Український ринок e-commerce у першому півріччі 2021 року: аналітика Hubber

08.07.2021
11756

Фото: Depositphotos

У квітні-травні компанія Hubber провела опитування серед учасників своєї платформи — постачальників і онлайн-вітрин. Опитування стосувалося розвитку e-commerce-ринку, а саме товарного бізнесу на маркетплейсах.

У дослідженні взяли участь 113 власників бізнесу (59% — вітрини, 41% — постачальники і виробники товарів). Hubber поділився з Retailers результатами та коментарями від топ-менеджерів маркетплейсiв.


Асортимент товарів

Постачальники: більшість підприємців мають асортимент від 1000 до 10000 позицій (SKU). До 100 SKU мають 22.1% — у цю групу входять виробники та ті, хто поки робить тестові закупівлі товару (наприклад, з Китаю). Більше 10000 SKU мають лише 4.4%. 

Маркетплейси: класичний український маркетплейс (якщо не брати ТОП-вітрини) вивантажує на свій сайт також від 1000 до 10000 SKU від сторонніх постачальників (48.6%). До 100 SKU мають 8.2% — це у більшості зовсім невеликі маркетплейси трафіком до 15 000 відвідувань за місяць, або нішеві вітрини. 

Кількість продажів (щомісяця) 

Постачальники: 47.8% отримують від 100 до 500 замовлень щомісяця. Більше 1000 замовлень мають 15.9% підприємців. 

Маркетплейси: 59.5% отримують до 100 замовлень щомісяця. Лише 8.1% мають більше 1000 замовлень. 

CRM для e-commerce

Постачальники: найпопулярніші CRM для постачальників і виробників — 1С та Бітрікс24. 26.1% використовують Excel/Google Sheets замість CRM. 

Маркетплейси: 61.9% маркетплейсів працюють в Excel/Google Sheets . 16.2% — Бітрікс24. 1С та amoCRM — по 8.1%. 

Основні товарні категорії 

Постачальники: моно-постачальників, які працюють з 1-2 категорією, небагато (якщо це не виробники). У більшості постачальники займаються різними категоріями, серед яких основні — побутова техніка, гаджети, меблі, товари для дому, спортивні товари, товари для краси, сантехніка, товари для дітей. 

Маркетплейси: вітрини частіше мультикатегорійні. Як приклад — багато нішевих вітрин поступо завантажують до себе нові категорії, які раніше були для них непрофільними (Kasta, Allo.ua, F.ua, "Епіцентр"). Аналітика Hubber показує, що чим ширше товарна полиця, тим кращі показники по середньому чеку, NPS (лояльність покупців) та зростанню продажів у цілому. 

Свій склад чи фулфілмент

Постачальники: більшість зберігають товар на власному складі і лише 10.2% працюють по дропшипінгу (не мають власного товару в наявності). 

Маркетплейси: 70.3% маркетплейсів не володіють товаром напряму, 24.3% закуповують товари у різних постачальників на свій склад (хоча це вже робить з них класичні інтернет-магазини) або закуповують товар одразу після його продажу на своїй вітрині. 

Канали продажів в онлайні

Постачальники: 66.7% постачальників мають власний інтернет-магазин, 91.3% продають на маркетплейсах, 30.4% продають в офлайні. У месенджерах продають лише 17.4%. 

Маркетплейси: 67.7% маркетплейсів вивантажують свої товари у фід і заходять з ними на інші маркетплейси, створюючи при цьому дублі товарних позицій. Так, на жаль, це популярна схема заробітку, якій вчать на різноманітних курсах по типу “1000$/місяць в e-commerce”. Наша порада вітринам: створювати чіткі правила роботи (SLA), які дозволять контролювати усіх мерчантів. 

Онлайн-канали та % продажів на маркетплейсах (для постачальників)

Постачальники: що цікаво, 32.4% постачальників продають лише в онлайні, а 1.5% — лише в офлайні. Крім того, більшість постачальників мають до 25% онлайн-продажів через маркетплейси. 11.8% продають лише на маркетплейсах. 

