своєї присутності. З іншого боку - цей обов'язок повинен бути аргументований інноваційністю, сервісом, запитами споживачів, каже Філіппов. 

Як вплинуть санкції на бізнес Wildberries?

Проект Wildberries.ua на даний момент не становить серйозної конкуренцію для локальних гравців. Відключення маркетплейса не призведе до перерозподілу часток ринку, відзначає CEO Hubber Максим Біляк.

Блокування і санкції не особливо вплинуть на саму компанію, кажуть експерти у коментарі журналу Forbes. Наприклад, партнер Data Insight Федір Вірін зазначає, що для Wildberries втрати від блокувань в Україні неприємні, але не дуже помітні. Відмова від роботи в Україні "неприємна, але не впливає на розвиток компанії", говорить генеральний директор аналітичної компанії "Infoline-Аналітика" Михайло Бурмістров. 

Retailers звернувся за офіційним коментарем до Wildberries - дізнатися позицію компанії з приводу санкцій. На момент виходу матеріалу компанія не надала відповідь.

  • Wildberries заснований у 2003 році Тетяною і Владиславом Бакальчук як фешн-рітейлер. За даними аналітичного агентства Data Insight, Wildberries у 2019 році очолювала рейтинг російської інтернет-комерції, з оборотом 210,6 млрд руб.
  • Крім України Wildberries вже працює у 7 к&

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.