ТОП-маркетплейси України і світу (для постачальників)

Постачальники: дуже характерно для ринку, що постачальники не концентрують увагу на 1-2 маркетплейсах, а намагаються диференціювати продажі та вийти на максимальну кількість майданчиків. 

Із 100% постачальників:

  • 82.6% продають на Rozetka

  • 71% — на Prom

  • 66.2% — на "Епіцентрі"

  • 43.9% — на "Алло"

  • 20.3% — на Kasta

  • 36.2% — на F.ua

  • 18.8% — на Skidka

  • 26.6% — на Zakupka

  • 8.7% — на Shafa

  • 39.1% — на Bigl

  • 37.7% — на Olx

Лише 14.5% постачальників продають товари за кордон. 

Служби доставки та проблеми з маркетплейсами (для постачальників)

Постачальники: 90% користуються послугами "Нової пошти", майже 50% із загальної кількості відправляють товари "Укрпоштою". Майже чверть бізнесів мають власних кур’єрів. 

Головною проблемою при роботі з українськими маркетплейсами постачальники назвали “Відсутність інструментів просування товарів”. Вже потім — “Підготовка контенту” та “Технічна інтеграція”.

Які канали продажів товарів є перспективними?

Постачальники: 82.6% вважають, що маркетплейси — найперспективніший канал, і лише 40.6% проголосували за власний сайт. У перспективу офлайну у найближчі 2 роки вірить лише 8.7%. 

Маркетплейси: більшість маркетплейсів орінтуються на розвиток власної вітрини.

2021 vs 2020

Постачальники: 72.1% вважають, що кількість замовлень у цьому році зросте. 

Інтернет-магазини та маркетплейси: тієї ж думки дотримуюється більшість маркетплейсів (62.2%). 

E-commerce-ринок України за 2020 рік зріс (за різними оцінками) на +40-60%. Прогнози експертiв на зростання у 2021 році

Олександр Мадзігон, директор з розвитку бізнесу і монетизації в OLX Україна:

 

“Темпи росту електронної комерції цілком можуть зберегтися на рівні +60%. Таку картину ми вже спостерігаємо у цьому році — тільки за перші 5 місяців роботи “OLX Доставка” ми досягли 1,75 мільйона угод, що на 62% більше ніж у 2020 за аналогічний період.

Звичайно, минулий рік теж показав значне зростання кількості онлайн-замовлень на 87,7% (2,7 млн ​​угод проти 1,4 млн в 2019 році), адже пандемія підштовхнула споживача до покупок в інтернеті та дала шанс новим гравцям. Також, спостерігаючи поведінку користувачів на OLX, можна сміливо говорити, що у окремих категоріях зростання e-commerce був значно вище:

  • Чоловічий одяг + 123%;

  • Чоловіче взуття + 94%;

  • Електроніка: Комплектуючі і аксесуари + 74%;

  • Смартфони + 63%.

Карантинні обмеження в тому чи іншому вигляді продовжаться, це не буде новинкою для українців. Так що звичка купувати в онлайні електроніку, одяг, взуття, замовляти медикаменти, продукти і їжу буде тільки зміцнюватися”.

Олексій Виноходов, СЕО маркетплейса "Алло":

“Зростання товарного онлайн-ринку +20-30% у 2021 році. Серед трендів виділяю: 

  • Зростання частки замовлень через мобільні додатки;

  • Розширення географії, зростання попиту у регіонах;

  • Дефіцит кадрів IT і менеджерів сфери e-commerce;

  • Активний розвиток логістики та кур'єрського сектора, фулфілмент;

  • Зростання вартості залучення клієнта в онлайні;

  • Зростання частки передплачених замовлень;

  • Розвиток нішевих маркетплейсів

ТОП-категорії, які ростуть вже зараз: Меблі, Fashion, Спортивні товари, Товари для дому (декор, текстиль і т.д). Також раджу звернути увагу на величезний ринок автозапчастин”. 

Максим Бєляк, СЕО Hubber:

“Динаміка зростання e-commerce-ринку 2020 vs 2019 була рекордною: у залежності від категорії вона досягла показників річного приросту 40-80%. В Hubber ми очікуємо приріст ринку у 2021 році на рівні 30-40%. Незначне уповільнення темпів можна пояснити відновленням роботи офлайн-рітейлу. 

Основні тренди: 

  1. Запуск нових маркетплейсів. У 2021-2022, слід очікувати появу 3-4 маркетплейсів, як від існуючих e-commerce-операторів ринку так і абсолютно нових проектів. Найбільш перспективні товарні категорії: продукти харчування, медикаменти та медичне устаткування, зоотовари, дитячі товари, ремонт, сантехніка, меблі і товари для дому, товари для краси та одяг. 

  2. Фулфілмент-центри для e-commerce. Збільшення кількості фулфілмент-центрів орієнтованих на малий та середній бізнес. Вони будуть включати у себе зберігання товару, колл-центр, відправку замовлень та повернення товару. 

  3. Домінування маркетплейсів. Приблизно 52% пошукових товарних запитів у США проводиться клієнтами одразу на Amazon і все менше у Google. Український ринок наслідує глобальну тенденцію: через кілька років основним каналом продажу товарів для малого та середнього бізнесу в онлайні будуть маркетплейси. Ролі власного сайту, посадкових сторінок, просування у пошуку чи соціальних мережах для більшості товарних груп відійде на другий план. Мультикатегорійні маркетплейси такі як Rozetka, Kasta, Allo, Epicentr, Prom будуть збільшувати сумарну долю трафіку. Розвиватися і утримувати свої позиції будуть спеціалізовані e-commerce-оператори, наприклад: MakeUp, Parfums, Yakaboo, Lebotique, Lamoda, Pampik, Antoshka etc. Доля невеликих інтернет-магазинів поступово буде зменшуватися. 

  4. Зовнішні ринки. Українські постачальники будуть збільшувати частку продажів на закордонні маркетплейси (наразі лише 10-15% мерчантів продають свої товари не лише в Україні). Найбільш популярні це — Etsy, Amazon, Ali Express, Wildberries etc. Великі гравці будуть проводити експансію за межі України — запускати онлайн-вітрини та маркетплейси в інших країнах”

Ігор Андрійченко, керівник комерційного блоку F.UA: 

“Загальна оцінка: зростання 35-40% рік до року.

Ринок зростатиме у найближчі 4-5 років досить великими темпами і на це є ряд об'єктивних причин:

  • Підвищення якості обслуговування клієнтів в онлайні;

  • Пандемія змусила людей переглянути свої погляди на онлайн. Е-commerce, в свою чергу, показав клієнтам таку незаперечну перевагу як ширину полиці.

В 2021-му році найбільше зростання покажуть категорії: "Продукти харчування", "Алкоголь, "Одяг," "Зоотовари". 

Також окремо хочу винести сезонне зростання за категоріями “Туризм” і “Персональний транспорт”. На дані категорії сильно вплинула пандемія і зростання за цими категоріями триватиме навіть не дивлячись на зняття обмежень”. 

Андрей Павленко, СЕО Scallium

“Прогнозую 30-35% росту до кінця року. Зараз ми бачимо, що українські компанії активно відкривають для себе нові напрямки і ринки. Наприклад, створюють власні маркетплейси (як приклад, запуск маркетплейсу "Епіцентр" в 2020-му). Зауважу, що зміни зараз спостерігаються не тільки в e-commerce, а й у класичному офлайн-рітейлі, логістиці, ринку аптек та інших нішах. Сьогодні виграють конкуренцію ті компанії, які мають високотехнологічні рішення: PIM-системи, віртуальних помічників, онлайн-примірочні тощо”. 

Фото: Depositphotos

Читайте свіжі новини та аналітику про рітейл та інтернет-торгівлю в Україні та світі на нашій сторінці в Facebook , на нашому каналі в Telegram , а також підписуйтесь на нашу щотижневу e-mail розсилку.